کد خبر: 838600
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
محسن بيگلري نماينده بانه و سقز در مجلس در گفتگو با "جوان":
ايجاد مناطق ازاد تجاري از جمله مهمترين راهکارهايي است که در سالهاي اخير براي جذب سرمايه گذار و رونق اقتصادي و ارتقاي سطح معيشتي مردم مورد توجه قرار گرفته است. از اين رو اين مقوله در بسياري از استانهايي که پتانسيل و ظرفيت ايجاد منطقه آزاد را داشته در دستور کار دولت قرار گرفته است. چندي است ايجاد منطقه ازاد بانه و مريوان دراستان کردستان که بهر غم داشتن جمعيت جوان با معضل بيکاري روبرو است مطرح شده است. برا ياطلاع از جزئيات بيشتر در اين خصوص با محسن بيگلري نماينده بانه و سقز در مجلس شوراي اسلامي به گفتگو نشستيم که حاصل ان در پي مي ايد.
مريم احمدي


 


 

 


 

 

 *در حال حاضر مصوبه منطقه آزاد بانه و مريوان به کجا رسيده است؟

**طرح يک فوريتي منطقه آزاد تجاري اقتصادي  بانه و مريوان چند ماه پيش به همراه شش منطقه ازاد ديگر به تصويب مجلس و تاييد کميسون اقتصادي مجلس رسيد اما به دليل نياز به برخي اصلاحات در نقشه مشخصات منطقه به اقاي ترکان دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادي واگذار شد تا پس از آماده شدن نقشه به کميسسون اقتصادي تحويل داده شود. در حال حاضر اطلاع دقيقي ندارم که به کميسوين مربوطه ارسال شده يا نه ولي طبق قرار نهايتا ظرف چند روز آينده براي تاييد نهايي به صحن مجلس فرستاده مي شود . که در صورت کسب اراي مجلس تاييد نهايي شدن و ووارد فاز اجرايي خواهد شد.

* با توجه به طولاني تر شدن مراحل تصويب و تاييد اين مصوبه ايا تا پايان دولت يازدهم منطقه ازاد تجاري بانه و مريوان به بهره برداري مي رسد؟

** بله . اين مصوبه به طور جدي در دستور کار دولت قرار دارد و قطعا قبل از اتمام عمر دولت يازدم اجرايي خواهد شد.

* تعدادي از ساکنان شهرهاي کردستان از طريق کولبري امرار معاش مي کنند آيا اجرايي شدن مصوبه منطقه ازاد تجاري بانه ومريوان مي تواند در بهبود وضعيت معيشتي اين قشر موثر باشد؟

** قطعا. ايجاد منطقه ازاد اقتصادي تجاري نه تنها براي شهرهاي بانه و مريوان بلکه براي تمام شهرهاي استان کردستان رونق اقتصادي به همراه خواهد داشت. انتظار داريم با اجراي اين مصوبه و ايجاد اشتغال مستقيم و غيرمستقيم براي جوانان استان، معضل بيکاري از شهرهاي کردستان رخت ببيندد. با توجه به اينکه در کردستان از طریق مرزهای دو شهر بانه و مریوان کولبری انجام می شود و اين افراد از حجم مبادلات مرزی درامد چنداني عايدشان نمي شود ،د تصويب منطقه آزاد مي تواند فعاليت کولبران را رسميت ببخشد و آنها را در چارچوب خاص قرار دهد. با توسعه اشتغال و ايجاد راه هايي براي کسب درامد ديگر نيازي به کولبري نخواهد بود و جوانان مي توانند همچون ديگر استانها از فوايد اقتصادي منطقه ازاد بهره مند شوند. امیدواریم با تصویب طرح ساماندهی مبادلات مرزی و یا تصویب منطقه آزاد، مشکلات کولبران این منطقه حل شود.

* گويا در خصوص لزوم ايجاد منطقه ازاد در بانه و مريوان و جانمايي اين طرح اختلاف نظرهايي در بين مسئولان استان وجود داشت که منجر به تعلل در اجراي اين مصوبه شده است. ايا مسئولان و نمايندگان مجلس درنهايت به اجماع نظر در اين خصوص رسيده اند؟

** بله  خوشبختانه درحال حاضر مشکلي دراين خصوص وجود ندارد. هرچند بايد تاکيد کرد اجراي چنين مصوباتي نيازمند هماهنگي وهمفکري تمام نمايندگان مجلس ، سازمان ها و ارگان هاي استان است تا با نگاه ملي و فرامنطقه اي به اين مصوبه براي تسريع دراجراي ان تلاش کنند. از نمايندگان مجلس خواستارم منطقه اي به اين موضوع نگاه نکنند. همانطور که در مورد حادثه دردناکي که براي کولبران پيش آمد تمام نمايندگان مجلس ابراز ناراحتي و همدردي کردند واين مشکل را با نگاه ملي ديدند انتظار مي رود اين مصوبه را هم که به طورمستقيم به وضعيت کولبران سامان مي دهد با نگاه ملي ببينند. از دولت هم مي خواهم به اين مصوبه نگاه ويژه داشته باشند و بدون تعلل و درنگ اين مصوبه را به نقطه نهايي برسانند.

 


 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار