کد خبر: 838094
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
با احداث کارخانه پلاسماي خون در کرمان، علاوه بر تامين نياز داخلي، ايران به 7 کشور صادرکننده فرآورده خوني دنيا مي‌‍پيوندد
بيش از 40 سال است که نياز به احداث کارخانه فرآوري پلاسماي خون در کشور احساس مي‌شود. تکنولوژي‌اي که نه تنها ايران از داشتن آن محروم بود، بلکه تنها 7 کشور در دنيا مي‌توانستند از امکانات آن، بهره‌ ببرند. در نتيجه همين محدوديت‌‎ها، براي واردات داروهای مشتق از پلاسماي خون سالانه بيش از 300 میلیون دلار ازر از کشور خارج مي‌شد. از اين رو با توجه به موقعيت استراتژيک کرمان و نياز به بهره‌مندي از چنين تکنولوژي درماني‌اي، مسئولان کشوري و استاني کرمان تصميم گرفتند همزمان با سالروز پيروزي انقلاب اسلامي، کلنگ بزرگترين کارخانه فرآوري پلاسماي خون در خاورميانه را در استان کرمان بر زمين بزنند. از مهمترين اهداف اجراي اين طرح علاوه بر اشتغال‌زايي براي کرماني‌ها، مي‌توان به خودکفايي در توليد فرآورده‌‎هاي خوني و به دنبال آن رونق صادرات بخش پزشکي اشاره کرد.
ميترا شهبازي
همزمان با یوم‌الله 22 بهمن آغاز شد، احداث بزرگترین پالایشگاه پلاسمای خون خاورمیانه در کرمان

صبح روز گذشته همزمان با سالروز پيروزي انقلاب اسلامي، کلنگ استراتژيک‌ترين پروژه درماني کشور با دستان علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در کرمان بر زمين زده شد. طرحي که علي‌رغم بي‌نيازي کشور به واردات فرآورده‌هاي مشتق از پلاسماي خون، ايران را به هفت کشور برتر در زمينه تجهيزات پزشکي ملحق مي‌کند. بنابراين در شرايطي که آمريکايي‌ها با تمديد تحريم‌هاي بخش پزشکي، قصد اعمال فشار بيشتر به کشور را دارند، احداث چنين پروژه‌هاي بزرگي مي‌تواند نقطه عطفي چه در بعد پزشکي و چه سياسي و اقتصادي باشد.

درخصوص جزئيات اجراي اين طرح در کرمان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اين استان مي‌گويد: "این پالایشگاه پلاسمای خون قرار است با سرمایه گذاری هزار و 200 میلیارد تومانی بخش خصوصی در زمینی به مساحت 90 هکتار در عرب آباد ماهان راه اندازی شود."

عباس پرداختی با اشاره به ضرفيت اين کارخانه براي توليد فرآورده‌هاي خوني ادامه مي‌دهد: "پالایشگاه پلاسمای خون ماهان با ظرفیت اسمی توليد 450 تا 700 هزار لیتر پلاسما در سال، عنوان بزرگترین پالایشگاه خاورمیانه را به ايران اختصاص مي‌دهد. علاوه بر اين با بهره‌برداري از اين کارخانه، کشور ما به عنوان هشتمین منطقه تولید کننده پلاسما در دنیا معرفی مي‌شود. همچنين اجراي اين طرح سالانه مانع خروج بيش از 300 میلیون دلار ارز از کشور مي‌شود. "

اشتغال‌زايي براي 800 کرماني‌

بعد از نافرجام ماندن مذاکرات برجام و تمديد تحريم‌ها، بخصوص تحريم‌هاي پزشکي، احداث چنين پروژه بزرگي علاوه بر خودکفايي کشور در توليدات بخش پزشکي، مي‌تواند نقطه عطفي براي اشتغال‌زايي و شکوفايي استان کرمان باشد. در اين راستا رئیس هیات مدیره شرکت پلاسمای نوین مي‌گويد: "اين کارخانه که در 48 کيلومتري کرمان احداث مي‌شود، مي‌تواند به طور مستقيم براي 800 نفر اشتغالزایی کند که تحول بزرگي در بخش کاريابي جوانان کرماني محسوب مي‌شود. علاوه بر اين از ديگر مزاياي اجراي اين طرح، توليد 700 هزار لیتر فرآورده خونی در سال است که مي‌تواند رونق اقتصادي را هم براي کرماني‌ها به‌همراه داشته باشد. "

سید محمد صدرهاشمی با اشاره به خودکفايي کشور در بخش توليدات فرآورده‌هاي خوني، مي‌افزايد: "مهمترین طرح کارخانه پلاسمای خون ماهان، پالایشگاه پلاسمای انسانی است که در این پالایشگاه بعد از جمع آوری پلاسما از آن آلبومین فاکتورهای هشت و 9 که هم اکنون به کشور وارد می شود، به دست می آید. بنابراين با اجراي اين طرح، علاوه بر ایجاد امنیت دارویی، به خودکفایی در زمینه تولید پلاسما و سایر محصولات تولیدی خوني هم مي‌رسيم که اين امر مصداق کامل اقتصاد مقاومتی در حوزه دانش بنیان است. "

بهره‌برداري 2ساله از کارخانه پلاسماي کرمان

با توجه به گفته‌هاي رئيس مجلس شوراي اسلامي، احداث کارخانه پلاسما در کرمان از اهمیت استراتژیکي برای کشور برخوردار است. علي لاريجاني در اين خصوص تاکيد مي‌‎کند:"نبود پالایشگاه پلاسما در کشور داستان غم‌انگیزی دارد و بررسی این داستان نشان می‌دهد که چگونه بی‌تدبیری باعث شده که کشور از یک تکنولوژی پیش رفته عقب بماند." بنابراين با توجه به کليد خوردن چنين پروژه بزرگي مي‌توان چشم انداز کشور در حوزه پزشکي را بسيار اميدوار کننده ديد.

در اين راستا نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی هم در خصوص اجراي اين طرح به خبرنگار «جوان»، مي‌گويد:" کارخانه اي که روز گذشته، لاريجاني کلنگ آن را بر زمين زد از حدود 40 سال قبل، نياز به آن در کشور احساس مي‌شد که خوشبختانه همزمان با اين روز عزيز کلنگ آن بر زمين خورد."

شهباز حسن پور بیگلری با اشاره به مشکلات گذشته براي ورود فرآورده‌هاي پلاسمايي از خارج، مي‌افزايد:"متاسفانه مافيايي در بحث پلاسماي خون در دنيا راه افتاده که در راستاي آن تنها 7 کشور از اين تکنولوژي بهره‌مند هستند و با استفاده از آن بر کشورهاي ديگر اعمال قدرت مي‌کنند."

وي ادامه مي‌دهد: "با توجه به نياز کشور به خودکفايي در زمينه‌ پزشکي، براي مدتي کوتاه، تجهيزات کارخانه‌اي دست دوم وارد کشور شد که به دليل وجود مشکلات بسيار خيلي زود به بن بست خورد. اما خوشبختانه در چند سال اخير با تلاش استاندار کرمان، نمايندگان اين استان، وزير بهداشت و درمان و همچنين بخش خصوصي روياي احداث کارخانه پلاسماي خون در کرمان بالاخره محقق شد. طرحي که قرار است ظرف 2 سال با سرمایه گذاری بخش خصوصی عملياتي شود."

حسن پور بیگلری با اشاره به اشاره به اهميت اين طرح در بحث درمان مي‌افزايد:" اين پروژه بخصوص در رابطه با درمان بيماران هموفيلي مي‌تواند ما را از وابستگي به کشورهاي بيگانه و خارجي نجات بدهند. علاوه بر اين اميدواريم بعد از بهره‌برداري از اين کارخانه، حلقه انحصار فرآورده‌هاي خوني چند کشور استعمار گر را بشکنيم و با صادرات توليدات اين بخش، دنيا را از مافياي درماني کشورهايي چون امريکا، کانادا، فرانسه، آلمان و غيره‌ نجات دهيم."

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار