کد خبر: 838093
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
در حالي که قرار بودبخشي از آزاد راه همدان- سنقر –کرمانشاه تا سال 95 افتتاح شود هنوز کلنگ عمليات مقدماتي پروژه هم به زمين نخورده است
در حالي که انتظارمي رفت کلنگ عمليات اجرايي پروژه عظيم و مهم آزاد راه همدان –سنقر-كرمانشاه در سال جاري به زمين زده شود اما با سپري شدن ماه هاي پاياني سال همچنان بلاتکليف مانده و در طرح هاي آماده کلنگ زني دهه فجرامسال هم جا نگرفت! پروژه اي که علاوه برايجاد اشتغال و رونق اقتصادي استانهاي همدان و کرمانشاه مي تواند با اتصال اين دو استان به کشورعراق، علاوه بر رونق مراودات تجاري، تردد زائران کربلاي معلي را نيز تسهيل کند. با اين حال پس از گذشت بيش ازدو سال از تصويب طرح همچنان از اغز عمليات مقدماتي اجراي ان خبري نيست.
مريم احمدي
کلنگ زني آزاد راه همدان- سنقر- کرمانشاه به دهه فجر امسال هم نرسيد

به دليل اهميت ايجاد مسيري مناسب جهت اتصال استانهاي مرکزي به غرب کشور، کهش بار ترافيکي کاهش تصادفات و افزايش ايمني مسيرهاي مواصلاتي به غرب کشور و همچنين سهولت تردد در محورهاي غربي تا مرز عراق ، مطالعات کارشناسي احداث پروژه ملي آزادراه همدان- سنقر- كرمانشاه به طول 206 کیلومتر در سال 91 در دستور کار قرار گرفت. همان زمان به تصويب معاونت برنامه ريزي و اقتصاد وزارت راه و شهر سازي رسيد و نهايتا بهمن ماه سال 93با اخذ مجوز از هيأت دولت،تصميم بر اين شد با همكاري سرمايه گذار،احداث اين پروژه ملي،عملياتي شود. همان زمان كليه پارامتر هاي فني و خصوصي و اقتصادي و ملاحضات پدافندغير عامل و زيست محيطي در مصوبه كميسيون ماده 215و در دبيرخانه آن كميسيون به ثبت رسيد و مدت زمان ساخت در صورت تأمين اعتبار سه سال تخمين و حداکثر تا 5 سال تخمين زده شد.

ضمن اينکه معاون اول رئيس جمهور در ابلاغ مصوبه هيأت وزيران برای احداث اين آزادراه اعلام كرد تامين 100 درصد منابع مالی مورد نياز تا مرحله بهره‌برداری و تسويه كامل هزينه‌ها بر عهده و تعهد طرف مشاركت است و دولت هيچ گونه تعهدی در خصوص تأمين هزينه‌های اجرایی طرح نخواهد داشت.ازاين رو قرار شد سرمايه گذارهاي داخلي و خارجي براي اجراي اين پروژه پاي کار بيايند. برخلاف بسياري از پروژه هاي مشابه که سالها در صف يافتن سرمايه گذار مي مانند اواخر سال 93 ايتاليايي ها براي اجراي اين پروژه ملي اعلام امادگي کردند.

در حالي که روزمه پر پرو پيمان شرکت ايتاليايي در ساخت پروژه هاي عظيم روزنه اميد ساخت اين آزاد راه در اسرع وقت و با رعايت تمام استاندردها را دردل مسئولان روشن مي کرد اما حالا با گذشت بيش از دو سال ، سکوت اين شرکت و تعلل در اغاز کارهاي مقدماتي سبب شده عاقبت اين طرح هم در هاله اي از ابهام قرار بگيرد . اين در حالي است که اتصال کرمانشاه به عراق و کربلاي معلي نيز به عنوان بخش اضافه شده به اين پروژه تسهيل در تردد زائران حرم حسيني(ع) در ايامي چون اربعين را نويد مي داد اما گزارش ها از کمرنگ شدن اين نويدها خبر مي دهد.

تداوم سکوت مبهم سرمايه گذار !

از انجا که پروژه احداث آزاد راه همدان- سنقر- کرمانشاه از همان زمان تصويب سرفصل دولتي ناشت و بايد صرفا با سرمايه گذاري بخش خصوصي وارد فاز اجرايي مي شد از اين رو تا مدتها نبود سرمايه گذار به عنوان عامل تعلل در ساخت اين ازاد راه مطرح مي شد تا اينکه سال گذشته سرمايه گذاران ايتاليايي از جمله شرکت کولانای و کالیدونا به عنوان شرکت هايي که تاکنون مجري پروژه‌های صنعتی زیادی در جهان بوده براي احداث اين ازاد راه اعلام امادگي کرده و مدعي شدند ظرف سه سال مسير همدان سنقر به کرمانشاه احداث و به کشور عراق و کربلاي معلا مي رسد.

اظهارات سال گذشته دومینیکو بتی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری ایتالیایی کولانای مبني بر نقش اين پروژه در ايجاد اشتغال و رونق اقتصادي ايران داشته باشد و ساخت ان با تمام توان و در سريعترين زمان ممکن احتمال کلنگ زني اين پروژه در ماه پاياني سال 94 را قوت مي بخشيد . پس از ان انتظار مي رفت اين ازاد راه در فهرست پروژه هاي اماده کلنگ زني هفته دولت ودهه فجر امسال قرار بگيرد اما با سپري شدن اهه فجر امسال،اين انتظار هم رنگ باخت.

بنابه گفته دومینیکو بتی مدیرعامل شرکت کولانای اين پروژه در سه بخش و سه مرحله متفاوت اجرا مي شود که مسير همدان - سنقر - بیستون -کرمانشاه در فاز نخست پیش می‌رود و در گام بعدی کار بر روی قطعه کرمانشاه - خسروی به عنوان یکی از قطعات مهم پیگیری می‌شود.

قطعه خسروی - کربلا مرحله سوم این پروژه عظیم عنوان و قرار شد نهايتا طرف سه سال اين آزاد راه به بهره برداري برسد. حالا يک سال از اين اظهارات مي گذرد و هنوز کلنگ اولين فاز از اين پروژه هم به زمين نخورده است. پروژه عظميمي که بنا به گفته کارشناسان براي احداث تمام و کمال حداقل به 36 ماه زمان نياز دارد به طور کامل فراموش شده و نه سرمايه گذار پروژه در اين خصوص حرفي مي زند و نه از سوي مسئولان مربوطه از جمله از وزارت راه و شهرسازي در اين خصوص خبري منتشر مي شود!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار