کد خبر: 838579
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
مهد تمدن ايران اماده پذيرايي از فرهيختگان است
نمايشگاه‌هاي كتاب استاني يكي از مهمترين رخدادهاي فرهنگي در استانهاي كشور است. اين نمايشگاهها كه با حمايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي‌شود به صورت سالانه در مراكز 30 استان كشور برگزار مي‌شود.
هادی مومنی راوندی
حالاپس از گذشت 14سال از برگزاری اولین نمایشگاه سراسری کتاب در کاشان، این شهرستان میزبان دومین نمایشگاه سراسری کتاب است.در سال جاری تاکنون 20 نمایشگاه کتاب در مراکز استانی کشور برپاشده است و این بار شاهد آن هستیم که شهرستان کاشان پس از شاهرود دومین میزبان غیر مرکز استانی نمایشگاه سراسری کتاب می باشد.

///

ترويج و گسترش فرهنگ كتاب و كتابخواني، بالا بردن ميزان سطح آگاهي و دانش جامعه، به ويژه مناطق دور دست كشور، توسعه فرهنگي استانها از طريق عرضه مستقيم كتاب، موج آفريني فرهنگي و ايجاد فضاي پرشور و نشاط فرهنگي در كشور ، تقويت كتابخانه ها و مجتمع‌هاي فرهنگي، فراهم آوردن زمينه لازم جهت بروز خلاقيت‌ها و استعدادهاي بالقوه در مناطق مختلف كشور، تعامل فرهنگي و ارتباط مستقيم ناشران با مردم، خارج ساختن فعاليت‌هاي علمي، فرهنگي از حالت متمركز و توزيع اين گونه فعاليت‌ها در استان‌هاي كشور از مهمترين اهداف برگزاري نمايشگاه‌هاي کتاب دراستانها است.

حالا قرار است پس از گذشت 14سال از برگزاری اولین نمایشگاه سراسری کتاب در کاشان این شهرستان میزبان دومین نمایشگاه سراسری کتاب شود . آمارها نشان می‌دهند، در حال حاضر در شهرستان کاشان مجموعا بیست و یک باب کتابخانه عمومی کار خدمات رسانی به 15 هزار عضو این مجموعه را برعهده دارند. تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی شهرستان کاشان 280هزار جلد است که از این تعداد یک دهم آن را کتاب‌های کودکان تشکیل می‌دهد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با توجه به نقش میزبانی نمایشگاه در ترویج فرهنگ مطالعه این رویداد فرهنگی را گامی آغازین در مسیر پایتختی کتاب کاشان برشمرد و افزود: شهرستان کاشان با برخورداری از 280 هزار جلد کتاب در کتابخانه های عمومی و 15 هزار عضو کتابخانه شایستگی این عنوان را دارد.

مصطفی جوادی مقدم، دومین نمایشگاه سراسری کتاب کاشان را میزبان سیصد و بیست و پنجمین نمایشگاه استانی کتاب برشمرد که با اختصاص 170 غرفه میزبان اهالی دانش و فرهنگ و هنر این منطقه خواهد بود.

وی کتب ارائه شده در این نمایشگاه را نزدیک به 40 هزار عنوان کتاب برشمرد که از حدود 300 ناشر در معرض بازدید و فروش قرار گرفته است.

جوادی مقدم از عرضه بن های خرید کتاب با تخفیف 20 درصدی در این نمایشگاه خبر داد و افزود: این نمایشگاه علاوه بر عموم، فرصتی برای ارتباط مستقیم و رو در روی جمعیت بیش از 70 هزار نفری دانش آموزی و دانشجویی منطقه کاشان با ناشران و دسترسی راحت‌تر این قشر به کتب مورد نیاز را فراهم کرده است.

آمادگي کامل براي برگزاری نمایشگاه سالانه

فرماندار کاشان نیز از آمادگی این شهرستان برای برگزاری نمایشگاه سراسری سالانه کتاب در کاشان خبر داد و گفت: شهرت کاشان جهانی است و بخش عمده ای از این اعتبار مرهون اندیشمندان و دانشمندانی است که در طول اعصار در این مهد تمدن زیسته اند.

حمیدرضا مومنیان افزود: سرریز عمده مراکز آموزش عالی دو‌ مرکز تهران و اصفهان در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی این منطقه مشغول به تحصیل در رشته های تحصیلی مختلف هستند.

استاندار اصفهان نیز با بیان اینکه امروز شاهد رویداد فرهنگی بزرگ در شهر فرهنگی کاشان و با مردم بافرهنگ هستیم، گفت: کاشان شهری است که نسبتش با کتاب کهن سال است و مردمان بزرگش همچنان و هنوز با میراث گرانبهای کتاب بر تارک تاریخ ‌می‌درخشند.

رسول زرگرپور ادامه داد: کاشان شهری است که ریشه در تمدن ۷ هزار ساله دارد و در چهارسوق چهل حصار دانش، حلاوت و اثرات گران سنگی از هنر، معماری و عشق را می توان به تماشا نشست.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در افتتاح نمایشگاه کتاب اصفهان از کاهش غم انگیز کتابفروشی ها در اصفهان و نگرانی از شکاف روز افزون به نفع فست فودها، سخن گفتم، اظهارداشت: باید اذعان کرد چندین طرح مبتکرانه در این خصوص صورت گرفت و در این فاصله طراحی و اجرا شده و استان اصفهان هم در این طرح ها رتبه ی اول را به خود اختصاص داده است.

استانداراصفهان افزود: به نظر می رسد که این عرصه تلاش بیشتری می طلبد و باید هم اندیشی در باب افزایش تعاملات و راه های برون رفت از رکود تولید کتاب و تلاش برای آشتی بیشتر مردم با کتاب و رواج مطالعه همگانی و تامین ذائقه ی مخاطبین و عرضه‌ی آثار فاخر به جامعه، تکریم پدیدآوردندگان و فعالان حوزه‌ی کتاب و ناشران همگی می تواند دستاوردهای مفید و موثری از این رویداد فرهنگی را در پی داشته باشد.

کتابخوانی تحت تاثیر فضای مجازی

کتابفروشی یزدان‌خواه در شهر کاشان یکی از قدیمی‌ترین کتابفروشی‌ها است که علی یزدان‌خواه مدیر آن ریاست اتحادیه کتابفروشان کاشان را نیز برعهده دارد.

مدیر کتابفروشی یزدان‌خواه با اشاره به این موضوع که کمرنگ شدن کتابخوانی، یک آفت کلی در سطح کشور است، درباره تاثیر برگزاری نمایشگاه‌های استانی در ترویج کتابخوانی چنین گفت: گرچه این نمایشگاه‌ها در کتابخوانی بی‌تاثیر نیست اما متاسفانه کتاب و کتابخوانی تحت تاثیر فضای مجازی قرار گرفته و کتابفروشی‌ها هم خلوت شده‌اند.

یزدان‌خواه افزود: نمایشگاه‌های کتاب درصورتیکه درخصوص برگزاری آن تبلیغات شود و کتاب‌های ارزشمند و مورد نیاز مراجعه کنندگان وجود داشته باشد می‌تواند مفید باشد.

وی درباره ویژگی‌هایی که نمایشگاه‌های کتاب استانی باید دارا باشند گفت: مکان برگزاری نمایشگاه در جذب مخاطب بسیار تاثیر گذار است. نمایشگاه شهر کاشان در مصلا برپا شده است که امیدوارم مردم از آن استقبال کنند هرچند تاحدودی از مرکز شهر فاصله دارد.

یزدان‌خواه درباره استقبال و توجه مردم کاشان به کتابخوانی افزود: کاشان یک شهر فرهنگی و مذهبی است و انتظار داریم مردم بیشتر کتاب بخوانند اما متاسفانه عدم توجه به کتاب را در همه جای کشور می‌بینیم مسئولین باید برای توسعه کتابخوانی بیشتر تلاش کنند هرچند کارهایی صورت گرفته است. پدرها و مادرها هم باید هم خودشان کتاب بخوانند هم بچه‌هایشان را به مطالعه علاقمند کنند.

البته از دیگر سو یکی از موارد قابل توجه در این نمایشگاه را می‌توان انتخاب نامناسب موقعیت مکانی این نمایشگاه به جهت بعد مسافت از مرکز شهر دانست که دسترسی راحت به محل نمایشگاه را کمی دشوار نموده است و این مساله را می‌توان از برآیند اظهارات تعدادی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه بدست آورد که یقینا در وظایف نهادهای نظارتی است تا بستری را فراهم نمایند تا در آینده برای برگزاری این دست نمایشگاه‌ها مکان مناسبی را در مرکز شهر مهیا نمایند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار