کد خبر: 838047
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
شهر الباب در حال تبديل شدن به نقطه تلاقي نيروهاي دولتي سوريه و گروه‌هاي مسلح تحت حمايت آنكارا است؛ جايي كه آخرين منطقه تحت كنترل داعش در غرب سوريه محسوب مي‌شود.
شهر الباب در حال تبديل شدن به نقطه تلاقي نيروهاي دولتي سوريه و گروه‌هاي مسلح تحت حمايت آنكارا است؛ جايي كه آخرين منطقه تحت كنترل داعش در غرب سوريه محسوب مي‌شود. ارتش سوريه از جنوب و تركيه از شمال در حال پيشروي به سمت مركز شهر هستند و انتظار مي‌رود دو طرف به زودي با يكديگر روبه‌رو شوند، هر چند معلوم نيست كه آيا موفق خواهند شد بر اساس خواست روسيه عليه داعش متحد شوند يا اينكه وارد جنگ با يكديگر خواهند شد.

به گزارش جوان، گروه‌هاي مسلح تحت حمايت تركيه با حمايت ارتش اين كشور در چارچوب عمليات «سپر فرات» روز شنبه از سمت شمال وارد الباب شدند و توانستند چندين پايگاه را تحت كنترل خود درآورند. وي تصريح كرد كه اين نيروها در حال حاضر وارد درگيري‌هاي شديدي عليه نيروهاي داعش شده‌اند. الباب در شمال شرقي شهر حلب قرار دارد و قبل از شروع بحران در حدود 100 هزار جمعيت را در خود جاي داده بود. اين شهر در بهار 2012 به كنترل «ارتش آزاد» در آمد و سپس در زمستان 2014ـ2013 داعش بر آن مسلط شد و از آن زمان به يكي از مهم‌ترين مناطق تحت كنترل اين گروه تروريستي درآمده است. هدف اصلي تركيه از پيشروي به سمت الباب جلوگيري از وصل شدن كانتون‌هاي عفرين و كوباني و در نتيجه شكل‌گيري يك منطقه مستقل كردي است. كردهاي سوريه براي وصل كردن عفرين به كوباني قصد داشتند پس از تسلط بر شهر منبج به سمت الباب پيشروي كنند. همزمان با پيشروي گروه‌هاي تحت حمايت تركيه، نيروهاي دولتي سوريه و متحدانشان از سمت جنوب در حال پيشروي به سمت شهر الباب هستند.

يك گروه نزديك به مخالفان موسوم به «ديده‌بان حقوق بشر سوريه»اعلام كرد، نيروهاي دولت سوريه با حمايت نيروهاي‌ همپيمان خود و توپخانه روسيه كنترل منطقه «تادف» واقع در جنوب شهر الباب را به كنترل خود درآوردند. در پي اين پيشروي مسير ارتباطي بين «الباب-الرقه» براي داعش قطع شد.   برخي گزارش‌ها حاكي از آن است كه در ابتدا قرار بوده ارتش سوريه اين شهر را به تسلط خود در آورد اما بر اساس توافق مسكو و آنكارا قرار شده نيروهاي تحت حمايت تركيه وارد اين شهر شوند. ناظران نبرد «الباب» را آزمايشي براي تلاش تركيه و روسيه جهت رسيدن به فهم مشترك مي‌دانند كه بر اساس آن مسكو و آنكارا تلاش خواهند كرد تا دولت سوريه و مخالفان را جهت همكاري عليه داعش ترغيب كنند. آنا برناد در نيويورك تايمز نوشت: «روزهاي آينده مشخص خواهد كرد كه ارتش سوريه و گر‌وه‌هاي مسلح تحت حمايت تركيه خواهند توانست عليه داعش همكاري كنند يا پس از اينكه داعش كاملا از اين شهر بيرون انداخته شد، عليه يكديگر وارد جنگ خواهند شد. » در همين حال، وزارت دفاع روسيه روز گذشته از وجود هماهنگي‌ها و توافق‌ها بين مسكو و آنكارا براي تعيين خطوط تماس بين نيروهاي سوريه و معارضان خبر داد. اين تحولات ميداني تقريباً سه هفته پس از نشست آستانه رخ مي‌دهد كه در آن روسيه، ايران و تركيه براي ايجاد مكانيسم سه جانبه جهت نظارت بر آتش بس توافق كردند. تحولات الباب همچنان مي‌تواند آزمايشي براي اين مكانيسم سه جانبه تلقي شود.
  
آماده‌باش داعش براي جنگ خياباني در رقه
 پس از اينكه پيشروي كردها به سمت شمال غربي سوريه با دخالت تركيه متوقف شده به نظر مي‌رسد آنها تمركز خود را بر شرق متمركز كرده‌اند و درصدد هستند، شهر رقه، پايتخت خلافت خوانده داعش را به تصرف خود درآورند. منابع خبري روز گذشته گزارش دادند كردها به چند كيلومتري اين شهر رسيده‌اند و همزمان داعش در راستاي آمادگي خود براي جنگ‌هاي خياباني در داخل شهر رقه صاحبان منازل، فروشگاه‌ها و مراكز تجاري را مجبور به ايجاد سنگرهايي در خيابان‌هاي شهر رقه كرده‌ است.  كردها كه در حدود 10 روز است كه مرحله‌اي جديدي از عمليات بازپس‌گيري رقه آغاز كرده‌اند از شروع مرحله سوم عمليات پاكسازي حومه شهر الرقه حملات وسيعي عليه عناصر داعش در حومه شمال شرق و شمال اين شهر انجام دادند. در همين حال، منابع كرد احتمال مي‌دهند كه دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا در گفت‌وگوي تلفني‌اش با رجب طيب اردوغان، همتاي تركيه‌اي خود به توافقي با آنكارا درباره همكاري در زمينه آزادي رقه دست يافته باشد. اين در حالي است كه مولود چاووش اوغلو، وزير خارجه تركيه اعلام كرد، به محض پايان عمليات در الباب تركيه و هم‌پيمانانش نيروهاي ويژه خود را به شهر رقه مركز اصلي تكفيري‌ها در سوريه اعزام مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار