کد خبر: 838747
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
در ششمين هم‌‌انديشي سينماي انقلاب مطرح شد
انقلاب سينما را نجات داد به اين بيان که سينما يک زبان بسيار قوي و نيرومند بوده است، اما تا قبل از انقلاب اين زبان چيزي براي گفتن نداشت.
به گزارش «جوان»، آيت‌الله قائم‌مقامي در مراسم ششمين هم‌انديشي سينماي انقلاب حاضر شد. او سخنان خود را با تأثير انقلاب بر سينما آغاز کرد و گفت: انقلاب اسلامي زماني رخ داد که قبل از تحول در حوزه سياست، تحول در فرهنگ‌ها و باور‌ها اتفاق افتاد. تعاملي ميان پديده انقلاب و ديگر مقوله‌ها رخ داد که از جمله آن تعامل با هنر است. رابطه‌ ميان انقلاب و هنر به اينگونه است که هنر از انقلاب تأثير گرفته است.

وي در ادامه اضافه کرد: ارتباط انسان با خداوند حاکي از ياري است به اينگونه که خدا را ياري دهيد خدا شما را ياري خواهد داد. در هنر نيز اينگونه بود که هنرها به ياري انقلاب آمدند، در نتيجه انقلاب نيز موجب ياري و قوام هنر شد. هنر يکي از جلوه‌هاي اسلام است، همانگونه که سياست يا فرهنگ از جلوه‌هاي اسلام مي‌باشد، از جلوه‌هاي هنر مي‌باشد و هيچ دينداري وجود ندارد که نسبتي با هنر نداشته باشد. آيت‌الله قائم‌مقامي در ادامه سخنانش به سينماي قبل از انقلاب اشاره كرد و افزود: ما در سينماي قبل از انقلاب شاهد دو جنبه بوديم؛ يکي سينماي مستهجن و بازاري و دومي سينماي روشنفکري که بيشتر آن ادا و پوچ است. چون تا کسي انديشه‌اي نداشته باشد و متصل به حقيقت نباشد نمي‌تواند به اثري درست برسد. مي‌توان گفت که انقلاب سينما را نجات داد به اين بيان که سينما يک زبان بسيار قوي و نيرومند بوده است، اما تا قبل از انقلاب اين زبان چيزي براي گفتن نداشت. 

اين استاد حوزه و دانشگاه افزود: مبناي انقلاب اين است که محتوا نيز مهم است و در مقابل مبناي قبل از انقلاب است که محتوا را اهميت نمي‌دهد و اينکه چه مي‌گوييد مهم نيست و صرفاً زيبايي در بيان و تکنيک مهم است؛ ائمه اطهار ما در رابطه با اينگونه رفتار گفته‌اند که اين علامت حماقت است و در مقابل واقعه انقلاب انديشه‌اي نيرومند ارائه مي‌دهد. سينماي ديني يک ژانر نيست، بلکه مقوله‌اي فراگير است و شالوده‌اي است که مي‌تواند در تمام ژانرها باشد، يعني شما مي‌توانيد سياسي يا تاريخي يا روانشناسي يا در هر حوزه ديگري حرف بزنيد، اما حرف‌تان ديني باشد.  وي در پايان سخنانش خطاب به هنرجويان جوان گفت: ان‌شاءالله که در حوزه جبهه فرهنگي انقلاب فعال باشيد و بتوانيد از ياران انقلاب باشيد. ششمين هم‌انديشي سينماي انقلاب از 22بهمن با اکران فيلم‌هاي منتخب جشنواره فيلم فجر، سخنراني، نقد و بررسي اين آثار هر روز از ساعت 15 در تالار سوره حوزه هنري برگزار مي‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار