کد خبر: 838416
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷
روز گذشته قطعی آب و برق مدارس و ادارات 11 شهر خوزستان را به تعطیلی کشاند. اين اتفاق در شرايطي رخ داد که چند هفته قبل نيز بر اثر طوفان گرد و غبار، اهواز و چندين شهر ديگر ساعتها در تاريکي فرو رفته بودند که با قطع شدن آب و گاز، خوزستاني ها حدود 12 ساعت در سخت ترين شرايط زندگي را سپري کرده بودند. اما حالا اين معضل وزير نيرو را مجبور به عزيمت به اين استان کرد.
محمدرضا هاديلو
گرد و غبار و رطوبت 11 شهر خوزستان را تعطيل کرد

روز گذشته مردم 11 شهر خوزستان هفته جدید را در حالی شروع کردند که در ساعات ابتدایی متوجه شدند آب و برق قطع و زندگی عادی مختل شده است.

عدم دسترسی به زیر ساخت ها وقتی بیشتر دردسر ساز شد که هزاران نفر بعد از مراجعه به مدارس و ادارات متوجه شدند به دلیل مشکل به وجود آماده در مدارس، مراکز آموزش عالی و ادارات ، از مردم و دانش آموزان بخواهند خانه نشين شوند.

شهر به يکباره تعطيل شد

قطعی آب و برق مدارس و ادارات 11 شهر اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، هندیجان، دشت آزادگان، شادگان ، آبادان، خرمشهر، هویزه و ماهشهر آنقدر مشکل ساز شده بود که مسئولان استان تصميم بگيرند روز شنبه را تعطيل اعلام کنند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان در خصوص علت به وجود آمدن چنين وضعيتي گفت: به علت مه گرفتگی و قطع خطوط ایستگاه‌های برق ۱۳۲ و ۲۳۰ و ۴۰۰ آب نیز قطع شده است.

هاشم بالدی با اشاره به تلاش تیم های اعزام شده برای رفع مشکل برق افزود: برای کاهش مشکلات تمامی مدارس و مراکز آموزش عالی در نوبت صبح شنبه و ادارات و بانک ها در این شهرها تعطیل هستند.

از خوزستان خبر رسيده که عدم اطلاع رسانی در خصوص تعطیلی مدارس و ادارات صبح گذشته منجر به بروز مشکلات بیشتری از جمله ترافیک و شلوغي در برخی از این شهرها شده بود. البته بعد از چند ساعت و با وصل شدن برق شهر زندگي در گرد و غبار به شرايط عادي برگشت.

اعزام وزير به خوزستان

بعد از اينکه خبر قطع برق حدود ۹۰ درصد مشترکان در ۱۱ شهر استان خوزستان همچون خرمشهر، آبادان، شادگان و اهواز به تهران رسيد و با توجه به اينکه این حادثه در چند روز اخیر براي دومين بار تکرار مي شد، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو با همراهی معاونان و مدیران‌عامل توانیر و آبفای کشور بخش آب و برق این وزارتخانه برای رصد و اقدام فوری برای کنترل این بحران عازم استان خوزستان شد.

در همين راستا سازمان هواشناسي اعلام کرده، علاوه بر گرد و غبار شدید، رطوبت در اهواز حدود ۱۰۰ درصد است و بر اثر اتصال تجهیزات و مقرره‌های برق، پست‌های انتقال و توزیع وشبکه برق‌رسانی در این شهرها، از مدار خارج شده و تلاش برای برقراری جریان برق و جلوگيري از تکرار اين حوادث ادامه داد.

لازم به ذکر است چند هفته پيش نيز گرد و غبار خوزستان را دچار چالش سختي کرد. وزش باد با سرعت 60 کیلومتر بر ساعت از کانونی به فاصله 20 کیلومتری اهواز گرد و غبار زيادي را وارد شهر کرد و فضا را به سياهي کشاند. بطوريکه به يکباره تمام شهر تعطيل و پرواز هواپيماها لغو شد.

مشکلات گرد و غبارهاي خوزستان علاوه بر منشا خارجي، به بي توجهي هاي داخلي هم ربط دارد. موضوعي که مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان به برداشت هاي بي رويه از تالاب ها ربط مي دهد و مي گويد: "به علت برداشت های بی رویه از تالاب ها چه از سرشاخه چه از پایین دست، بخش زیادی از تالاب های خوزستان خشک شده و به منشا ریزگرد و گرد و غبار تبدیل شده است."

احمدرضا لاهیجان زاده ادامه مي دهد: " در چند سال اخیر به راحتی و به مدت طولانی دمای 52 و 53 و حتی 55 درجه را تجربه کردیم، در صورتی که حتی در بستان در بدترین حالت دمای هوا 45 درجه بود."

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار