کد خبر: 838514
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
ايران، روسيه و تركيه سه كشور اصلي مذاكرات صلح سوريه در «آستانه» مصمم هستند با تثبيت آتش‌بس در آن كشور، زمينه‌هاي حل سياسي بحران را فراهم آورند و به همين دليل قرار است دور سوم اين مذاكرات از فردا آغاز شود و انتظار مي‌رود شرايط لازم براي برگزاري مذاكرات ژنو فراهم شود.
به گزارش جوان، مقامات روسي دو روز مانده به دور سوم نشست آستانه براي سوريه تأكيد كردند هدف از اين نشست تثبيت آتش‌بس است. «ميخائيل بوگدانف» معاون وزير خارجه روسيه اعلام كرد، محور مذاكرات صلح در آستانه، بر تثبيت آتش‌بس در سوريه متمركز خواهد بود. همچنين وزارت خارجه قزاقستان در بيانيه‌اي اعلام كرد: «در نشست آستانه، مسائل مربوط به رعايت آتش‌بس در سوريه، اقدام‌ها براي تثبيت اوضاع در مناطق معيني از اين كشور و نيز مسائل مربوط به مذاكرات آتي سوري در ژنو مطرح و بررسي مي‌شود.» نشست آستانه كه براي بار سوم برگزار مي‌شود قرار است از فردا آغاز شود و روز پنج شنبه نيز پايان خواهد يافت. دور اول مذاكرات آستانه در چهارم  بهمن ماه 1395 برگزار شد كه در آن ايران، روسيه و تركيه به عنوان سه كشور اصلي حامي اين مذاكرات درباره دستيابي به آتش‌بس و ادامه مذاكرات به توافق رسيدند كه با حمايت نمايندگان دولت و مخالفان سوريه همراه بود.  سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه روز دوشنبه اعلام كرد: «نشست دو روزه آستانه 3 در پايتخت قزاقستان كه چهارشنبه پيش رو آغاز مي‌شود، در برگيرنده هدف‌گذاري ايران، روسيه و تركيه به عنوان سه كشور باني مذاكرات است. نشست مذاكرات آستانه با استقبال جهاني مواجه شده و با توجه به تحولات مهم ميداني از جمله آزادسازي كامل حلب، حداقلي از اميدها براي رسيدن به صلح در سوريه ايجاد كرده است. حالا به نظر مي‌رسد سه كشور تصميم دارند برگزاري دور سوم و اين بار با حضور نمايندگان دولت و مخالفان زمينه‌هاي لازم را براي ادامه مذاكرات فراهم آورند. سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه روز دوشنبه گفت: «بر اين باوريم كه بايد از نشست‌هاي آستانه براي نظارت بر روند اجراي تعهدات طرف‌هاي مناقشه در سوريه براي خودداري استفاده از نيروي نظامي، پيشبرد و تشويق اصلاحات سياسي در اين كشور استفاده كرد.»
 
امريكا و اردن مهمان جديد
مهم‌ترين ويژگي دور اول و دوم نشست آستانه، كنار گذاشتن امريكا، عربستان سعودي و قطر از مهم‌ترين حاميان مخالفان بود. اين در حالي بود كه روسيه و تركيه متمايل بودند امريكايي‌ها در اين نشست حضور داشته باشند كه با مخالفت تهران مواجه شد. اما هم اكنون به نظر مي‌رسد ايران، روسيه و تركيه با حضور نمايندگاني از امريكا و اردن در اين دور، آن هم در سطح «ناظر» موافقت كرده‌اند. ميخائيل بوگدانف، معاون وزير امور خارجه روسيه به خبرنگاران گفت: « ما براي حضور نماينده ايالات متحده امريكا به عنوان ناظر در اين مذاكرات حساب كرده ايم.» وي خاطر نشان كرد:« تركيه، ايران، روسيه و اردن اعضاي ضامن در اين مذاكره خواهند بود». در همين حال، وزارت خارجه قزاقستان در بيانيه‌اي اعلام كرد: «در نشست آستانه 3 هيئت‌هاي ايران، روسيه و تركيه، دولت سوريه، نمايندگان مخالفان مسلح، استفان دي ميستورا نماينده دبير كل سازمان ملل در سوريه و نمايندگاني از امريكا و اردن نيز شركت مي‌كنند.» ازسوي ديگر، نشست آستانه 3 چند روز مانده به نشست ژنو برگزار مي‌شود و انتظار مي‌رود زمينه‌هاي لازم براي برگزاري نشست ژنو در مذاكرات آستانه به دست بيايد. مقامات روسيه اعلام كردند كه اين نشست پيش‌درآمدي براي ازسرگيري مذاكرات صلح سوريه در ژنو بوده است و به هيچ عنوان جايگزين آن نخواهد بود.
 
آمادگي دمشق براي تبادل زندانيان
يك منبع سوري خبر داد كه دمشق آماده است براي مذاكرات «آستانه»، زندانيان را آزاد كند و در مقابل، گروه‌هاي تروريستي نيز شهروندان سوري را كه به اسارت گرفته‌اند آزاد كنند. به گزارش فارس، يك منبع رسمي سوري اعلام كرد كه پس از تماس با وزارتخانه‌ها و طرف‌هاي ذي‌ربط در اين كشور تصميم گرفته‌اند كه با تروريست‌ها در زمينه اسرا و زندانيان تبادل داشته باشند. اين منبع سوري تأكيد كرد كه تا كنون دولت سوريه موفق شده است بسياري از افراد غيرنظامي و نظامي را كه از گروه‌هاي تروريستي ربوده‌اند، آزاد كند. خبرگزاري «سانا» به نقل از اين منبع گزارش داد، با توجه به مسائل مذكور و اهميت زندگي و سلامت افراد سوري كه ربوده شده اند، دولت سوريه اعلام مي‌كند كه به صورت مداوم به ويژه براي نشست آتي «آستانه» آماده است كه زندانيان را با افرادي مبادله كند كه گروه‌هاي تروريستي ربوده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار