کد خبر: 838709
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۹
تناقض مواجهه دولت تدبير و اميد از پلاسكو تا مؤسسه مالي مجاز كاسپين
رفتار ناصواب بانك مركزي در خصوص مؤسسه كاسپين آينده ساماندهي مؤسسات غير‌مجاز را با مخاطره روبه رو مي‌كند
هادي غلامحسيني
رفتار گردانندگان اصلي و پشت پرده بانك مركزي در حوزه مجوزها تا كنون هزينه‌هاي زيادي براي كشور و حاكميت داشته است، در اين بين از كوتاهي بانك مركزي در برقراري انضباط پولي و نظارت صحيح بر شبكه بانكي كه بگذريم، اخيراً در اتفاقي نادر بانك مركزي مجوزي را كه براي تأسيس مؤسسه مالي كاسپين ارائه داده و نام اين مؤسسه را در ليست مؤسسات مجاز خود قيد كرده بود، به يكباره نا‌ديده گرفت و درواقع مجوزي را كه صادر كرده بود، مشروط خواند و اين رفتار غير‌حرفه‌اي بسياري از سپرده‌گذاران مؤسسه مذكور را در هفته‌هاي پاياني سال با احتمال زيان مالي و سر‌درگمي در رابطه با آينده‌شان روبه‌رو كرده است.

در حادثه پلاسكو دولت مدعي بود كه چرا ساير نهادهاي غير‌دولتي مرتبط با حوزه شهري بر ايمني پلاسكو نظارت نداشتند تا جان و مال مردم به باد نرود؛ اگر‌چه اين ادعاها يك فرا‌فكني است و مسئوليت امنيت و سر‌كشي و رعايت استانداردهاي قانوني محيط كسب و كار و كارگران متوجه وزارت كار است، اما دولت يازدهم كه در ماجراي فيش‌هاي نجومي و همچنين ناتواني در بهبود اوضاع اقتصادي كشور حتي اعتدالگرايان را هم نااميد كرد، عزم خود را جزم كرد تا زير بار مسئوليت حادثه پلاسكو نرود و كوتاهي در پلمب پلاسكو را متوجه شهرداري كند. در اين بين همزمان با اتفاق پلاسكو، اتفاق ديگري هم در كشور افتاد كه مسئوليتش بي‌شك متوجه دولت و بانك مركزي است.

وقتي همه حواس‌ها در كشور متوجه حادثه پلاسكو بود، بانك مركزي مجوزي را كه براي تشكيل مؤسسه مالي «كاسپين» پيش از اين ارائه داده بود به يكباره «مشروط» اعلام كرد‌! كه اين اقدام در طول تأسيس بانك مركزي بي‌نظير است و در واقع طبق قانون همه مسئوليت‌هاي حادثه مشروط اعلام شدن مجوز كاسپين بر عهده بانك مركزي است و دولت بايد بداند كه بازي با مجوزها و وارد كردن عناويني چون قطعي و مشروط در حوزه مجوزها مي‌تواند آينده ساماندهي مؤسسات مالي و اعتباري را با مخاطره روبه‌رو كند، زيرا اينطور تلقي شود كه ارائه مجوز از سوي بانك مركزي تله‌اي بيش نيست.
مجوز مؤسسه مالي و اعتباري غير‌بانكي كاسپين بر اثر انحلال هشت تعاوني اعتباري ايجاد شد و در واقع قبل از فرايند ارائه مجوز بايد كارهاي مربوط به حسابداري و حسابرسي هشت تعاوني منحله انجام مي‌گرفت تا با ادغام آنها دارايي‌ها و بدهي‌هايشان در صورت‌هاي مالي مؤسسه جديد منتقل شود و اين بخشي از فرايند بررسي جهت ارائه يا عدم ارائه مجوز از سوي بانك مركزي است كه گويا كاسپين و آن هشت تعاوني منحله داراي پشت پرده‌هاي زيادي هستند كه بايد در جاي خود به شكل موشكافانه‌اي مورد تجزيه و تحليل قرار گيرند.

در حالي كه هفته‌ها‌ست موضوع سپرده‌هاي مردم در مؤسسه مالي كاسپين به تجمع و اعتراض‌ها ختم شده است اما بانك مركزي از مردم عذرخواهي نكرده است. اين در حالي است كه فقط در دولت تدبيرو اميد بوده است كه بانك مركزي، مجوزي را كه خود براي تأسيس مؤسسه مالي و اعتباري غير‌بانكي صادر كرده است، مشروط مي‌خواند.
مرور موادي از مقررات ناظر بر تأسيس و شيوه فعاليت«‌مؤسسه‌هاي اعتباري غير‌بانكي‌» اين مسئوليت انكار‌نشدني دولت و بانك مركزي را يادآوري مي‌كند. از جمله مي‌توان به صلاحيت تخصصي اعضاي اصلي و علي‌البدل هيئت مديره، مديرعامل و قائم‌مقام آن اشاره كرد كه بايد به تأييد بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران برسد يا اساسنامه تأسيس مؤسسات و بانك‌ها بايد به تأييد شوراي پول و اعتبار برسد.
 
ظهور كاسپين
در جريان ساماندهي مؤسسات غيرمجاز، تعاوني‌هاي اعتبار فرشتگان، الزهراي مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و كشاورزان كرمانشاه، بدر توس مشهد، پيوند، اميد جلين گرگان و عام كشاورزان مازندران هشت تعاوني بودند كه در مجموع با تغيير نام «آرمان ايرانيان» به «كاسپين» به عنوان پنجمين مؤسسه مالي و اعتباري غير‌بانكي پا به بخش پولي كشور گذاشتند.
تعاوني‌هاي مذكور از ابتداي سال 1392 با تشكيل ستاد راه‌اندازي، تأسيس مؤسسه اعتباري، پيگيري‌هاي مستمر، رعايت الزامات بانك مركزي و طي نمودن شرايط قانوني موفق شدند ضمن اخذ موافقت اصولي بانك مركزي و سازمان بورس اوراق بهادار، مجوز پذيره‌نويسي را در آبان 93 دريافت كنند.
با توجه به شرايط مؤسسه اعتباري كاسپين (آرمان ايرانيان) عرضه سهام با استقبال مردم روبه‌رو و در كمتر از يك روز كاري كل سهام عرضه شده توسط مردم خريداري شد. پس از اتمام پذيره‌نويسي و تكميل سرمايه اوليه توسط سرمايه‌گذاران، مدارك مربوط به پذيره‎نويسي مورد بررسي بانك مركزي و سازمان بورس اوراق بهادار كشور قرار گرفت و پس از تأييد روند قانوني آنها در آذرماه سال 94 مؤسسه كاسپين (اعتباري آرمان ايرانيان سابق) به ثبت رسيد و در نهايت در تاريخ 27 اسفند سال 1394 با اخذ مجوز رسمي فعاليت مؤسسه اعتباري كاسپين به عنوان پنجمين مؤسسه اعتباري مجاز آغاز شد.
 
تله بانك مركزي يا اختلافات پشت پرده  
در حالي كه مردم با تكيه بر سخنان مديران ارشد بانك مركزي و اطلاع‌رساني‌هاي صورت گرفته از سوي مقامات پولي كشور و اعتماد بر مجوز و قرار گرفتن نام مؤسسه كاسپين در ليست مؤسسات مجاز سايت بانك مركزي در مؤسسه كاسپين سپرده‌گذاري كردند، اما غافل بودند كه در تله‌اي عجيب و تاريخي و بديع در نظام بانكداري ايران گرفتار خواهند شد. به گونه‌اي كه با گذشت حدود سه ماه از شكل‌گيري مؤسسه مجاز كاسپين به يكباره مجوز ارائه شده به مؤسسه مشروط اعلام مي‌شود و مسئولان بانك مركزي مردم را بين خود و قوه قضائيه سر‌درگم مي‌كنند كه در واقع طراحان اين بازي در بانك مركزي چنان به اعتماد عمومي لطمه زده‌اند كه امروز مردم از خود مي‌پرسند در پشت پرده مجوزهاي بالاترين نهاد پولي كشور چه مي‌گذرد؟!

هرچند كه تعاوني‌هاي اعتباري ثامن‌الحجج و ميزان نيز واجد جواز بودند و سال‌هاي متمادي فعاليت مي‌كردند ولي غير‌مجاز اعلام شدند، اما مؤسسه اعتباري كاسپين با اخذ مجوز رسمي از بانك مركزي و نصب تابلو و افتخار به مجوز خود از صدها هزار شهروند ايراني، صد‌ها ميليارد تومان سپرده جديد جذب كرده است و حال بايد رئیس کل بانک‌مرکزی بگويد كه چرا با اتفاقات و قصوري كه در مجموعه وي مي‌گذرد، مردم بايد دارايي خود را از دست بدهند و براي باز پسگيري پولي كه در مؤسسه‌اي كه بانك مركزي آن را مجاز اعلام كرده و نام آن را در ليست مؤسسات مجاز قرار داده با بحران روبه‌رو شوند.
 
آغاز نگراني سپرده‌گذاران
 تعاوني اعتباري فرشتگان (با حدود 18 سال سابقه فعاليت)، يكي از هشت تعاوني مذكور و البته بزرگ‌ترين تعاوني ادغامي است که  افزون بر 53 درصد از سهام مؤسسه اعتباري كاسپين رادارد  و از همين رو، مدير‌عامل و غالب اعضاي هيئت مديره مؤسسه اعتباري كاسپين نيز متعلق به همان تعاوني اعتباري فرشتگان منحله قبلي است. در مرحله بعد، بلافاصله در تمام ايران و نه فقط در يك استان، شعب تعاوني‌هاي مذكور منحل و اين مجموعه‌ها تابلو و مجوز كاسپين را نصب و شروع به اخذ سپرده جديد از مردم كردند، اما پس از حدود 9 ماه، دادستان محترم تهران، بنا بر گزارش بانك مركزي، اعلام كرد كه تعاوني اعتباري فرشتگان منحله مبلغ 8 هزار ميليارد تومان سپرده اخذ كرده و به مبلغ 4 هزار ميليارد تومان كسري و زيان دارد و دو مدير آن نيز بازداشت شده‌اند.
متعاقب اين خبر، سپرده‌گذاران نگران شدند و به شعب كاسپين مراجعه كردند كه با عدم پرداخت سپرده‌هاي خود و نيز عدم پاسخگويي بانك مركزي و مسئولان كاسپين مواجه شدند و اقدام به تجمع اعتراضي كردند. پس از اين تجمعات آقاي سيف، اقدام به توجيهاتي كرد كه شگفت‌انگيز است و بر خشم مال‌باختگان افزود، زيرا اين افراد در واقع فريب بانك مركزي را كه يك نهاد حاكميتي است، خوردند!
 
سخنان تعجب‌برانگيز سيف
بانک مرکزی علاوه بر تحميل ضرر مالي به   اعتماد مردم و سپرده‌گذاران كاسپين نيز ضربه می‌زند، زيرا رياست بانك مركزي در برنامه نگاه يك مورخ 9بهمن1395 كه با محوريت مؤسسه كاسپين تشكيل شده بود به موارد زير اشاره كرد:

1- مجوز مؤسسه اعتباري كاسپين مشروط بوده و تا زمان عدم انتقال دارايي‌ها و بدهي‌هاي هشت تعاوني فوق‌الذكر، مؤسسه مذكور حق اخذ سپرده جديد نداشته است و مردم از مشاهده مجوز كاسپين در سايت بانك مركزي، دچار سوءتفاهم شده‌اند!
2- اقدام به نصب تابلو، بدون اجازه بانك مركزي بوده و مقصر، مسئولان كاسپين هستند!
3- مسئوليت كسري‌هاي هشت تعاوني ادغامي و منحل شده، با مديران و سهامداران آنهاست نه با مؤسسه مجاز كاسپين.
در رابطه با مورد ابتدايي بايد عنوان داشت كه بانك مركزي با كدام مجوز، مجوز مشروط مي‌دهد و همانطور كه هزاران بار مسئولان ذكر كرده‌اند، فقط مؤسساتي كه نامشان در ليست بانك مركزي هستند مجاز مي‌باشند كه كاسپين از اين امتياز برخوردار بود. در رابطه با مورد دوم بايد متذكر شد كاسپين در واقع همان هشت تعاوني منحل شده موصوف است، لكن آقاي سيف، براي اينكه مجوز دچار خدشه نشود، سعي دارد تا مديران قبلي تعاوني‌هاي مذكور( كه هم اكنون از جمله مديران و اعضاي هيئت مديره مؤسسه كاسپين فعلي هستند) را تبرئه كند و با اهداي يك شخصيت مستقل به كاسپين به مردم بگويد كه مسئولان فعلي كاسپين مسئوليتي ندارند!
اما اين دقت در اينجا ضروري است كه اين كار آن مؤسسه حتي به فرض صحت نافي مسئوليت نظارتي بانك مركزي نيست به طوري كه اين اشتباه بزرگ در واقع جرم و جنايتي عظيم در بستر تخلف و تقصير چشم‌پوشي يا سهل‌انگاري نابخشودني بانك مركزي رخ داده است كه حاصل آن از دست رفتن سرمايه‌هاي بسياري از مردم در سراسر كشور بوده است.
 
چند سؤال از بانك مركزي
چرا در زمان صدور مجوز و طي 9 ماه فعاليت اطلاع‌رساني رسمي و شفاف از طريق بانك مركزي و رسانه‌هاي عمومي، مقوله با اهميت مشروط بودن مجوز و ممنوعيت نصب تابلو و اخذ سپرده به نام كاسپين، در مجوزبانك مركزي به كاسپين ذكر نشده است؟! و به فرض غير‌مجاز بودن نصب تابلوي كاسپين در صدها شعبه در سراسر ايران، پس وظيفه نظارتي بانك مركزي و صدها بازرس و معاونت نظارتي‌اش چيست؟

از سوي ديگر به فرض آنكه يك مقام قضايي در يكي از استان‌ها، دستور ناصوابي بابت نصب تابلوهاي كاسپين در تعاوني‌هاي منحل شده قبلي و ادغامي جديد داده، چرا بانك مركزي اطلاع‌رساني به موقع نكرده و مانع از آسيب به مردم نشده است و به صورت كاملاً خنثي صرفاً تماشا‌‌كننده اين ماجرا بوده است( هر چند كه دستور قاضي موصوف، سلب مسئوليت دولت و بانك مركزي را نمي‌كند؟)
اصولاً چرا بانك مركزي به چند تعاوني اعتباري مثلاً بحران‌زده و زيان‌ده مجوز داده است؟ در صورتي كه اين تعاوني‌هاي اعتباري بايد ورشكسته و متوقف اعلام و تسويه مي‌شدند و مطابق قانون تجارت در تمام اوراق خود، در حال تسويه بودن را ذكر مي‌كردند؛ نه اينكه در قالب جديد كاسپين به آنها مجوز اعطا و حدود 9 ماه پس از تاريخ مجوز سپرده جديد اخذ كنند. محرز است كه همان هشت تعاوني اعتبار، كسري و زيان، مؤسسه كاسپين را تشكيل داده‌اند و بالطبع، بحران خود را به آن يعني به سپرده‌گذاران جديد كه با مشاهده مجوز سپرده‌گذاري كرده‌اند، منتقل مي‌كنند و بنابراين صرفاً تغيير نامي داده شده و ماهيت آن تغييري نمي‌كند؟

اگر بانك مركزي نمي‌دانسته كه تعاوني‌هاي منحله، بحران مالي و زيان دارند، چرا قبل از حسابرسي، مجوز ادغام را صادر كرده است؟ شأن ذاتي بانك مركزي به عنوان تنها و بالاترين نهاد حاكميتي ناظر و صادر‌كننده مجوز چيست؟ بديهي است كه بدهي و زيان تعاوني‌هاي اعتباري همانند فرشتگان منحله كه از جمله اركان اصلي مؤسسه جديد كاسپين است، طي حدود 18 سال فعاليت ايجاد شده است و نه بعد از صدور مجوز و طي حدود 9 ماه اخير!

سيف، رئيس كل بانك مركزي، بارها مردم را به دوري از سپرده‌گذاري در مؤسسات مالي غير‌مجاز و تنها سپرده‌گذاري در مؤسسات مجاز تشويق كرده و سپرده‌گذاري در بانك‌ها و مؤسسات مجاز را تضمين شده اعلام نموده‌ است. براي مثال به اين سخنان آقاي سيف (رئيس كل بانك مركزي)، در ارديبهشت ماه سال 1395 كه خبرگزاري مهر آن را منتشر كرده است، مي‌توان توجه كرد: «ليست و مشخصات بانك‌ها و مؤسسات غير‌مجاز در سايت بانك مركزي وجود دارد و مردم مي‌توانند با مراجعه به اين سايت نسبت به سپرده‌گذاري در بانك‌هاي مجاز مورد تأييد بانك مركزي اقدام كنند.»
با اين تفاسير در موضوع مؤسسه مجاز كاسپين مردم ايران اسلامي هيچ گناهي نداشته‌اند چون كاملاً براساس دستورات بانك مركزي و سخنان مسئولان آن و تكيه بر مجوز رسمي و ليست اسامي مؤسسات مجاز در سايت بانك مركزي سپرده‌گذاري كرده‌اند و بانك مركزي دولت تدبير و اميد بايد بداند كه نمي‌تواند كوتاهي خود را به گردن ديگري بيندازد.
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
3
مشکل بزرگتر اینکه همین امروز که شعب کاسپین در کشور باز هست میتونید حستب جدید باز کنید و مردمی که بی خبر هستن بعد از باز کردن سپرده از فرداش دیگر امکان برداشت ندارن.
درحالی که کسی نیست تا جلوی این شعب را بگیرید
پاسخ ها
زهرا
| Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
سلام و خسته نباشید خدمت همه مسئولان متعهد سایت و روزنامه جوان
مطالب شما حرف دل ما مردم ستمدیده و ظلم شده از طرف دولت تدبیر و امید هست که بدبختانه خودشان بی قانونی کردن و الان ملت رو مقصر دارند معرفی می کنند تا طشت شون از پشت بام نیوفته...
لطفا پشتیبان ما مردم و صدای ملت باشید

خدا سلامتی بده به شماها
علی
| Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
چرا باید در مملکت جمهوری اسلامی چنین مدیرانی که جسارت قبول اشتباه خود را ندارد و برای جبران آن کاری نمیکند. و با توضیحات خلاف واقع بیشتر مردم جری میکند و نظام را زیر سوال میبرد!
اقای سیف موظف به پاسخگویی سپرده گذاران بایستی باشند والا ضربه سنگینی به سیستم بانکی و در مرحله بعد نظام مقدس جمهوری اسلامی وارد میکنند که نا بخشودنی هست
سعید
| Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
سلام
وقتی مؤسسه یا بانک در لیست بانک مرکزی جمهوری اسلامی وجود داره ودارای مجوز است . چرابا اعتماد به دارا بودن مجوز در سال 95 سپرده از مردم جمع میکنید وحالا بنا به دلایل واهی از مسؤلیت شانه خالی میکنید و مردم سپرده گذار اینطور دچار بدبختی سردرگمی بشن . مردم چرا تاوان بی برنامگی وبی نظمی شما را بدن موقع دادن مجوز اعلام میکردین مجوز کاسپین مشروط به انجام این مقررات است که مردم متوجه بشن ومطلع بشن مردم از نیت شما واز پشت پرده چه خبر دارن ولله بااین کار بانک مرکزی که سر کاسپین آورده زندگیمان را به هم ریخته مردم به چی اعتماد بکنن؟؟
رضا
| Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
فرمایشات رهبر معظم انقلاب در روز چهارشنبه 27 بهمن 1395 ::
حضور پرشور مردم در مقابل دشمن كمين كرده براي بلعيدن ايران را به حساب گلايه نداشتن آنها از عملكرد مسئولان نگذاريد چرا كه مردم از مسائل مختلف از جمله تبعيض و كم‌كاري و بي‌اعتنايي به مشكلات گلايه‌مندند و احساس ناراحتي و رنج مي‌كنند. ايشان خاطرنشان كردند: سال «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» در حال پايان يافتن است و مسئولان دولت و ديگر قوا بايد به مردم گزارش دهند در اين زمينه چه كرده‌اند؟ رهبر انقلاب در همين زمينه افزودند: مسئولان نبايد به مردم بگويند «بايد چنين بشود»، بلكه بايد بگويند «چنين شد ».


• ما سپرده گذاران موسسه مالی "مجاز کاسپین" پنجمین موسسه مالی مجاز کشور و ثبت در سایت بانک مرکزی با استناد به فرمایشات رهبر انقلاب از مسئولین خصوصا بانک مرکزی گله مندیم که چرا مردم کشور را با مجوز مورد سوء تفاهم رسمی و قطعی موسسه فریب دادید و بستر به غارت بردن سرمایه های مردم شدند؟؟؟!!!
مجتبي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
3
با سلام خدمت عوامل سايت جوان آنلاين من يكي از سپرده گزاران كاسپين هستم و دقيقا تمام مطالب شما صحيح ميباشد و با تشكر لطفا فكري عاجل برأي سپرده گزاران كاسپين بفرماييد. با تشكر
پاسخ ها
سعید
| Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۳
آقای روحانی رییس جمهور محترم الان دقیقا کجایی.....؟؟!!

در تاریخ بانکداری ایران نداشتیم که……

مردمی که با دیدن مجوز و لیست اسامی موسسات مجاز در سایت بانک مرکزی که به اعتماد به مجوز آن موسسه از مورخ۱۳۹۴/۱۲/۲۷ سپرده گذاری کردند در واقع توسط بانک مرکزی فریب داده شده اند…
اسامی موسسات مجاز مالی در کشور در سایت ذیل در سایت بانک مرکزی وجود دارد:
http://cbi.ir/simplelist/1541.aspx
در این لیست ۵ عدد موسسه نام برده شده و موسسه کاسپین هم پنجمین موسسه مالی مجاز هست و هیچ چیزی بعنوان مشروط و محدود و محکوم و مختوم و…..گفته نشده است

در تاریخ بانکداری ایران نداشتیم که بعد مجوز مردم رو بدبخت و آواره کنند
مجتبي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
2
با سلام خدمت عوامل سايت جوان آنلاين من يكي از سپرده گزاران كاسپين هستم و دقيقا تمام مطالب شما صحيح ميباشد و با تشكر از سركار خانم قاسمي لطفا فكري عاجل برأي سپرده گزاران كاسپين بفرماييد. با تشكر
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
3
خدا خیر دنیا و اخرت به شما بدهد که با بررسی موضوع فوق بدون مسائل سیاسی و صرفا قانونی گرفتاری سپرده گذاران نگران عصبی و بلکه گرفتار را بازتاب دادید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
0
3
بسیار متن وزین و خوبی هست و دغدغه مردم رو گفتید و صدای مردم رو به مسئولین می رسونید
مروی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
3
باسلام خدمت تمامی دست اندرکاران جوان آنلاین که اینچنین با دقت و اشراف کامل بر مسایل مطروحه که نشان از تلاش ارزشمند ایشان است مشکل موسسه کاسپین را به قلم نگاشته اند.ارادتمند و ممنون شما همیشه هستم.یکی از سپرده گذاران موسسه عتباری مجاز کاسپین.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
2
بدون شک این حرکت بانک مرکزی دولت تدبیر و امید که باعث ناامید و بی اعتمادی در مردم شده .
چرا رییس جمهور جهت حفظ حقوق شهروندی و نیر صیانت از قانون اساسی و مردمی که اعتماد به مجوزات دولت و بانک مرکزی کرده اند ورود فوری نمی کند؟!
پاسخ ها
کریم
| Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
سیف اشتباهی فاحش کرده و بی تدبیری بزرگی مرتکب شده و به جای عذرخواهی و جبران، با توجیهاتی سخیف و ضعیف، به شعور مردم توهین می کند و رنج شان را مضاعف می کند...

بانک مرکزی در ارائه مجوز، تمهید و تدبیر و حسابرسی لازم را نکرده و اطلاع رسانی صحیح نداشته و بارها مردم را به سپرده گذاری در مؤسسات واجد مجوز تشویق کرده و حالا می گوید؛ (مردم نسبت به مجوز کاسپین دچار سوءتفاهم شده اند!!!)

استدلال های سیف مرغ پخته را به خنده می اندازد و گویا نمی داند که کثیری از مخاطبان، سواد و ضریب هوشی شان از او بیشتر است.
سیروس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
2
باسلام
ضمن تشکر از اطلاع رسانی موشکافانه شما در خصوص مشکلات سپرده گذاران کاسپین که مورد ظلم بانک مرکزی واقع شده اند.خواشمندم تحقیق فرمائید آیا سهم سهامداران مؤسسه کاسپین نیز مشروط بوده واصولأ این سهامداران از چه تاریخی وبر چه اساسی شکل گرفته اند وچرا با وجود 33 هزار سهامدار مؤسسه عنوان میگردد سپرده گذاران نیز شریک ضرروزیان مؤسسه وتعاونی های مربوطه می باشند.
رویا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
3
درود به شرفت روزنامه جوان
حرف دل ما سپرده گذارها رو کامل و جامع گفتید
رسانه وزینتان پایدار ان شالله.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
3
شما رو به خدا به مشکل وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی هم برسید...

رئیس کل بانک مرکزی همواره در سخنان خود به وضوح مردم را به سرمایه گذاری در موسسات مجاز تشویق کرده و بنابراین مردم هم با توجه به رویت مجوز موسسه ""مجاز ... ""به تاریخ۱۳۹۴/۱۲/۲۷ در سایت بانک مرکزی در آن موسسه سپرده گذاری نموده اند.
ولی مسولان بافرافکنی و هر ترفندی دیگه ای نمی خواهند پاسخگو باشند!

سوال مردم این است ::

اگه مردم به مجوز بانک مرکزی اعتماد نکنند به چه چیز دولت شما میتوان اعتماد کرد؟!
اگه این فاجعه بزرگ مالی و اجتماعی در هر کشوری اتفاق می افتاد ::

۱- رییس جمهور بعنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور حداقل عذر خواهی میکرد.
۲- سریعا وزیر اقتصاد و ریاست بانک مرکزی استعفا میدادند یا از طرف رییس جمهور عزل و برکنار می شدند....

آخه مگه شوخیه با اعتماد بیش از ۲ میلیون نفر سپرده گذار در یک موسسه مالی مجاز بازی کردن..... ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
3
رشوه نهاد
پینه شده
حمیدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
3
ممنون بابت درج وقایع و تحلیل صحیح ... بخدا قسم تمام زندگیم یه عمر پس اندازم رفت .. ما سپرده گذاران کاسپین به پشتوانه مجوزدار بودن این موسسه اقدام به افتتاح حساب کردیم .. آخه مگه مجوز شرطی هم داریم؟ بلفرض اگه شروطی هم گذاشتین بین خودتون نباید اون رو به مردم اعلام رسمی میکردین تا مردم با فکر بیشتر اقدام به افتتاح حساب کنن ؟ بانک مرکزی و دولت فکرکردن موضوع کاسپین هم مثه موضوع ثامن الحجج یا میزانه که توپ رو بندازن تویه زمین سپرده گذار که طمع کردین و از این حرفا... این حرکت بانک مرکزی لکه ننگ به بدنه دولت آقای روحانی در آستانه انتخابات چسبونده وآتیشش هنوزبلند نشده .. ازسایت محترم خبرهوشمندفارسی عاجزانه درخواست میکنیم این امر رو پیگیری واطلاع رسانی کنید چون بعد ازمدتها سکوت به این موضوع پرداختید.. با این حال دیر بازگو کردید ولی خیلی جامع و مفید ارائه دادید ..ما مردم عادی این مملکت بچه یتیمیم شما رسانه ها بعنوان متولی ما عمل کنید خواهشا" .. سپاس بیکران
حسين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
3
باعرض سلام، خدمت سايت وزين جوان آنلاين
بعنوان يك سپرده گزار در موسسه كاسپين داراى مجوز رسمى از بانك مركزى جمهورى اسلامى ، صميمانه از پيگيرى و انعكاس آن سايت محترم و نوشتار كاملأ شيوا و صادقانهء سركار خانم بهناز قاسمى قدردانى و تشكر مى نمايم .
فرشاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۷
0
3
نویسنده این مقاله به خوبی مسئله رو عنوان کرده.
من چند ماه پیش، پس از رجوع به لیست اسامی مجاز بانک مرکزی در یکی از شعب کاسپین هم حساب کوتاه مدت و هم سپرده افتتاح کردم و دار و ندار خود را سرمایه گذاری کردم. و اینم شد نتیجه ش!
واقعا برای خودم متاسفم که فریب بالاترین ارگان نظارتی بانکی کشور خودم رو خوردم.
صالح
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
0
0
اگر دزدی و بخور بخور و رشوه برای مسولین کوچک و بزرگ... ها و کار چاقکن ها نباشد بانک که به کسی وام درشت نمیدهد
بدبختی اینجاست تمام هیکل ... را دروغ و اختلاس فرا گرفته است.
هر چند این ننگ ها در تاریخ میماند اما به مثابه و به قیمت بیکاری و از هم پاشیدگی کلی از خانواده های ایرانی رقم خورده و خواهد خورد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
0
0
این اتفاق و رفتار بانک مرکزی واقعا دور از شان مردم بود سازمانی که تشکیل شده تا حافظ منافع مردمش باشه و بزرگترین تنظیم کننده پولی و مالی کشور باشه در حده صاحب یک مغازه رفتار میکنه و بجای مسولیت پذیری مجوزه صادره خود و اشتباه بزرگش برای صدور این مجوز و فریب مردم خود را مبرا و مردم را مقصر میداند واقعا جای تعجب است از این رفتاره منافقانه بانک مرکزی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
0
0
بنده خدا تقصیرندارد این را ازدولت اصلاحات به ارث برده یادم می آید درسال 1376دروزارت آموزش وپرورش اول که می خواستند نیرورا به عنوان حق التدریس به کار بگیرند اول با او مصاحبه می کردند وبعد نمره قبولی مصاحبه به اومی دادند بعد تازه یادشان می افتاد که آیا به این نیروها نیازدارند یانه ؟درچند وزارتخانه مربوط به این دولت هم همین اتفاق ها می افتاد واین امور در دولت اعتدال که وارث دولت اصلاحات است چیز عجیبی نیست به قول شاعر نیش عقرب نه از بهرکین است اقتضای طبیعتش این است درست مثل اینکه تیری را شلیک کنیم بعد بررسی کنیم طرف کیست وبعد بگوییم ببخشید.ارباب رجوعمان مرد.بنابراین شما زیاد به دل نگیرید.
محمداسماعیل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
0
0
با سلام و تشکر بابت انعکاس مشکلات ناشی از بی تدبیری برخی مسئولین می‌بایست به جهت اطلاع معروض دارم که حتما به این نکته بسیار مهم توجه شود ، رییس بانک مرکزی در پیشگاه افکار عمومی و به طور رسمی از عبارتی مجعول تحت عنوان مجوز مشروط استفاده نموده اند که اصولا برابر نص صریح قانون (مندرجات آیین نامه تاسیس موسسات اعتباری و بانکها ) چیزی به عنوان مجوز مشروط تعریف نشده است و تنها عبارات مجوز اولیه و مجوز نهایی در حیطه قوانین تعریف شده و سوال اصلی از آقای سیف اینست که عبارت مجوز مشروط فرضی نورد نظر ایشان در کجای آیین نامه ذکر شده و اگر ذکر نشده چطور رییس بالاترین مرجع قانونی نظارتی از این موضوع مطلع نبوده و از عبارت مجعول مجوز مشروط که جایگاهی در قانون و آیین نامه صدور مجوز موسسات اعتباری ندارد استفاده کرده است و در اینخصوص خلاف کلیه ضوابط و قوانین موجود عمل نموده و همین اقدام باعث ایجاد افساد و هرج و مرج کامل و بر هم زدن امنیت اقتصادی در سطح ملی گردیده که می‌بایست به آن از مجاری قانونی رسیدگی شود .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۷
0
2
قصور مراجع رسمی ارزیابی و نظارت دراین خصوص غیر قابل انکار است.ولی حرص و طمعی که برخی از سپرده گذاران برای دریافت چند درصد سود بیشتر از خود نشان می دهند ، در تشدید روند ناسالم مسابقه بانک ها و موءسسات مالی برای جلب منابع مالی بی تاثیر نیست!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
0
0
آخه عزیزان من ! چه کسی را شما دیده بودید که برروی درختی بایستدوبااره شروع کندبه بریدن تنه آن درخت ما همگی قبول کرده ایم درغم وشادی شریک هم باشیم موسسه ثامن به حق هیچ مشکلی نداشت عواملی که باعث بروز چنین مشکلی برای ثامن ومهر شد.یکی خصومت دشمن خارجی با پخش فیلم درشبکه من وتووهمصدا شدن بانک مرکزی باآن شبکه که بعد بیست واندی سال یادش افتاده بود که اینها مجوز ازبانک مرکزی ندارند باعث بوجودآمدن چنین شرایطی برای ثامن شد...ودیگری دوست نادان داخلی یعنی{دولت وبانک مرکزی} وصدالبته ازهمه مهمتر ما خودسپرده گذاران باعث بوجود آمدن این اتفاق وهزارالبته ناگفته نماند که بعضی از مسولین موسسه درروزهای ابتدایی نتوانستن مانند مسولین مهراقتصاد عمل کنند ..که تقصر بسیارزیادی در بوجودآمدن این معضل برای ثامن شدن ..واقعا اگر کسی به پولش نیازمبرم ندارد مراجعه نکند چند مدتی نمیگذرد که با تجمیع این موسسات بهترین بانک کشور که هیچ وابستگی به دولت نداشته باشد تشکیل میشود وبا اطمینان می شود گفت که اگر دولت حسادت نکند رغبت تمامی مردم درآینده به سوی اینها باشد چون از بهتروپاکدست ترین وکم طمع ترین ها هستن امیدوارم هر چه زودتردولت دستش راازجیب اینها بیرون بیاوردواز سنگ اندازی برای اینهادست بردارد تامردم یک نفس راحتی بکشندایشااله
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار