کد خبر: 838240
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران كه وظيفه نوسازي بنگاه‌هاي فرسوده را دارد و در ليست اكتشاف و توليد پروژه‌هاي نفتي قراردارد، با يك شركت سوئدي در ساخت خط لوله نفتي مشاركت خواهد كرد، به عبارت ديگر اين سازمان به جاي اينكه در توسعه ميادين فعال شود در پروژه‌هاي ساخت وارد عمل شده و از حيطه كاري خود خارج شده است.

سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران كه وظيفه ايجاد بنگاه‌هاي صنعتي جديد و نوسازي بنگاه‌هاي فرسوده را به عهده دارد، در سال‌هاي اخير به عنوان پيمانكار در فازهاي ۱، 6، 7، 8، 14، 17 و 18 پارس‌جنوبي و... فعاليت مي‌كند. اين سازمان كه در دولت‌هاي قبل نقش منفعلي داشته، اكنون در تمام حوزه‌ها از جمله خودرو و پروژه‌هاي نفتي فعال‌تر شده است، به طوري كه طي تفاهمنامه‌اي با رنوي فرانسه در پاريس يك شركت جوينت ونچر براي توليد محصولات مشترك ايجاد كرد. گفته مي‌شود ايدرو يك سازمان دولتي است و طبق قانون حق بنگاه‌داري و حضور مستقيم در شركت‌هاي خصوصي را ندارد، از اين رو در تفاهمنامه‌اش با رنو تخلف قانوني در سرمايه‌گذاري و سهام ۶۰ درصدي رنوو ۴۰ درصدي ايدرو كاملاً محرز است، البته مدير عامل ايدرو با حمايت ويژه وزير صنعت همچنان به اجراي تفاهمنامه با رنوپافشاري مي‌كند و اعتقادي به انجام تخلف قانوني ندارد.

همچنين اين سازمان در ادامه مشاركت‌هايش در پروژه‌هاي نفتي، روز شنبه نيز در جريان سفر هيئت سوئدي به ايران، رئيس هيئت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران از همكاري ايدرو و شركت سوئدي در احداث خط لوله ۶۰۰ كيلومتري نفت خبر داد و گفت: هيئت سوئدي قرار است در مدت اقامت در ايران چند توافقنامه با بخش‌هاي مختلف امضا كند كه يكي از اين تفاهمنامه‌ها بين يكي از شركت‌هاي ايدرو با يكي از شركت‌هاي سوئدي براي مشاركت در مناقصه بزرگ خط لوله ۶۰۰ كيلومتري مربوط به شركت ملي نفت ايران است.

اين در حالي است كه بر اساس قرار گرفتن نام ايدرو در ليست شركت‌هاي اكتشاف و توليد (E&P) انتظار مي‌رفت اين شركت براي توسعه يك ميدان نفتي يا گازي وارد عمل شود ولي با اين وجود، وارد حوزه پيمانكاري خط لوله شده كه در نوع خود جالب است. در حالي كه 10 شركت مورد تأييد وزارت نفت براي توسعه ميادين نفت و گاز با شركت‌هاي خارجي به توافق رسيده‌اند يا در مرحله مذاكره هستند ولي ايدرو فعاليت خود را به پيمانكاري خط لوله محدود كرده است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار