کد خبر: 838766
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۰

طي سال هاي اخير راديكاليسم و حمايت از تروريسم دو محور اصلي سياست هاي سعودي را تشكيل مي دهد كه حول محور ضديت با مقاومت و مردم فلسطين، حمايت و ائتلاف با رژيم صهوينستي، پياده سازي سياست هاي غرب بويژه امريكا در منطقه و ... مي چرخد.

سعودي ها در رويكرد جديد خود، بدون توجه به افكار عمومي و هشدارهاي نهادهاي حقوق بشري، دست به هر نوع اقدامي در منطقه زده و حتي هراسي از هشدارها نسبت به كشتار جمعي و اقدامات ضدحقوق بشري كه عمدتا عليه غيرنظاميان، زنان و كودكان انجام مي شود، ندارند و در اين مسير تنها به دنبال حفظ حيات سياسي خود هستند. اين سياستي است كه فعلا غرب به رهبري امريكا توانسته است از آن حمايت كند كه قطعا چنين رويكردي به دليل فشارهاي حقوق بشري و واكنش هاي افكار عمومي نمي تواند پايدار باشد.

اين در حالي است كه سعودي ها براي تداوم اين سياست به طور مداوم اقدام به خريد تسليحات بيشتر كرده اند به گونه اي كه عربستان در حال تبديل شدن به انبار تسليحات غرب است. سعودي ها در تازه ترين اقدام خود پادشاه اسپانيا را به همراه هيات همراه،‌ به رياض دعوت كرده اند تا راه خريد پنج ناو جنگي آوانته ۲۲۰۰ را باز كنند.

عربستان با اين اقدام تنش هاي دريايي را در دو منطقه خليج فارس و درياي سرخ افزايش خواهد داد. اين سياست در ادامه رويكردهاي افراطي سعودي است كه طي سال هاي اخير با حمايت از تروريسم سازمان يافته، بويژه در خاك سوريه و عراق تبديل به بحراني عميق در منطقه شده است كه بروز و ظهور داعش تنها يك نمونه از آن است.

اگر چه برخي از نهادهاي حقوق بشري نسبت به فروش تسليحات غربي به عربستان سعودي انتقادات شديدي را مطرح و تاكيد كرده اند سعودي ها از اين تجهيزات نظامي عليه بشريت استفاده مي كنند اما با توجه به اينكه غرب و بيش از همه اروپا در بحران مالي و پولي شديد قرار دارد،‌ مجبور است چشم خود را در برابر اين انتقادات ببندد و هر روز قراردادهاي جديد نظامي با عربستان امضا كند.

از اين طريق غرب تا حدودي از بحران اقتصادي خارج مي شود و عربستان سعودي نيز با تزريق پول هاي نفتي، به دنبال افزايش نفوذ در كشورهاي غربي است. اگر چه اين نفوذ مي تواند مقطعي باشد و سعودي ها با افزايش جنايات در منطقه، سياست هاي خود را بيش از گذشته با واكنش تند شهروندان جهاني مواجه مي كنند كه در ميان و بلند مدت در بين سياست مردان نيز تاثير خواهد گذاشت، اما در كل نتيجه كوتاه مدت آن كشتار منطقه اي با محوريت غيرنظاميان و زنان و كودوكان است كه غرب توان پاسخ گويي را نسبت به آن نخواهد داشت و تنها مجبور است چشمان خود را در برابر اين اقدامات ببندد.

نوع و ميزان واكنش حقوق بشري عليه فروش تسليحات و تجهيزات نظامي به عربستان سعودي طي سال هاي اخير به قدري افزايش پيدا كرده است كه امريكا نيز مجبور شده در مقاطعي از فروش برخي تسليحات از جمله پهپادهاي نظامي به عربستان سعودي عقب نشيني كند. اما در هر صورت نياز مالي غرب اين فضا را ايجاد كرده تا سعودي ها به خواسته هاي خود برسند. اگر چه توان تكنيكي و همچنين هوش سياسي لازم را براي استفاده از اين تجهيزات ندارند. عاملي كه باعث شده افكار عمومي جهان در برابر آنها قرار بگيرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار