کد خبر: 838055
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶
پيچيدگي معاملات صرافي‌ها به قدري بالاست كه فقط در يك نمونه از آن مي‌توان رد درآمد غيرقانوني ميلياردي با استفاده از ترفند به كارگيري جمشيد بسم‌الله‌هاي خيابان فردوسي را يافت.
اطلاعات دريافتي از تعدادي صرافي‌هاي مجاز و فعالان بازار ارز حكايت از پشت پرده‌اي دارد كه دخل و خرج صرافي‌ها از آن طريق ميزان مي‌شود!

افراد متعددي در بازار ارز از شگردي كه توسط صرافي‌ها اجرا مي‌شود سخن مي‌گويند؛ شگردي كه براساس آن كارگرها و پيك موتوري‌هايي كه در بازار كار مي‌كنند و حقوقشان به زور يك ميليون تومان مي‌شود مي‌توانند گردش مالي ميلياردي را روزانه در حساب بانكي خود داشته باشند. در اين روش افرادي كه توان مالي ضعيفي دارند و به دنبال سودهاي بالا هستند شناسايي شده و با وعده پرداخت روزانه 150 تا 200 هزار تومان به كار گرفته مي‌شوند تا از طريق حساب بانكي آنها عمليات ارزي ميلياردي برخي صرافي‌ها جريان داشته باشد. يكي از اين افراد مي‌گويد: من از پشت پرده اين موضوع بي‌اطلاع بودم و بدون آنكه بدانم اين كار جرم است به ازاي دريافت ماهانه 4ميليون و 500 هزار تومان حسابي در بانك ملت باز كردم تا يكي از صراف‌ها از طريق آن حساب پول‌هاي خود را جابه‌جا كند.
صرافي‌ها در اين روش امضاي الكترونيك حساب را خودشان در اختيار دارند و اجازه جابه‌جايي پول و استفاده از حساب را به فردي كه حساب به‌نامش است، نمي‌دهند. روش كار صرافي‌ها به اين گونه است كه با جوازشان ارز بانكي دريافت و با ثبت مشخصات يكي از كارگران خود (همان‌هايي كه حساب‌هاي بانكي هم به نامشان افتتاح مي‌شود) در سامانه سنا اعلام مي‌كنند كه ارزها را به اين فرد فروخته‌اند. همچنين در مقاطعي برخي از صراف‌ها ارزهاي بانكي خريداري شده را به همين كارگران مي‌دهند تا در بازار به نرخ بالا بفروشد و بعد از آنكه پول به حساب كارگر واريز شد، پول را به حساب خودشان منتقل مي‌كنند. فردي كه طبق گفته خودش نادانسته سال‌ها براي صراف‌ها پول جابه‌جا مي‌كرد از جو رواني كه اين روزها در بازار ايجاد شده اينطور صحبت مي‌كند: بعد از آنكه بانك مركزي اعلام كرد افرادي كه گردش حساب ميلياردي دارند و ماليات نمي‌دهند در حال شناسايي هستند تازه متوجه شديم كه اصل كار چيست!

به گزارش تسنيم، مشابه اين فرد و افرادي كه مانند جمشيد بسم‌الله سال‌هاي 90 و 91 شغلشان تنها پادويي صرافي‌هاست كم نيست ولي برخي صرافي‌ها هستند كه براي كسب سودهاي بالاي خود افرادي را به كار مي‌گيرند كه در سايه آنها سودهاي ميلياردي را به جيب بزنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار