کد خبر: 838491
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
هشدار «جوان» نسبت به تکرار داغ‌کردن سهام در سهم‌های کوچک
داستاني كه در ماجراي سهام كنتور‌سازي ايران رخ داد يك رسوايي محض است كه در تاريخ نيم قرني بازار سرمايه كشور بي‌نظير است ...
هادی غلامحسینی
داستاني كه در ماجراي سهام كنتور‌سازي ايران رخ داد يك رسوايي محض است كه در تاريخ نيم قرني بازار سرمايه كشور بي‌نظير است و يك شركت به واسطه اطلاعاتي دروغ كه اين اطلاعات به تأييد حسابرس معتمد بورس اوراق بهادار نيز رسيد در بازار سرمايه فاجعه آفريد، حال مواردي مشابه اين رويداد اما در مقياسي كوچك‌تر در بازار سرمايه در حال رخ دادن است، مثلاً مشخص نيست كدام افراد بانفوذ از توقف نماد كماسه از سوی سازمان بورس اوراق بهادار جلوگيري مي‌كنند، اين در حالي است كه سفته بازي در اين سهم به زودي ممکن است سهامداران ناآگاه را با زيان شديد روبه‌رو كند.

به گزارش «جوان»، بي‌شك در جريان ابهام‌هايي كه در سهام كنتور‌سازي ايران وجود داشت اگر ناظر بازار سرمايه نماد اين شركت را در قيمت‌هاي 800تا 2هزار تومان براي هر سهم مي‌بست، در اثر ارائه سفته بازي، ابهام و ارائه اطلاعات دروغ به بازار و تأييد اين اطلاعات توسط حسابرس معتمد بازار سرمايه، قيمت سهم آكنتور از مرز 2هزار تومان به 8 هزار تومان نمي‌رسيد و هم اكنون نيز به واسطه بر باد رفتن ارزش دارايي مردم در سهام كنتور‌سازي خود سازمان بورس و دستگاه قضايي متحمل هزينه نمي‌شد.

حال گويا سازمان بورس اوراق بهادار از مقوله كنتور‌سازي درس نگرفته است، زيرا همان اشتباه را در مقوله نماد كماسه انجام مي‌شود و به رغم تذكرات پي در پي حاشيه امني براي سهام ايجاد كرده است و سفته بازان نيز با تزريق سهم در حال باد كردن بيش از پيش سهم هستند و سهمي كه براساس دارايي‌هاي شركت در محدود 150تا 180تومان ارزش دارد در ارتفاع 450تومان قيمت خورده است. حال كه سازمان بورس اوراق بهادار چندان تمايلي به برچيده شدن بساط سفته‌بازي در بازار سرمايه ندارد و ناظر تمايل دارد برخي از سفته بازي‌ها را عامداً ناديده بگيرد، بهتر است سازمان بازرسي كل كشور به مقوله سفته‌بازي‌ها در بازار سرمايه ورود كند.

شركتي كه P/E آن به مرز 60 درصد رسيده است و شرايط مالي‌اش نشان مي‌دهد ارزش هر سهمش 180تومان هم نمي‌ارزد و مديرانش در اطلاعيه‌اي اعلام داشتند كه اتفاق خاصي در شركت نيفتاده است، بي‌دليل در حال افزايش قيمت سهام نيست و مشخص است سفته‌بازان در حال داغ كردن سهام هستند.

گفتني است اين شركت سال گذشته سودي نداشت و در سال قبل كه اوضاع توليد و فروش شركت بهتر از امسال بود، بانك اقتصاد نوين بلوك مديريتي سهام شركت تأمين ماسه ريخته‌گري را در نرخ 147تومان براي هرسهم آگهي كرد كه باز موفق به فروش بلوكي نشد و سهام را به شكل خرد با نرخ 210 تومان براي هر سهم فروخت.
باز كردن نماد كماسه كه مشخص است مورد سفته‌بازي قرار گرفته است، شبيه اشتباه سازمان بورس در سهام آكنتور است زيرا در آن مقطع هم با بازگشايي سهام، سفته‌بازي روي سهم دوباره جان گرفت تا جايي كه براي بازار سرمايه ايران بحران و رسوايي آفريد و دست آخر با نوشدارويي بعد از مرگ سهراب نماد كنتور را بستند.

حال جالب آنكه در اثر سفته‌بازي بهاي سهام كماسه بالا مي‌رود و به زودي ممکن است ماجراي كنتور‌سازي در بازار سرمايه اعتبار و اعتماد بازار را خدشه‌دار كند و عده‌اي كه در اوج حباب سهام را خريدند و بعد از خريد اين افراد سهم ريزش كرد، مقابل بازار سرمايه صف بكشند و دادخواهي كنند. گفتني است از منظر مالي شركت با اوضاع خوبي روبه‌رو نيست و گويا حقوق كارگران نيز با تأخير پرداخت مي‌شود و مضاف بر اين در مجمع سال 95 شركت به دلايل سودآور نبودن حتي يك ريال هم سود نقدي به سهامداران پرداخت نکرده  است.

در پايان انتظار مي‌رود سازمان بورس اوراق بهادار روي گروه‌هاي سفته‌باز بورسي و فرابورسي تمركز بيشتري داشته باشد و با بستن نمادهايي چون كماسه، پياذر، شليا، خريخت، مهرام، كبافق، كيميا، و... كه مشكوك به حضور دلالان در اين سهام‌ هستند، از شركت‌ها بخواهد تا در جهت شفاف‌سازي اقدام به انتشار اطلاعيه جديد كنند تا سهامداران دارايي خود را در اثر اقدامات ايذايي سفته‌بازان بورسي از دست ندهند، هر چند هر سرمايه‌گذار بورسي بايد بداند كه شخصاً مسئول سود و زياني است كه در بازار سرمايه متحمل است زيرا پيش‌فرض آن است كه سرمايه‌گذار از ريسك موجود در بازار بورس مطلع است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار