کد خبر: 838057
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
قطعي آب و برق خوزستان را تعطيل كرد
مسئولان دولتي آنقدر تكاليف و وظايف خود را انجام نداده‌اند كه هميشه «بحران» آنها را غافلگير مي‌كند، طوري كه روز گذشته مديريت بحران دولت تدبير و اميد مقهور مه و گرد و غبار شد تا مردم استان خوزستان از خدمات آب، برق و مخابرات محروم شوند اما...
مسئولان دولتي آنقدر تكاليف و وظايف خود را انجام نداده‌اند كه هميشه «بحران» آنها را غافلگير مي‌كند، طوري كه روز گذشته مديريت بحران دولت تدبير و اميد مقهور مه و گرد و غبار شد تا مردم استان خوزستان از خدمات آب، برق و مخابرات محروم شوند اما مسئولان با تدبير تعطيل كردن خوزستان و عذرخواهي از مردم بحران را مديريت كردند و در چنين شرايط غبارآلودي در استان خوزستان بايد ديد «ابتكار» دولت كجاست تا سنگ محيط زيست را به سينه بزند.  به گزارش «جوان»، مديريت بحران دولت در استان خوزستان مقهور مه و گرد و غبار شد و به دليل قطعي چندباره برق و آب در اين استان وزير نيرو از مردم عذر‌خواهي كرد اما در نهايت با تلاش‌هاي انجام گرفته گويا مديريت بحران دولت حريف قطعي برق در منطقه اهواز نشد. اين در حالي است كه طي هفته‌هاي قبل نيز استان خوزستان با قطعي آب و برق مواجه شده بود و شنيده‌ها حاكي از آن است كه برخي وزراي مربوط در امر مديريت بحران به دليل كوتاهي در برطرف كردن مشكل آب و برق منطقه خوزستان آن هم در آستانه انتخابات توبيخ شده‌اند، بدين ترتيب مديريت بحران بيش از پيش رنگ و بوي سياسي به خود گرفته است.

گويا رؤياي شيرين خصــوصــي‌سـازي بخش‌هاي حاكميتي وزارت نيرو( پست‌هاي فوق توزيع و انتقال برق) آنقدر فكر و ذهن مسئولان وزارت نيرو را در ماه‌هاي پاياني دولت تدبير و اميد به خود مشغول كرده است كه مسئولان اين بخش از مقاوم‌سازي نيروگاه‌هاي توليد، انتقال، فوق توزيع و توزيع برق پاك غافل شده‌اند، طوري كه روز گذشته تأسيسات برق به دليل مه و گرد و غبار دچار قطعي شد و اين چالش آب را هم بر مردم يازده شهر استان خوزستان بست. در اين بين به نظر مي‌رسد دولتمردان آنقدر غرق حواشي شده‌اند كه به دليل انجام ندادن تكاليف و وظايف، كشور هر روز با يك بحران جديد روبه مي‌شود.

در هر حال روز گذشته، غبار و مه شبكه آب، برق و مخابرات خوزستان را قطع كرد و استاندار خوزستان، براي آنكه مردم دغدغه نداشته باشند، كل روز را تعطيل كرد. به نظر مي‌رسد اين هم يك نوع مديريت بحران است: هرچه پيش آيد خوش آيد! حال هزينه خواب صنايع، كارخانجات و بنگاه‌هاي توليدي و... استان را چه كسي بايد بدهد، مهم نيست چون توليد و فعاليت و مفيد واقع شدن در روز اهميتي ندارد كه بخواهيم مانع از شكل‌گيري بحران شويم اما جهت اطلاع بايد گفت روز گذشته به دليل بحران در خوزستان توليد نفت ايران 700هزار بشکه كاهش يافت.
هشتم بهمن‌ماه جاري آسمان اهواز غبار‌آلود شد، مانند بسياري از هفته‌هاي سال‌هاي اخير بارها مردم خوزستان اين هوا را تجربه كردند و حتي عده‌اي به دليل هواي ناسالم جان خود را از دست دادند كه بايد ديد ابتكار دولت در چنين مواقعي كجا است. دقيقاً در چنين شرايطي بود كه برق ۷۰ درصد اهواز قطع شد، پس به نظر مي‌رسد نه مشكل گردوغبار اهواز بي‌سابقه بوده و نه قطعي برق در اين استان براي اولين بار است كه رخ مي‌دهد.

البته بار آخري كه گردوغبار برق اهواز را قطع كرد استاندار مسافر لهستان بود و گويا از مشكلات مردم در آن روز چيزي نشنيده است كه مشكلات امروز را بي‌سابقه مي‌داند اما معصومه ابتكار كه كمتر از دو هفته پيش اهواز بود هم ريزگردها را نديده است؟ هرچند كه معاون رئيس‌جمهور تاكنون چند باري در رداي رياست سازمان محيط‌زيست عزم خوزستان كرده و دست بر قضا چند باري هم حضورش مقارن با ورود گردوغبار شده است.
اين روزها گويا دولتمردان از استاندار گرفته تا مسئولان ارشد ملي خود را به نديدن زده‌اند و با الفاظ «كم‌سابقه» و «بي‌سابقه» مي‌خواهند از بار فشار افكار عمومي بكاهند و به نظر مي‌رسد مشغول برنامه‌ريزي و امور سياسي جهت انتخابات رياست جمهوري بعد هستند اما با اين اوضاع اقتصادي ؟
وقتي وزير نيرو تازه از اتخاذ تمهيدات براي ايمن‌سازي شبكه و تأسيسات برق و اختصاص اعتبار براي رفع مشكل قطعي در زمان گردوغبار مي‌گويد، آن‌هم در روزي كه توليد نفت ايران ۷۰۰ هزار بشكه كاهش پيداكرده است.
 
تكرار يك بحران در فاصله كمتر از 3هفته
بعد از اتفاقي كه در روز شنبه ۹ بهمن‌ماه افتاد، امروز نيز دوباره اول هفته اهالي شهرهاي اهواز، حميديه، باوي، كارون، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، دشت آزادگان، شادگان، هويزه و هنديجان با اتفاقات تكراري همراه شد.
مردمي كه از صبح روزگذشته شاهد قطعي برق بودند، به‌تبع آن آب خانه‌هايشان قطع شد و بعد هم مديريت بحران در اولين اقدام ادارات و مدارس را تعطيل كرد؛ هرچند كه پيش از اقدام مسئولان زندگي در خوزستان تعطيل‌شده بود!
بعد از انتقادات چند هفته قبل در مورد تأخير در اطلاع‌رساني‌ها حالا مديريت بحران كمي چابك‌تر شده بود و اطلاع‌رساني را اين بار از ساعت چهار تا شش  صبح انجام داد اما مردم نه برقي داشتند كه زيرنويس تلويزيون را ببينند و نه آنتن موبايلي كه قادر به دريافت پيامك‌هاي تعطيلي ادارات و مدارس باشند.

به دنبال بحران رخ‌داده در خوزستان وزير نيرو به‌عنوان نماينده دولت راهي اهواز مي‌شود، جلسه دوم ستاد بحران قرار بود كه ساعت ۱۳ برگزار شود اما براي اين جلسه هم از رسانه‌هاي استان دعوت نشد.
 
مه گرفتگي و قطع برق
مديركل مديريت بحران استانداري خوزستان در اين خصوص مي‌گويد: به علت مه گرفتگي و قطع خطوط و ايستگاه‌هاي برق ۱۳۲ و ۲۳۰ و ۴۰۰ آب نيز قطع‌شده است.
هاشم بالدي با اشاره به تلاش تيم‌هاي اعزام‌شده براي رفع مشكل برق افزود: براي كاهش مشكلات تمامي مدارس و مراكز آموزش عالي در نوبت صبح شنبه و ادارات و بانك‌ها در اين شهرها تعطيل هستند.
 
اطلاعيه آبفاي خوزستان
قطعي برق در استان تصفيه‌خانه آب اين شهرها را نيز دچار مشكل و از شبكه خارج كرده است. شركت آبفاي استان نيز در اطلاعيه‌اي اعلام كرده است كه تصفيه‌خانه‌هاي آب شماره يك و 2 اهواز به دليل قطعي برق از مدار خارج و آب مناطق تحت پوشش اين تصفيه‌خانه‌ها قطع‌شده است. اين تصفيه‌خانه‌ها ۹۰ درصد آب اهواز را تأمين مي‌كند.  با توجه به ادامه‌دار بودن مشكل قطعي برق و آب كه از صبح شنبه در برخي از شهرهاي استان خوزستان رخ‌داده بود، روابط عمومي استانداري خوزستان با صدور اطلاعيه‌اي مدارس ۱۱ شهر اهواز، باوي، كارون، حميديه، ماهشهر، هنديجان، هويزه، دشت‌آزادگان، آبادان، خرمشهر و شادگان را در پي قطعي آب و برق در نوبت عصر تعطيل اعلام كرد.
استاندار خوزستان هم صبح روز گذشته در حاشيه ستاد بحران در جمع خبرنگاران اظهار كرد: به دليل بروز پديده ريزگردها طي روزهاي اخير شاهد افزايش خاك گرفتگي بوديم و مه بر آن سوار شده و مشكلاتي ايجاد كرده است.

غلامرضا شريعتي گفت: قبل از اين توانستيم يك‌سري از پست‌هاي توزيع را شست‌وشو بدهيم ولي با توجه به اينكه خطوط انتقال برق ۳۵ هزار كيلومتر بوده، موفق به شست‌وشوي مابقي پست‌ها نشديم. همچنين ايستگاه‌هاي توزيع عادي و بالاي ۳۴ هزار در استان را نتوانستيم به‌طور كامل پاكسازي كنيم.
 استاندار چشم‌به‌راه باران
استاندار خوزستان با اشاره به اينكه ميزان رطوبت در اهواز به بالاي ۹۷ درصد رسيده است، بيان كرد: تقريباً ديشب از ساعت ۱۲ در مناطق مختلف با اين مشكل مواجه و تاكنون نيز ادامه دارد. بارش باران مي‌تواند منجر به كاهش مشكلات شود.
 
تأخير و لغو پروازها
با توجه به مه و گردوغبار و كاهش ديد مديركل فرودگاه‌هاي خوزستان گفت: چهار پرواز تهران ـ اهواز به دليل مه غليظ و شعاع ديد كم با تأخير انجام شد.
اظهارات استاندار در ظهر شنبه
بعد از گذشت چند ساعت از بروز مشكل در خطوط انتقال برق و آب استان خوزستان ظهر شنبه استاندار خوزستان گفت: پست اصلي برق نيروگاه رامين وصل و مناطق تحت پوشش اين نيروگاه تا دو ساعت آينده از برق و آب پايدار بهره‌مند مي‌شوند.  غلامرضا شريعتي گفت: مشكل قطعي آب و برق اهواز در حال بررسي فني است و ايستگاه شمال غرب اين شهرستان برق‌دار شده و همچنين برق منطقه كيان‌آباد به‌طور كامل وصل شده است.
 
برق تصفيه‌خانه وصل شد
بعد از گذشت چندين ساعت از قطعي برق و آب مديرعامل شركت آب و فاضلاب اهواز گفت: از ساعت ۱۲ ظهر امروز برق تصفيه‌خانه شماره دو وصل شده و وارد مدار شد.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب اهواز در ارتباط با زمان وصل شدن آب مناطق مختلف اهواز گفت: چون شبكه خالي بوده چندساعتي يعني حدود پنج ساعت بعد آبگيري انجام مي‌شود. بنابراين پنج ساعت بعد از برق‌دار شدن تصفيه‌خانه‌ها آب مناطق نيز وصل مي‌شود.

۷۰۰ هزار بشكه نفت ضرر
قطعي برق نه‌تنها براي مردم ايجاد مشكل كرده بلكه به گفته مديرعامل شركت ملي مناطق نفتخيز جنوب، قطعي شبكه برق در ساعات گذشته، موجب شد بخشي از تأسيسات فراورشي اين شركت در منطقه اهواز از مدار عمليات خارج و توليد اين شركت حدود ۷۰۰ هزار بشكه كاهش داده شود.
بيژن عالي پور تصريح كرد: بخشي از اين كاهش به‌منظور ايجاد ظرفيت براي دريافت نفت خام ميادين غرب كارون به ميزان ۳۰۰ هزار بشكه بوده است.
 
شبكه مخابرات پر
قطعي شبكه مخابرات از ديگر مصائب خوزستان بود، حسين فلاح جوشقاني، معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در اين رابطه گفت: از ساعت ۲ بامداد، به دليل رطوبت شديد و مه گرفتگي، سيستم برق در استان خوزستان دچار اختلال شد و ازآنجايي‌كه سايت‌هاي تلفن همراه نيز از سيستم برق استفاده مي‌كنند، اين قطعي برق روي دستگاه‌هاي ارتباطي تأثير گذاشت.
 
وزير نيرو چه گفت؟
وزير نيرو هم كه پيش از ظهر ديروز براي بررسي مشكل وارد خوزستان شده بعد از جلسه ستاد مديريت بحران در گفت‌وگو با رسانه‌ها ضمن عذرخواهي از بروز مشكلات براي مردم خوزستان، در مورد دليل مشكلات رخ‌داده توضيح داد.  وي افزود: وجود گردوغبار هم به‌تنهايي نمي‌تواند ايجاد مشكل كند بلكه روي تأسيسات، خطوط و پست‌هاي برق نشسته و برطرف شده و مشكلي ايجاد نمي‌كند. مشكل زماني بروز مي‌كند كه گردوغبار داراي املاحي بوده و با اضافه شدن رطوبت تأسيسات و رله‌هاي حفاظتي صنعت برق را حساس كرده و تجهيزاتي كه بايد به‌صورت كامل عايق بوده به‌صورت هادي درمي‌آيند.
وزير نيرو اظهار كرد: اين پديده‌ها، پديده‌هاي بي‌سابقه‌اي بوده كه شرايط جديدي را براي ما ايجاد كرده است با توجه به نبود برق در شهر اهواز تصفيه‌خانه و ايستگاه‌هاي پمپاژ آب هم نمي‌توانست فعاليت كند.
 
اعتبار رفع مشكل بعد از وقوع حادثه
وي با اشاره به اتخاذ تصميمات جدي براي درازمدت در خصوص پيشگيري از وقوع چنين حوادثي، تصريح كرد: ۱۰۰ ميليارد تومان اعتبار براي تعميرات و تغييرات تمام زنجيره‌هاي مقره ها، خطوط انتقال و پست‌هاي استان خوزستان اختصاص داده شد.
بنابراين گزارش بيش از ۱۳ سال است كه مردم خوزستان در حال خوردن غبار و مدفون شدن زير خروارها خاك هستند ولي اين روزها مردم شاهد روي ديگر سكه گردوغبار و ناتواني دولت در مديريت بحران هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار