کد خبر: 838417
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹
استان کردستان داراي پتانسيل هاي زيادي است. از جمله منابع طبيعي و گردشگري ويژه و معادني که مي توانند هر کدام تحولي عظيم در اين منطقه ايجاد کنند. اما در کنار اين پتانسيل ها، مرزهاي استان نيز به نوبه خود يکي از ظرفيت هاي باالقوه به شمار مي آيند که در صورت بهره گيري از تمام توان آنها مي تواند کردستان را در حد بين المللي مطرح نمايد.
حوريه ملکي
بعد از اتمام جنگ و در دهه 70 که ايران گام هاي اصلي در مسير سازندگي را بر مي داشت در شهرستان های مرزی کردستان بازارچه هاي مرزي زيادي فعال بودند که از آن جمله مي توان به مریوان، بانه و سقز اشاره کرد بعد از چند سال بازارچه باشماق مریوان به مرز رسمی ارتقا پیدا می کند و سپس رسمی شدن بازارچه مرزی سیرانبند بانه هم در دستور کار قرار گرفت.

البته بعد از نا آرامي هايي که منجر به بروز مشکلات امنيتي شد، بازارچه مرزی سیف سقز را به تعطيلي کشاند. اين تعطيلي آنقدر طولاني شد که تا به امروز کشيده شده است.

فقط يک مرز براي تردد

در حال حاضر و از ميان مرزهاي استان کردستان تنها يک مرز دارای پایانه مرزی مسافربری است که امکان ورود و خروج مسافر ازآن فراهم شده و آن هم مرز باشماق مريوان است.

بر اساس گزارش هاي گمرکات استان در حال حاضر در 10 ماه نخست امسال را ۲۱۸ هزار و ۶۷۸ نفر از اين مرز وارد ايران شده اند که این تعداد مسافر ورودی نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته که ۳۲۹ هزار و ۵۰۵ نفر بود، ۳۴ درصد کاهش داشته است.

همچنين تعداد مسافران خروجی از این مرز هم دراین مدت ۲۲۳ هزار و ۸۹۹ نفر بودند که نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته آن هم ۳۴ درصد کاهش داشته است.

در همين رابطه مدیرکل گمرکات کردستان از کاهش ۳۶ درصدی خروج خودرو از مرزباشماق مریوان خبر مي دهد و مي گويد:" ۱۰ هزار و ۶۰۳ خودرو در ۱۰ ماهه امسال از مرزباشماق خارج شده که این میزان در مدت مشابه آن در سال گذشته ۱۶ هزار و ۵۹۵ خودرو بوده است.

بختیار رحمانی‌پور به میزان صادرات، واردات و تزانزیت کالا درمرزهای استان کردستان هم اشاره کرده و مي گويد: " در ۱۰ ماهه امسال از بازارچه سیرانبند بانه، گمرک سنندج، باشماق و گمرک بانه ۵۵۵ هزار و ۵۸۶ تن کالا به ارزش بالغ بر ۲۸۷ میلیون و ۶۳۶ هزار دلار صادر شده است."

البته با نگاهي به آمارهاي گمرک مشخص مي شود میزان صادرات کالا از گمرکات استان در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته از نظر وزنی یک درصد افزایش و از لحاظ ارزش(دلار) ۲۴ درصد کاهش داشته است.

در انتظار توافق عراقي ها

بر اساس گزارش ها سایت موقت مسافربری در سیرانبند بانه از سال ۹۲ آماده شده است. البته هنوز زمین مدنظر ما تامین نشده، به محض تامین و تحویل زمینی بدون معارض ملکی و بعد از موافقت دولت مرکزی عراق و اعلام آن به وزارت امور خارجه و سپس به سازمان راهداری، استارت ایجاد پایانه مرزی در این مرز هم آغاز می شود.

نعمت الله خواجه ای مدیرکل پایانه ها و حمل ونقل کردستان در اين باره مي گويد: " تا زمانی که دولت مرکزی عراق موافقت نکند امکان صدور مجوز هیچ کاری در مرز سیرانبند امکان پذیرنیست ."

نماینده مردم شهرستان های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط با وضعیت مرز سیرانبند بانه و بازارچه سیف سقز به "مهر" گفته: "حضور استاندار سلیمانیه اقلیم کردستان عراق در تیرماه امسال در کردستان ایران و اعلام رسمی شدن مرز سیرانبند بانه در مردم ما توقع ایجاد کرده و آنها همچنان منتظر فراهم شدن شرایط تردد از این مرز هستند."

محسن بیگلری بیان کرد: "استاندار کردستان چند ماه پیش در سفری که به سقز داشتند اعلام کردند راهکار جدید برای بهبود شرایط مرزسیرانبند بانه دارند و به همین دلیل انتظار می رود که دولت هر چه سریعتر این مهم را اجرایی و عملیاتی کند."

وی اظهارداشت: "استاندار، سپاه و دستگاه های امنیتی عزم خود را جزم کردند که این بازارچه را باز کنند و ما هم امیدواریم این اتفاق روی دهد ولی متاسفانه تاکنون این خواسته و مطالبه جدی مردم عملیاتی نشده است."

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار