کد خبر: 838509
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
هنيه جانشين مشعل شد، السنوار جانشين هنيه
جنبش حماس يحيي السنوار را به عنوان مسئول خود در نوار غزه در چارچوب انتخابات درون‌حزبي اين جنبش انتخاب كرد.
روح‌الله صالحي
جنبش حماس يحيي السنوار را به عنوان مسئول خود در نوار غزه در چارچوب انتخابات درون‌حزبي اين جنبش انتخاب كرد. السنوار كه به دور از توجهات بوده از ديد اسرائيل دشمن اول رژيم صهيونيستي در غزه و قدرتمندترين عضو حماس است. رسانه‌هاي صهيونيستي اعلام كردند با انتخاب السنوار قدرت شاخه نظامي حماس افزايش مي‌يابد. تقويت گارد نظامي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين همزمان با تشديد حملات اسرائيل به غزه و روي كار آمدن دونالد ترامپ انجام مي‌شود.

در شرايطي كه رژيم صهيونيستي فشارهاي خود عليه فلسطيني‌ها به ويژه غزه را تشديد كرده، جنبش مقاومت اسلامي فلسطين حماس نيز دست به تغييراتي در بدنه اين جنبش‌زده است تا موضع خود را تقويت كند. به گزارش شبكه الميادين، جنبش حماس روز دوشنبه يحيي السنوار را به عنوان مسئول خود در نوار غزه و خليل الحيه را به عنوان معاون وي در چارچوب انتخابات درون‌حزبي حماس انتخاب كرد. السنوار يكي از مؤسسان شاخه نظامي حماس است كه رئيس دفتر سياسي حماس در غزه و جانشين اسماعيل هنيه شد. در تل‌آويو، السنوار به عنوان دشمن اول اسرائيل در غزه توصيف مي‌شود و حتي برخي معتقدند وي قوي‌ترين مرد حماس است. نام السنوار در طول مرحله گذشته به عنوان يكي از كانديداها براي جانشيني هنيه در غزه يا حتي خالد مشعل در دفتر سياسي مطرح شده بود.  انتخاب وي به‌عنوان مسئول حماس در غزه حاوي پيام‌هايي به ويژه در مورد رويارويي با اشغالگري اسرائيل است. با انتخاب السنوار رژيم‌صهيونيستي روند مذاكرات غيرمستقيم با حماس جهت باز‌پس‌گيري سربازان خود را دنبال خواهد كرد چرا كه معتقد است وي شخصيتي تندرو و سختگير در مسئله تبادل اسيران است. همچنين برخي منابع عربي از انتخاب اسماعيل هنيه، به عنوان رئيس دفتر سياسي حماس به جاي خالد مشعل خبر دادند.  به گزارش آسوشيتدپرس، السنوار كه از اصلي‌ترين مخالفان رژيم صهيونيستي است، بلافاصله پس از آزادي از اسارت رژيم صهيونيستي در سال 2011 در سخنراني خود در جمع بزرگي از فلسطينيان غزه عليه اين رژيم اعلام جهاد كرد و سوگند خورد كه تا زمان آزادي همه اعضاي حماس از اسارت اسرائيل دست از مبارزه با اين رژيم بر ندارد. روزنامه صهيونيستي هاآرتص، ديروز در گزارشي با اشاره به تغييرات در حماس، نوشت: «انتخاب السنوار نشان دهنده افزايش قدرت شاخه نظامي حماس است». انتخاب السنوار در برهه زماني‌‌اي انجام شده است كه عمليات شهادت طلبانه جوانان فلسطيني عليه نيروهاي صهيونيستي در ماه‌هاي اخير افزايش يافته است. همچنين در هفته‌هاي اخير رژيم صهيونيستي حملات خود عليه غزه را تشديد كرده است و سعي دارد با استفاده از فرصت روي كار آمدن دونالد ترامپ، شهرك‌سازي در سرزمين‌هاي اشغالي را گسترش دهد اما فلسطيني‌ها به شدت با اين اقدام مخالف هستند.  شبكه الجزيره نيز دوشنبه در گزارشي اعلام كرد باتوجه به اينكه السنوار از فرماندهان ارشد شاخه نظامي حماس بود، احتمالاً فرماندهان نظامي گردان‌هاي شهيد عزالدين قسام قدرت بيشتري كسب كنند. السنوار در محافل سياسي و نظامي حماس مورد پذيرش بسيار است و در هماهنگي ميان اين دو طرف طي جنگ 2014 نقش بسيار زيادي داشت.

وي بازيگري مهم و موثر در مشخص كردن موضع حماس در هر پيشنهادي كه براي آتش‌بس مطرح مي‌شد، بوده و همواره از درخواست‌ها و مواضع فرماندهان نظامي حمايت كرده است.  تغييرات سياسي در حماس با روي كار آمدن دونالد ترامپ كه سياست نزديكي با رژيم صهيونيستي را در پيش گرفته همزمان شده است. ترامپ علاوه بر اينكه از شهرك سازي‌هاي جديد در سرزمين‌هاي اشغالي حمايت كرده، پيشتر مدعي شده بود كه سفارت امريكا در تل آويو را به قدس انتقال خواهد داد كه با واكنش تند فلسطيني‌ها مواجه شد. اسماعيل هنيه، ديروز در سخناني تأكيد كرد كه بايد جلوي اقدامات و تجاوزات رژيم صهيونيستي را گرفت. او ضمن احمق توصيف كردن اين رژيم خاطر نشان كرد كه احتمال ايجاد بحران‌هاي بزرگ‌تر از سوي اسرائيل در آينده وجود دارد. به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، هنيه تصريح كرد كه حماس مخالف قانون مشروعيت‌بخشي به شهرك‌هاي صهيونيست نشين است هدف از اين قانون، مصادره مساحت بيشتري از اراضي فلسطيني و مشروعيت بخشي به شهرك‌هاي صهيونيست نشين است.
  
هيئتي از حماس به ايران سفر مي‌كند
به دنبال تغييرات در بدنه سياسي حماس، تغييراتي در روابط خارجي اين جنبش نيز در جريان است. علي بركه، نماينده جنبش حماس در لبنان ديروز گفت هيئتي از اين جنبش ماه جاري به ايران سفر مي‌كند. پايگاه اينترنتي وطن روز دوشنبه با اعلام اين خبر نوشت: «علي بركه گفت هيئتي از حماس در كنفرانس «حمايت از انتفاضه فلسطين» كه مجلس شوراي اسلامي ايران بيست و يكم ماه جاري ميلادي در تهران برگزار مي‌كند، شركت خواهد كرد.» وي افزود: «دعوتنامه براي همه گروه‌هاي فلسطيني، مجلس قانونگذاري و پارلمان‌هاي دنيا فرستاده شده است و جنبش حماس با حضور هيئتي عالي رتبه به اين دعوت پاسخ مثبت خواهد داد. » وي با اشاره به اينكه اين كنفرانس با مشاركت گسترده هيئت‌هاي اسلامي و عربي برگزار خواهد شد، تصريح كرد: اين اولين بار نيست كه جنبش حماس در كنفرانس‌هايي كه در ايران برگزار مي‌شود، شركت مي‌كند. در سال‌هاي اخير روابط ايران و حماس به دليل اختلاف نظر بر سر بحران سوريه كاهش يافته بود اما به نظر مي‌رسد، با تغيير تحولات ميداني و پيروزي‌هايي كه نيروهاي مقاومت در سوريه كسب كرده اند، جنبش حماس نيز موضع خود را به سمت نزديكي با ايران و محور مقاومت تغيير دهد. همچنين حماس در هفته‌هاي اخير روابط خود با دولت مصر را تقويت كرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار