کد خبر: 838213
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
اروپايي‌ها در پسابرجام نقش مكمل امريكايي‌ها را بازی می‌کنند
بعد از نقض‌هاي مكرر برجام توسط ايالات‌متحده‌امريكا تطهير اروپايي‌ها جايگزين «مقابله با نقض برجام» و «اتخاذ ديپلماسي فعال و مسئولانه جهت تأمين منافع عمومي» شد...
محمد اسماعیلی
بعد از نقض‌هاي مكرر برجام توسط ايالات‌متحده‌امريكا تطهير اروپايي‌ها جايگزين «مقابله با نقض برجام» و «اتخاذ ديپلماسي فعال و مسئولانه جهت تأمين منافع عمومي» شد، به طوري كه طي ماه‌هاي گذشته همواره از نقش مثبت كشورهاي اروپايي در روند اجراي برجام سخن به ميان آمده است.
«تفكيك‌سازي حساب امريكايي‌ها از اروپايي‌ها» در حالي به عنوان يك هدف توسط جريان غربگرا دنبال شده است كه آمار و مستندات اثبات مي‌كند نه تنها اروپايي‌ها نقش مثبتي را در روند اجراي برجام به عهده نگرفته‌اند بلكه تحركات آنها در دوران پسابرجام با هماهنگي امريكايي‌ها صورت گرفته تا آنجا كه به رغم وضع قوانين ضد ايراني‌– كه نقض فاحش برجام نيز بوده- توسط امريكايي‌ها هيچ‌گاه مقامات اين کشورها از نقض سخني به ميان نياورده و حتي رسماً از امريكايي‌ها درخواست اجراي تعهدات‌شان را نداشته‌اند بلكه تنها به اظهارنظرهاي كلي آن هم با هدف راضي نگه داشتن ايراني‌ها بسنده كرده‌اند، به عنوان نمونه وزير امور خارجه فرانسه در سفر اخير خود به تهران و در حضور وزير امور خارجه كشورمان بيان مي‌كند‌: «در حال‌ بررسي آزمايش موشكي ايران هستيم و فرانسه چندين بار تا به حال نسبت به ادامه استمرار آزمايش موشكي ابراز نگراني كرده كه خلاف مفاد قطعنامه 2231 است و من با صراحت و صميميت اين موضوع را به مخاطبان ايراني اعلام مي‌كنم.»البته نقش اروپايي‌ها در دوران پسابرجام نه تنها حمايت از رويه امريكايي‌ها براي نقض برجام و توسعه تحريم‌ها بوده بلكه فراتر از آن وظيفه «مقدمه‌سازي براي وضع تحريم‌هاي حقوق بشري» بر عهده مقامات كشورهاي اين قاره نيز سپرده شده است، به گونه‌اي كه در تمام 42ماه گذشته تنها رفت و آمد آنها به تهران حاوي دستاورد مشخصي براي جامعه ايراني نبوده و در مقابل خروجي‌هاي چنين سفرهايي كاملاً به نفع نظام سلطه بوده است.
از همان آغاز روي كار آمدن دولت يازدهم كه رفت و آمد هيئت‌هاي اروپايي به تهران رونق گرفت، ديدار با فعالان حقوق بشر با هدف جمع‌آوري و انتقال اسناد به كميسيون‌هاي حقوق بشري اتحاديه اروپا و پس از آن كميسيون حقوق بشر سازمان ملل صورت گرفت؛ حركتي كه نتيجه آن را مي‌توان در قطعنامه‌هاي اخير سازمان ملل مشاهده كرد.
دي ماه امسال بود كه مجمع عمومي سازمان ملل قطعنامه‌اي را عليه وضعيت حقوق بشري كشورمان صادر كرد با 85 رأي موافق، 35 رأي مخالف و 63 رأي ممتنع كه موج جديدي از هجمه‌ها عليه كشورمان را به همراه داشت و يك اقدام اساسي جهت وضع تحريم‌هاي جديد آن‌ هم از مسير وضع قطعنامه شوراي امنيت را هموار كرد.
«ديدارهاي پيوسته مقامات اروپايي‌ها با عناصر تندرو داخلي» حركتي مؤثر جهت «تصويب قطعنامه در كميته سوم حقوق بشر سازمان ملل» و «تصويب قطعنامه در مجمع عمومي سازمان ملل» بوده و گام پاياني يا همان «تصويب قطعنامه در شوراي امنيت سازمان ملل» به زودي و با هدف بازگرداندن تحريم‌هاي تعليق شده عليه كشورمان وضع خواهد شد. به بيان بهتر قطعنامه مجمع عمومي سازمان ملل مسير را براي رسيدن به پله نهايي يا همان وضع قطعنامه شوراي امنيت هموار كرده است، در حالي كه اولين گام چنين هدفي به دوره‌اي برمي‌گردد كه در آذر ماه سال 92 هيئت پارلماني اروپايي با نسرين ستوده و جعفر پناهي ديدار كردند و پس از آن موجي از ديدار اروپايي‌ها با فعالان فتنه در داخل كشور به راه افتاد. پس از اين ديدار پرحاشيه و جنجال‌برانگيز و تنها چند روز پس از نهايي شدن توافقنامه ژنو 3، هيئت‌هاي آلماني و ايتاليايي نيز با فعالان حقوق بشري در ايران ديدار كردند كه ديداركنندگان بلافاصله پس از اين ديدارها در مصاحبه‌هاي رسمي اتهامات مهمي را به جمهوري اسلامي ايران نسبت مي‌دادند، ‌به عنوان نمونه خانم «كلاويا رويت» نايب رئيس مجلس آلمان پس از ديدار با «محمدرضا عارف» با حمايت از فعالان فتنه و ابراز همدردي با فعالان ساختارشكن فتنه 88، از ضرورت رفع حصر سران فتنه سخن گفت و تصريح كرد كه با اين اقدام، مردم ايران خوشحال و مشعوف مي‌شوند!
در دوران پسابرجام نيز اروپايي‌ها به رغم سفرهاي مكرر به تهران به جاي امضاي قراردادهاي تجاري و اقتصادي به فضاسازي قبل از امضاي برجام، براي فشار به جمهوري اسلامي ايران در حوزه حقوق بشري پرداخته‌اند.
   تكليف فراموش‌شده اروپايي‌ها در برجام
اتحاديه اروپا مطابق متن برجام متعهد شد تا تحريم‌هاي مالي و اقتصادي مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران را بعد از هشت سال لغو كند! تحريم‌هايي كه در دو سند مجزا در سال‌هاي 2010 و 2012 عليه برنامه هسته‌اي ايران اعمال شده بود و براي تمام كشورهاي عضو اتحاديه لازم‌الاجرا بود، البته برخي مفاد مقررات مزبور در روز اجرا به حالت تعليق درآمدند و اختتام آنها در روز انتقال يعني هشت سال ديگر خواهد بود. اتحاديه اروپا همچنين متعهد شده تا تعدادي از اشخاص و نهادها را از فهرست تحريم‌هاي خود خارج و همچنين برخي ديگر از آنها را پس از هشت سال از ليست سياه خود خارج كند! اين در حالي است كه اين اتحاديه در بهار 95 نيز در اقدامي خلاف روح و متن برجام تعداد قابل توجهي از افراد و شركت‌هاي ايراني را به بهانه حقوق بشر در ليست تحريمي خود جاي داده است.
شوراي وزيران اتحاديه اروپا در فروردين امسال بار ديگر تصميم گرفت تا تحريم‌ها عليه 82 نفر و يك نهاد را در رابطه با وضعيت حقوق بشر در ايران تا 13 آوريل 2017 ادامه دهد؛ تصميمي كه در نشريه رسمي اتحاديه اروپا نيز منتشر شد.
   تطهير اروپايي‌ها همچنان ادامه دارد!
همانطور كه اشاره شد جريان غربگراي داخلي تلاش داشته پس از آنكه نتوانست به‌واسطه نقش مكرر برجام و تهديدات روزافزون امريكايي، چهره مقامات اين كشور را پس از ماه‌ها تلاش براي افكار عمومي مثبت جا بيندازد، در اقدامي مشابه تلاش كرد تا سهم اروپايي‌ها از نقش برجام را سفيد جلوه دهد و با تفكيك نقش آنها با امريكايي‌ها، اينگونه القا كند كه رفت و آمد مقامات اتحاديه اروپا و كشورهاي اين قاره به تهران حاوي دستاورد مهمي بوده و نبايد در تحليل‌هاي پسابرجام نقش سازنده اين كشور را ناديده گرفت، به عنوان نمونه روزنامه ايران روز گذشته با اشاره به موضع‌گيري موگريني درباره برجام عبارت: «پايبندي اتحاديه اروپا به اجراي كامل برجام» را برجسته كرده و همانند ساير روزنامه‌هاي حامي دولت اينگونه القا مي‌كند كه نقش اين اتحاديه در پيشبرد برجام بسيار مناسب بوده است، بدون اشاره به اينكه چرا در تمام ايامي كه امريكايي‌ها از اجراي تعهدات خود در برجام سر باز زده و حتي با وضع قوانيني مانند آيسا اين توافق بين‌المللي را نقض كرده‌اند، حتي يك بار نسبت به اين اقدامات واكنش جدي نشان نداده و تنها با عبارات كلي از كنار اين مسئله عبور كرده‌اند.
   واكنش رهبري به رفتار اروپايي‌ها
در پسابرجام

همراهي هدفمند و گسترده اروپايي‌ها با امريكا در اجراي يك‌طرفه برجام و همچنين رفت‌و‌آمدهاي فاقد دستاوردهاي تجاري- اقتصادي براي ايران و فراتر از آن اقدامات مداخله‌جويانه مقامات اين اتحاديه براي مقدمه‌سازي براي وضع تحريم‌هاي جديد حقوق بشري عليه كشورمان، منجر به آن شد تا رهبر معظم انقلاب اسلامي نيز در ديدار با نخست‌وزير سوئد ضمن انتقاد از رفتار اروپايي‌ها، سفر آنها به ايران را فاقد دستاورد مشخص بدانند.
معظم‌له با اشاره به رفت‌وآمد و مذاكرات برخي دولت‌هاي اروپايي در تهران در طول 5/1 سال اخير و در عين حال عملي نشدن اغلب توافقات انجام‌گرفته، خطاب به نخست‌وزير سوئد گفتند: با شناختي كه از جنابعالي وجود دارد، شما فردي اهل اقدام و عمل هستيد و انتظار مي‌رود به نحوي عمل كنيد كه توافقات صرفاً روي كاغذ باقي نماند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار