کد خبر: 838743
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
وزير ارشاد از عملکرد 100 روزه‌اش دفاع کرد
سيدرضا صالحي‌اميري روز گذشته و در حالي كه حدود 100 روز از تصدي‌اش بر پست وزارت ارشاد مي‌گذشت، رودرروي خبرنگاران قرار گرفت و ضمن بيان سياست‌هاي فرهنگي دولت، به سؤالات اصحاب رسانه نيز پاسخ گفت.
محمدصادق عابديني
در اين ديدار، وزير ارشاد که اولين ديدار خبري‌اش با خبرنگاران را پشت‌سر مي‌گذاشت، رفع دغدغه‌هاي فرهنگي مقام معظم رهبري را هدف وزارت ارشاد عنوان کرد.
صالحي‌اميري در سال پاياني فعاليت دولت يازدهم سکاندار دستگاه فرهنگي دولت شد. وي که ميراث‌دار وزارتخانه علي جنتي است، در ديدار با خبرنگاران از اولويت‌هاي فرهنگي دولت گفت؛ اولويت‌هايي که گويا رسيدن به همه آنها نه در مدت زمان باقي مانده از فعاليت دولت فعلي ممکن است و نه ابزار رسيدن به اين اهداف در اين بازه زماني مهيا مي‌شود. با اين وجود وزير ارشاد تداوم گفتمان اعتدال دولت را اولويت کاري اين وزارتخانه عنوان و تأکيد كرد گفتمان فرهنگي دولت مبتني بر گفتمان فرهنگي مقام معظم رهبري است و دولت تلاش خواهد کرد دغدغه‌هاي فرهنگي مقام معظم رهبري را رفع کند. صالحي‌اميري همچنين از ايجاد فضاي گفت‌و‌گوي فرهنگي سخن گفت و اين کار را گير و سياست اعتدال دولت براي رسيدن به ثبات و آرامش دانست.
  
تهران، ايران نيست!
صالحي‌اميري همچنين از سياست تمرکززدايي فرهنگي دولت خبر داد. وي با تأکيد بر اينکه «تهران، ايران نيست و ايران تهران نيست» از توزيع عادلانه ظرفيت‌هاي فرهنگي خبر داد و از اينکه جشنواره‌ها، منابع و امکانات فرهنگي در پايتخت متمرکز شده است، انتقاد کرد. وزير ارشاد اين وعده را داد که به‌تدريج جشنواره‌ها به استان‌ها منتقل خواهد شد و دولت تلاش خواهد کرد به رسانه‌هاي محلي، فرهنگ اقوام ايراني و موسيقي محلي و نواحي توجه کند و با توجه به کتاب و تقويت کتابخانه‌هاي استاني، ظرفيت‌هاي فرهنگي کشور را بالا ببرد. صالحي‌اميري با اشاره به اينکه دولت از تصدي‌گري فرهنگي به سمت واگذاري امور به صنوف فرهنگي پيش خواهد رفت، از تلاش‌هاي دولت براي تقويت صنوف و اتحاديه‌هاي فرهنگي و هنري خبر داد.
  
به جاي بنر و همايش، عمل کنيم!
وزير ارشاد بخشي از زمان نشست خبري‌اش را به پرسش و پاسخ با اهالي رسانه اختصاص داد. يکي از موضوعاتي که از صالحي‌اميري سؤال شد، عملکرد وزارت ارشاد در قبال بحث ولنگاري فرهنگي است که بار‌ها مقام معظم رهبري نسبت به آن هشدار داده‌اند. صالحي‌اميري اما در پاسخ گفت: «اين ظلم به بزرگان نظام است که به جاي پرداختن و يافتن پاسخ براي تحقق فرمايشات‌شان، از طريق بنر، همايش و سمينار به اين مسائل پرداخته شود؛ ما بايد نسبت به دغدغه‌هاي مقام معظم رهبري، اقدامات عملي انجام دهيم و انجام هم خواهيم داد». وزير همچنين از ايجاد گروهي براي پيگيري دغدغه‌هاي فرهنگي رهبر انقلاب خبر داد که در بخش‌هاي مختلف، شناسايي دغدغه‌ها، تبيين ابعاد دغدغه‌ها، چگونگي تدوين سياست‌ها براي رفع دغدغه‌ها و پياده‌سازي آنها در حوزه عمل فعاليت دارند. وزير ارشاد اما توضيح نداد که اين گروه تا به حال چه فعاليت‌هايي داشته‌ و آيا اين فعاليت‌ها توانسته در مرحله آخر که حوزه عمل است، اجرايي شود؟
  
وقتي وزير ارشاد جشنواره فجر را در تراز انقلاب مي‌داند
از نکات بارز نشست خبري وزير ارشاد دفاع تمام‌قد وزير از جشنواره‌هاي فجر و به خصوص سي‌و‌پنجمين جشنواره فيلم فجر بود. وزير ارشاد در برابر سؤال‌هاي انتقادي خبرنگاران درباره جشنواره فيلم فجر به دفاع از اين جشنواره پرداخت و برگزاري آن را در تراز جشنواره‌هاي «فجر انقلاب اسلامي» عنوان کرد! صالحي‌اميري که چندي پيش نقل‌قولي از وي در ديدار با يکي از مراجع معظم تقليد درباره بيرون گذاشتن چند فيلم با محتواي فمنيستي و مغاير با چارچوب‌هاي اخلاقي منتشر شده بود، اين صحبت را نقل قولی ناصحيح از گفته‌هايش دانست و گفت: در ديدار با يکي از مراجع عظام ايشان نسبت به وجود فيلم‌هاي فمنيست و فيلم‌هايي که چارچوب اخلاقي را رعايت نکنند صحبت کردند و من عرض کردم که اين موارد در فرآيند انتخاب فيلم‌ها رعايت خواهد شد. وي تأکيد کرد: هيچ‌گاه در کار هيئت انتخاب و هيئت داوري جشنواره دخالتي نداشته‌ام. وزير همچنين گفت: من هم در شب اختتاميه متوجه شدم چه کساني برنده سيمرغ شده‌اند. صالحي‌اميري از جوانگرايي در سينماي ايران به عنوان يک اتفاق خوب خبر داد و از اينکه امسال شش کارگردان زن و 19 فيلم اولي و دومي در جشنواره حضور داشتند از جمله نکات مثبت جشنواره نام برد.
 
پيگير حل مشكل رستاخيز و كاناپه هستيم
وي درباره فيلم توقيف شده رستاخيز از سوي وزير ارشاد گفت: يک هيئت حکميت انتخاب کردم که سه نفر از صاحب‌نامان اين حوزه هستند، جلساتي با آقاي درويش برگزار شده، فراموش نکنيم آقاي درويش از بزرگان سينماي ايران هستند و مورد تکريم ما، خوشبختانه به تفاهمات و همدلي رسيدند، ان‌شاءالله در آينده نزديک آقاي درويش درباره اين جلسات و نتايج آن صحبت خواهند کرد. صالحي‌اميري درباره فيلم «کاناپه» ساخته عياري گفت: آقاي عياري هم از صاحب‌نامان سينما هستند، من به مشاور عالي خودم اعلام کردم و آقاي ايوبي، رئيس سازمان سينمايي تا جلساتي با آقاي عياري داشته باشند و مسئله فيلم را مرتفع کنند. بحثي که درباره اين فيلم مطرح است بحث فقهي است و بايد اين مسئله با تعامل صورت گيرد.
  
بحث دوتابعيتي‌ها
وي در پاسخ به پرسشي مبني بر تأييد حضور دوتابعيتي‌ها در هيئت داوران جشنواره فيلم فجر نيز گفت: من در مورد بحث دوتابعيتي‌ها بيش از اين صحبت کردم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مکلف است در چارچوب قانون عمل کند. ما هيچ نوع عمل فراقانوني را نمي‌پذيريم، مديران وزارت ارشاد هيچ‌کدام مشغول قانون دوتابعيتي نيستند و هيچ اطلاعي تا امروز هيچ مرجعي اعم از رسمي و غيررسمي در مورد دوتابعيتي نداده است. طرح اين موضوع يک حرکت سياسي بود. اگر صداقتي نهفته است من اکنون اعلام آمادگي مي‌کنم کساني که مي‌دانند اسامي را به بنده اعلام کنند. وقتي رسانه‌اي اين موضوع را مطرح مي‌کند، اما يک برگ سند ارائه نمي‌شود، کار عبثي است.  وي همچنين در مورد برنامه هفت و اينکه آيا شما با رئيس صداوسيما براي تغيير تيم اجرايي برنامه وارد گفت‌وگو شده‌ايد، گفت: اساساً شأن وزير مداخله در امور داخلي دستگاه ديگر نيست، سازمان صداوسيما اگر به توصيه بنده عمل مي‌کند، من توصيه ديگري هم داشته‌ام. آن چيزي که ما از آن اعلام نارضايتي کرديم. به صورت رسمي تخريب جشنواره بود که به زيان فرهنگ ملي است. رفتار برنامه هفت غيرحرفه‌اي، غيراخلاقي و با هدف تخريب جشنواره بود، اما عملکرد جشنواره موجب شد ديگر امکان ادامه گفتمان تخريبي وجود نداشته باشد، به هر حال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در هيچ‌کدام از مراحل داوري جشنواره مداخله رسمي نکرد.
  
شرط وزارت ارشاد براي برقراري حج
به دنبال فاجعه منا و عدم پذيرش مسئوليت اين فاجعه توسط دولت سعودي و کارشکني‌هاي پياپي دولت سعودي، امسال حجاج ايراني به حج اعزام نشدند. وزير ارشاد در جمع خبرنگاران درباره اعزام حجاج به مراسم حج ابراهيمي در سال آينده گفت: در صورتي که دولت عربستان شرايط حداقلي کشورمان که شامل رعايت عزت، کرامت، امنيت و پرداخت ديه شهداي مناست را بپذيرد، حجاج را به حج اعزام خواهيم کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار