کد خبر: 838751
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
با حضور ايران، چين و پاكستان برگزار مي‌شود
ظاهراً روس‌ها همان مدل چندجانبه‌اي را كه در سوريه پياده كردند، مي‌خواهند در افغانستان هم اجرا كنند. امروز مسكو ميزبان كنفرانسي با حضور ايران، چين، روسيه، پاكستان، افغانستان و البته بدون حضور امريكا است.
ظاهراً روس‌ها همان مدل چندجانبه‌اي را كه در سوريه پياده كردند، مي‌خواهند در افغانستان هم اجرا كنند. امروز مسكو ميزبان كنفرانسي با حضور ايران، چين، روسيه، پاكستان، افغانستان و البته بدون حضور امريكا است. ظاهراً همين سمت‌و سوي روس‌ها و نزديك شدن اين پنج كشور به همديگر است كه نگراني دولت جديد امريكا را تشديد كرده است.

ژنرال «جان نيكلسون» فرمانده نيروهاي امريكا و ناتو در افغانستان يك‌شنبه همين هفته از همكاري روسيه و پاكستان در افغانستان ابراز نگراني كرد و گفت كه اين دو كشور مدعي مبارزه با تروريسم هستند ولي در واقع براي كسب منافع خود در حال پيچيده كردن اوضاع كشور جنگ‌زده افغانستان هستند. او چند روز قبل هم گفته بود كه روسيه و ايران مي‌خواهند تلاش‌هاي حكومت افغانستان و ناتو را تضعيف كنند، سخناني كه با واكنش روس‌ها روبه‌رو شد و ضمير كابلوف نماينده ويژه روسيه در امور افغانستان گفت كه مسكو آماده همكاري با ناتو در افغانستان است. روسيه امروز ميزبان كنفرانسي در مسكو با حضور افغانستان، پاكستان، چين، ‌هند و ايران براي گفت‌وگو درباره راه حل احتمالي در جنگ افغانستان است، كنفرانسي كه گفته مي‌شود بخشي از تلاش‌هاي كرملين براي برعهده‌گيري نقش فعال‌تر در مسئله افغانستان پس از حمله به اين كشور در سال 1979 است. مسكو آخرين بار در دسامبر 2016 ميزبان كنفرانسي درباره افغانستان با حضور مقاماتي از چين و پاكستان بود كه نارضايتي و اعتراض افغان‌ها را به دنبال داشت و حالا در حال برگزار كردن كنفرانسي چند جانبه مانند نشست آستانه سوريه در مسكو است كه هيچ مقامي از امريكا يا ناتو به آن دعوت نشده است. سناتور جان مك‌كين، رئيس كميته خدمات مسلح سناي امريكا به تازگي گفته كه روسيه با حمايت از طالبان نقش امريكا در افغانستان را زيرسؤال مي‌برد. نيكلسون هم هشدار داده بود كه روسيه از طالبان پشتيباني مي‌كند و اگر پاكستان هم با آنها مشاركت كند اوضاع براي امريكا بسيار خطرناك مي‌شود.

به تازگي هم طالبان يك كليپ از آموزش سخت بيش از 2 هزار نيروي خود را منتشر كرده كه نشان مي‌دهد اعضاي طالبان خود را براي جنگ با امريكا در فصل گرما آماده مي‌كنند. «سيد‌محمد اكبر» از فرماندهان اسبق طالبان روز سه شنبه در مصاحبه با «كومسومولسكايا پروادا» روابط اين گروه با روسيه و چين را تأييد كرد و گفت: «طالبان با نمايندگان روسيه و چين از سه سال قبل در قطر و امارات متحده عربي ديدارهايي داشته است.» اكبر در اين زمينه گفت: ما تلاش كرديم كه ديدار خود با نمايندگان مسكو و پكن را مخفي نگه داريم اما اين موضوع آشكار شد و ما را چند بار ديگر نيز به روسيه دعوت كردند. اين فرمانده اسبق طالبان در ادامه با بيان اينكه طالبان از روسيه پشتيباني سياسي مي‌خواهند نه حمايت مالي، گفته كه طالبان با روسيه زماني سازش كرد كه مسكو مرزهاي كشورهاي مستقل مشترك‌المنافع را ناامن احساس كرد و اين باعث شد كه طالبان و كرملين با هم توافق كنند. با اين حال، مركز مطالعاتي كيتهون در تحليلي مدعي شد كه روسيه با در نظرداشتن تجربه اين كشور در سوريه، تلاش مي‌كند كه طالبان افغان را به دو گروه تندرو و ميانه‌رو تقسيم كند. اين مركز مطالعاتي گفته كه روسيه تلاش مي‌كند با استفاده از اوضاع نابسامان سياست خارجي امريكا در مسائل سرنوشت‌ساز افغانستان و مديريت بحران در اين كشور نقش عمده‌اي را به عهده بگيرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار