کد خبر: 838667
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۹
نمایندگان مجلس به منظور تامین نظر شورای نگهبان به حذف یارانه احزاب رای موافق دادند.
باشگاه خبرنگاران جوان: نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه، 26 بهمن) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درخصوص لایحه برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران جهت تامین نظر شورای نگهبان با اصلاح موادی از لایحه مذکور موافقت کردند.
 
نمایندگان در جریان بررسی ماده 107 لایحه برنامه ششم توسعه، با اصلاح بندهای (ب) و (د) ماده مذکور موافقت کردند.
 
براساس بند (ب) اصلاحی ماده 107 لایحه مذکور؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما و سایر دستگاههای ذی‌ربط مکلفند با رعایت سیاستهای کلی و قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ فهرست مجوزها و تصدی‌گری فرهنگی و هنری با رعایت موازین شرعی قابل واگذاری به بخش خصوصی و تعاونی و سازمان‌های مردم‌نهاد را که تا پایان سال اول تعیین می‌شود در طول سالهای برنامه واگذار نمایند.
 
براساس بند (د) اصلاحی ماده 107 لایحه برنامه ششم توسعه؛ سازمان اوقاف و امور خیریه مکلف است با همکاری سازمان، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به صدور و اخذ اسناد موقوفات و تبدیل بقاع متبرکه با رعایت ضوابط وقفی به قطب های فرهنگی اقدام نمایند.
 
همچنین نمایندگان با اصلاح تبصره بند الف ماده 110 لایحه برنامه ششم موافقت کردند.
 
به موجب ماده 110 لایحه ششم توسعه کشور؛ به‌منظور توسعه فضاهای مذهبی فرهنگی و بهره‌گیری بهینه از اماکن مذهبی و تثبیت جایگاه مسجد به‌عنوان اصلیترین پایگاه عبادی، تربیتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، اقدامات زیر انجام می‌شود:
 
الف- وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و شهرداری‌ها موظفند در طراحی و اجرای طرحهای جامع تفصیلی شهری و هادی روستایی و شهرک‌ها و شهرهای جدیدالاحداث، اراضی مناسب برای احداث مسجد و خانه عالم در جوار مساجد جهت استفاده امام جماعت‌‌ همان مسجد پیش‌بینی کنند و پس از آماده‌سازی بدون دریافت هزینه و با حفظ مالکیت عمومی در اختیار متقاضیان احداث مساجد قرار دهند.
 
در تبصره اصلاح شده ماده مذکور آمده است؛ مساجد، مصلی ها، اماکن مذهبی، اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی و حوزه های علمیه شامل مراکز آموزشی، پرورشی و اداری از پرداخت هزینه‌های حق انشعاب آب، برق، گاز و فاضلاب و عوارض ساخت و ساز صرفاً اماکن برای فضای اصلی معاف می‌باشند.
 
همچنین نمایندگان در ادامه بررسی مواد ارجاع شده از شورای نگهبان با اصلاح بند 12 ماده 120 لایحه برنامه ششم توسعه با 146 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
 
براساس بند الحاقی 12 اصلاحی ماده 120 ، آمده است؛ (ماده الحاقی 4) دولت موظف است برنامه ریزی های لازم جهت توسعه سیاسی را به گونه ای طراحی نماید که تا پایان اجرای قانون برنامه ششم، احزاب و تشکل های سیاسی مطابق ضوابط قانونی که به تصویب مجلس شورای اسلامی می رسد، مورد حمایت قرار گیرند.
 
پیش از این در مصوبه مجلس عبارت « و یارانه آنها مطابق بودجه سنواتی بر اساس آیین نامه ای تخصیص می یابد که به پیشنهاد وزارت کشور به تصویب هیئت وزیران می رسد.» وجود داشت که به منظور تامین نظر شورای نگهبان حذف شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار