کد خبر: 838242
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
امريكا اذعان كند كه حزب‌الله با تروريست‌هاي داعش مي‌جنگد...
وزير خارجه روسيه مي‌گويد كه رئيس‌جمهور جديد امريكا در ابراز تعهد خود به مبارز با داعش صداقت دارد و روسيه نيز آماده همكاري با اوست ولي قبل از آن بايد بين اولويت تروريستي خواندن حزب‌الله و مبارزه با داعش در عمل دست به انتخاب بزند، زيرا به گفته لاوروف، اصلي‌ترين نيروهايي كه عليه داعش در كنار ارتش سوريه و با حمايت نيروي هوايي روسيه مي‌جنگند، يگان‌هايي از حزب‌الله است كه مورد حمايت ايران هستند.

به گزارش جوان، سرگئي لاوروف، وزيرخارجه روسيه روز گذشته در يك گفت و گوي مهم به شبكه ان‌تي‌وي  گفت كه دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا بايد بين دو گزينه در مسير سياست خارجي خود دست به انتخاب بزند؛ اينكه اولويت او بر اصرار روي تروريست خواندن  حزب‌الله مورد حمايت ايران است يا اينكه اولويتش تأكيد بر مبارزه با گروه تروريستي داعش است. رئيس دستگاه ديپلماسي مسكو به اين نكته اشاره كرد كه جدا كردن ايران از ائتلاف ضد تروريستي اشتباه خواهد بود. لاوروف گفت: «منع كردن ايران از حضور در ائتلاف ضد تروريستي آن هم با اتهامات بي‌ پايه و اساس منطقي نيست. اگر ترديدهايي وجود دارد، اجازه بدهيد بررسي شوند. اما جدا كردن ايران از ائتلاف ضدتروريستي آن هم با اتهام، معقولانه نيست و ايالات متحده به منطقي بودن شناخته مي‌شود.»

لاوروف درباره تناقض‌گويي ترامپ در مقابله با تروريسم تأكيد كرد: «امريكا بايد اذعان كند كه حزب‌الله تحت حمايت ايران كه از سوي ايالات متحده سازمان تروريستي شناخته مي‌شود، هم با تروريست‌هاي داعش مي‌جنگد. بله، روابط امريكا با ايران اكنون پرتنش‌تر از زمان رياست جمهوري باراك اوباما است اما ما خواستار انجام اقداماتي بر پايه عقل سليم هستيم. اگر رئيس‌جمهور ترامپ اين را اصلي‌ترين اولويت خودش در عرصه بين‌المللي براي مبارزه با تروريسم مي‌داند، پس بايد به آن اذعان كند. در سوريه، اصلي‌ترين نيروهايي كه عليه داعش در كنار ارتش سوريه و با حمايت نيروي هوايي روسيه مي‌جنگند، يگان‌هايي از حزب‌الله هستند كه مورد حمايت ايران است. امريكا بايد اولويت‌هاي خودش را انتخاب كند».

لاوروف در ادامه گفت: «اگر بخواهيم باتوجه به واقعيات عمل كنيم، بايد حزب‌الله را در مبارزه با داعش بپذيريم.»  امريكا تقريباً از سال ۱۹۹۵ فهرست تروريسم را ارائه كرد و حزب‌الله را در فهرست تروريسم قرار داد و در سال‌هاي اخير حضور نيروهاي حزب‌الله در سوريه را يكي از موانع اصلي حل بحران اين كشور اعلام كرده است اما مقامات روسي بارها بر اين نكته تأكيد كرده‌اند كه حزب‌الله نقش مهمي در مبارزه با گروه‌هاي تروريستي در سوريه داشته است و حتي اتاق عمليات مشتركي بين نيروهاي روسيه و حزب‌الله در سوريه ايجاد شده است. واشنگتن و متحدانش، با حضور نيروهاي ايران و حزب‌الله در سوريه مخالف هستند اما روسيه هميشه تأكيد كرده است كه حزب‌الله و ايران به درخواست دولت قانوني سوريه به اين كشور وارد شده‌اند و با گروه‌هاي تروريستي مبارزه مي‌كنند. علاوه بر امريكا، اتحاديه اروپا و اتحاديه عرب نيز در سال‌هاي گذشته در حمايت از گروه‌هاي تروريستي در سوريه، حزب‌الله را در ليست تروريستي قرار داده‌اند.  وزيرخارجه روسيه در ادامه سخنان خود با اشاره به اظهارات دونالد ترامپ درباره مبارزه با داعش نيز گفت: «من به شدت معتقدم كه دونالد ترامپ هر زمان كه بر تعهد خود در مبارزه با داعش، تأكيد مي‌كند، واقعاً در اين خصوص صادق است. ما آماده همكاري با وي هستيم». ترامپ در دوره تبليغات انتخابات رياست جمهوري بارها گفته بود كه اولويت وي پس از ورود به كاخ سفيد بر مبارزه با داعش متمركز خواهد بود نه بركناري بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه. ترامپ برخلاف وعده‌هاي خود در مبارزه با داعش، نه تنها اقدام موثري براي مقابله با اين گروه تروريستي انجام نداده بلكه مدعي شده است كه منطقه امن در سوريه ايجاد خواهد كرد كه بيشتر به نفع تروريست‌ها است.
  
در آستانه تسخير پايتخت داعش
نيروهاي دموكراتيك سوريه موفق شدند در عملياتي با كنترل سيلوي رقه به پنج كيلومتري شمال اين شهر برسند. اتاق عمليات نيروهاي كرد سوريه موسوم به «خشم فرات» در بيانيه‌اي از آزادي 700 كيلومتر مربع در مرحله سوم آزادسازي شهر رقه خبر داد. به گزارش روسيا اليوم، در مرحله سوم عمليات خشم فرات نيروهاي ائتلاف كرد و عرب با پشتيباني هواپيماهاي ائتلاف پس از آغاز حملات از دو محور «مكمن» و «خنز» توانسته‌اند مقاومت نيروهاي داعش را بشكنند و با اتصال اين دو منطقه به دروازه شهر رقه نزديك شوند. بر اساس اين گزارش، «نسرين عبدالله» فرمانده نيروهاي مدافع زن (YPG) روز يك‌شنبه گفت: «فرماندهي مرحله سوم عمليات خشم فرات برعهده نيروهاي زن است و اتاق مشترك فرماندهي نيروهاي ارتش سوريه دموكراتيك و نيروهاي مدافع زن طرح محاصره شهر رقه را بررسي مي‌كنند». مرحله سوم عمليات خشم فرات از 10 روز پيش آغاز شده است و كردها الان در آستانه تسخير پايتخت داعش در سوريه هستند.  از سوي ديگر، همزمان با عمليات خشم فرات در رقه، نيروهاي تركيه نيز با كمك تروريست‌هاي تحت حمايت خود وارد مركز شهر الباب در شمال سوريه شده‌اند. گروه‌هاي مسلح ارتش آزاد كه از پشتيباني نيروهاي تركيه برخوردار هستند، در ماه‌هاي گذشته عمليات گسترده‌اي را عليه داعش براي تصرف شهر الباب آغاز كرده‌اند. الباب، آخرين پايگاه داعش در استان حلب به شمار مي‌رود. به گزارش روزنامه اليوم السابع، رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه ديروز با اشاره به محاصره شهر الباب، از آمادگي نيروهاي تركيه براي پيشروي به سوي شهرهاي منبج و رقه خبر داد. اردوغان هدف از اين عمليات نظامي در خاك سوريه را ايجاد منطقه امن در شمال سوريه به مساحت چهار كيلومتر مربع اعلام كرد كه از گروه‌هاي تروريستي كاملا خالي باشد. اردوغان از چند سال پيش همواره بر ايجاد منطقه امن در شمال سوريه اصرار كرده است كه به دليل عدم حمايت غرب و مخالفت روسيه نتوانسته به اين هدف دست پيدا كند.
  
درگيري ارتش و تروريست‌ها در درعا
درگيري‌هاي شديدي هم اكنون ميان ارتش سوريه و گروه‌هاي تروريستي در اطراف شهر درعا در جنوب اين كشور در جريان است. به گزارش ايرنا، منابع آگاه ميداني روز يك‌شنبه اعلام كردند كه هم اكنون دو طرف در حال موشك باران مواضع يكديگر هستند و درگيري‌هاي شديدي در اطراف محله منشيه در جنوب غرب درعا در جريان است. جنگنده‌هاي نيروي هوايي سوريه نيز درحال بمباران مواضع تروريست‌ها به ويژه در منطقه درعا البلد هستند. اتاق عمليات تروريست‌ها در اين منطقه با نام «البنيان المرصوص» پيشتر از آمادگي براي نبردي با نام «مرگ آري و ذلت نه» خبر داده بود ولي تاكنون بيانيه‌اي از آغاز اين نبرد منتشر نكرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار