کد خبر: 838748
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
گفت‌و‌گو با نويسنده کتاب‌هايي که رهبر معظم انقلاب اخيراً بر آن تقريظ نوشته‌اند
«وقتي مهتاب گم شد» و «آب هرگز نمي‌ميرد» عنوان دو کتاب است که به کوشش حميد حسام در حوزه پايداري گردآوري شده است و اخيراً رهبر معظم انقلاب بر هر دوي آنها تقريظ نوشته‌اند.
جواد محرمي
«وقتي مهتاب گم شد» و «آب هرگز نميميرد» عنوان دو کتاب است که به کوشش حميد حسام در حوزه پايداري گردآوري شده است و اخيراً رهبر معظم انقلاب بر هر دوي آنها تقريظ نوشتهاند. گفتوگوي «جوان» با نويسنده اين دو کتاب پيشروي شماست.

وقتي مهتاب گم شد روايتگر کدام شخصيت دفاع مقدس است؟

«وقتي مهتاب گم شد» خاطرات يک جانباز 70 درصد است که در نوجواني و سن 16 سالگي به جبهه رفته و در واحد اطلاعات عمليات در سختترين مأموريتها شرکت دارد. اولين بار سعادت همجواري با فرمانده جبهه مريوان و رزمنده جاويدالاثر حاج احمد متوسليان را پيدا ميکند و حتي در عمليات مهمي چون بيتالمقدس هم حضور دارد، به گونهاي که يک گردان 450 نفري را از سمت محور کارون به سمت جاده اهواز - خرمشهر هدايت ميکند تا به پشت خط دشمن بزنند. به عنوان يک بسيجي نوجوان به او اعتماد ميشود و مسئوليتي به اين سنگيني به او سپرده ميشود. در همين عمليات «علي خوشلفظ» مجروح و به پشت خط منتقل ميشود، اما از بيمارستان فرار ميکند و با پهلوي تير خورده به عمليات فتح خرمشهر بازميگردد. در حماسه عمليات رمضان مقابل دژ مستحکم عراق قرار ميگيرد و در کوشک و طلائيه نيز حماسه ميآفريند.

چه مقاطعي از ايثارگري شخصيت داستان برجسته شده است؟

علي بارها در جبهه از طرق مختلف از جمله تير، ترکش، موج انفجار و شيميايي مجروح ميشود. برادر او هم در جبهه مجروح ميشود و نهايتاً به شهادت ميرسد و حتي 80 نفر از رزمندگاني که با آنها عقد اخوت خوانده نيز به شهادت ميرسند و همين مسئله او را دچار غم فراق ميکند. همين باعث ميشود که پس از يک دوره به لشکري برود که کسي او را نميشناسد. در واقع دارد مراحل يک رشد عرفاني را طي ميکند. او فهميده که موفقيتهايش شخصيتي از او ساخته که ميتواند حجاب رشد معنوي او شود و اين را يک آفت ميبيند. بنابراين به لشکر 27 محمد رسولالله تهران ميرود و مانند يک نيروي ساده هرچه به او ميگويند انجام ميدهد. انگار نه انگار که روزگاري نه چندان دور ستون اصلي عملياتهاي مهم در جبهه بوده است، اما ماجرا به اينجا ختم نميشود. پس از جنگ با يادگار زخمها و دردها روزگار ميگذراند و تيري که در شلمچه به پهلويش خورده همدم او ميشود. آدمي که از ديوار راست بالا ميرفته در ادامه عمر با آه و ناله زندگي را در غياب همرزمان شهيدش ادامه ميدهد. در واقع ماجراي او قصه يک قهرمان ملي است که ناشناخته مانده است.

در تقريظ رهبر انقلاب بر کتاب به چه نکاتي اشاره شده است؟

در تقريظ ايشان به وجه حماسي اثر در کنار وجه معنوي آن اشاره شده است. ايشان از اين يادگار دفاع مقدس به عنوان شهيد زنده انقلاب ياد کردهاند. به گفته حضرت آقا تاريخ را ميتوان صادقانه، واقعي و مستند روايت کرد و در عين حال از تکنيکهاي ادبي هم بهره برد و اين زنجيره را کامل کرد، بدون آنکه عنصر تخيل به آن راه پيدا کند. معتقدم بايد به اين قهرمانان به عنوان الگوهاي رفتاري تأسي و اين نسل و نسلهاي بعدي را با ايثارگريهاي آنان آشنا کنيم و اجازه ندهيم قهرمانيهاي اينان در کنج گمنامي دفن شود.

کار تهيه کتاب چه مدت طول کشيد؟

گفتوگوي کتاب «وقتي مهتاب گم شد» مدت هفت ماه و نگارش آن هشت ماه به طول انجاميد.

کتاب آب هرگز نميميرد چه سوژهاي دارد؟

کتاب آب هرگز نميميرد نيز روايت رشادتهاي ميرزامحمد سلگي، فرمانده گردان ابوالفضل(ع) نهاوند متشکل از رزمندگان لشکر انصارالحسين همدان است که قصه او هم شامل مجروح شدنهاي مکرر است و اتصال او به سرچشمه زلال عاشورا در طي طريق او بسيار راهگشا بوده است. دو پاي او در مقطعي از جنگ قطع ميشود و با پاهاي مصنوعي ادامه ميدهد. جبهه از او شخصيتي ميسازد که گردان او عاشقش ميشوند و گرد او چون شمع ميگردند. داستاني است که بنمايه عاشورايي دارد و کليدواژههاي تشنگي، آب، ابوالفضل(ع)، مجروح شدن و دست قطع شده در آن تکرار شده است.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
0
سلام
لازمه مصاحبه يك خبرنگار با نويسنده يك كتاب دروهله اول خواندن كتاب توسط خبرنگار است و در وهله بعد درك مفاهيم كتاب. در اين صورت است كه مي توان از متن كتاب سوال استخراج و مطرح كرد.
عجيب است كه در گفت و گوي بالا خبرنگار (!) در حالي به مصاحبه با نويسنده كتاب پرداخته كه هيچ اطلاعاتي از مفاهيم كتاب ندارد و حتي از موضوع و محور كتاب بي اطلاع است!
درحالي كه با يك سرچ و جستجوي ساده در عرض چند ثانيه مي شد از محور كتاب اطلاع حاصل كرد و آگاه شد كه كتاب در مورد زندگي كدام رزمنده دفاع مقدس بوده است!
جالب است كه براي طراح چنين سوالاتي هم عنوان "نويسنده" اختيار شده است!!!!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار