کد خبر: 838028
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
«جوان»‌ از معایب و محاسن انتخابات الکترونیکی گزارش می‌دهد
بعيد مي‌دانم انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم الكترونيكي برگزار شود...
جعفر تكبيري
«بعيد مي‌دانم انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم الكترونيكي برگزار شود.» اين گفته روز گذشته عباسعلي كدخدايي، سخنگوي شوراي نگهبان كافي بود تا بار ديگر پرونده برگزاري الكترونيكي انتخابات بسته شود. پرونده‌اي كه همواره سال‌ها است چندماه مانده به انتخابات باز مي‌شود و هر بار به دليل فراهم نشدن زير ساخت كافي مختومه اعلام مي‌شود.

اما اين نخستين بار نيست كه موضوع برگزاري انتخابات الكترونيك در كشور مطرح شده است. پيش از اين موضوع، استفاده از تجهيزات الكترونيكي و رايانه‌اي براي برگزاري انتخابات در كشورمان براي نخستين بار در سال ۱۳۷۸ مطرح شد؛ زماني كه تلاش وزارت كشور وقت براي متقاعد كردن شوراي نگهبان نسبت به استفاده از تجهيزات الكترونيكي در انتخابات مجلس ششم، با به ميان كشاندن مباحث حقوقي و ساختاري كه شوراي نگهبان به آن اشاره كرده بود، بي‌نتيجه ماند. اگرچه اين پاياني بر موضوع انتخابات الكترونيك نبود و اين بحث در انتخابات دوره بعدي در سال ۱۳۸۰ در انتخابات رياست جمهوري و سپس انتخابات شوراهاي شهر و روستا، توسط وزارت كشور مطرح شد. اين روند تا آنجا پيش رفت كه پيش از برگزاري انتخابات مجلس هفتم، نرم‌افزاري براي شمارش آرا تهيه و به شوراي نگهبان ارسال شد، اما باز هم شوراي نگهبان به عنوان نهاد ناظر بر انتخابات در كشور، اعلام كرد به دليل عدم اطمينان از كاركرد نرم‌افزار ارائه شده براي شمارش آرا، اين انتخابات هم به سنت گذشته و با حضور رأي‌دهندگان در پاي صندوق‌هاي رأي و شمارش به صورت دستي برگزار مي‌شود. در نهايت آخرين تلاش وزارت كشور براي برگزاري الكترونيكي انتخابات، به سال گذشته و انتخابات مجلس يازدهم باز مي‌گردد كه وزارت كشور اصرار زيادي در خصوص برگزاري الكترونيكي فرآيند رأي‌گيري انجام داد و حتي كار را تا خريد صندوق‌هاي الكترونيكي انتخابات نيز پيش برد و نسخه‌اي از اين صندوق‌ها و نرم افزار طراحي شده براي آن را جهت تأييد به شوراي نگهبان ارسال كرد اما شوراي نگهبان ايرادات مختلفي را به اين فرآيند وارد كرد و همزمان نمايندگان وقت مجلس كه مشغول بررسي اصلاح موادي از قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي بودند نيز با حذف بندهاي مربوط به برگزاري انتخابات الكترونيكي از اين قانون، عملاً اين روند را متوقف كردند.

در اين دور از انتخابات نيز كه قرار است 29 ارديبهشت ماه سال آتي برگزار شود، وزارت كشور از همان نخستين روزهاي شكل‌گيري مباحث انتخاباتي، سخن از برگزاري الكترونيكي اين انتخابات به ميان آورد اما واقعيت آن بود كه مباحث ساختاري در اين خصوص همچون دوره‌هاي گذشته به روزهاي واپسين كشيده شده و نشست و برخاست‌ها ميان وزارت كشور به عنوان مجري انتخابات و شوراي نگهبان به عنوان ناظر انتخابات، راه به جايي نبرده است.
  
انتخابات الكترونيكي چگونه است؟
انتخابات الكترونيك به معناي جايگزين‌كردن سيستم دستي رأي‌گيري با سيستم‌هاي مكانيزه رأي‌گيري است. اين جايگزيني به چند شيوه مختلف در سطح جهان مرسوم است اما به نظر مي‌رسد آن چيزي كه مد نظر وزارت كشور در خصوص برگزاري الكترونيكي است، بهره‌گيري از شيوه رأي‌گيري ايستگاهي است. در اين روش به جاي استفاده از برگه‌هاي رأي و صندوق اخذ رأي، از سيستم‌هاي كامپيوتري استفاده مي‌شود. اين سيستم‌ها در محل اخذ رأي قرار مي‌گيرند و شخص رأي‌ دهنده توسط كامپيوترهاي حساس دستي يا صفحه كليد يا قلم‌هاي الكترونيكي نامزد موردنظر را انتخاب مي‌كند و رأي‌ خود را به صندوق مجازي مي‌ريزد. در اين روش امكان معرفي نامزدها در كنار عكس و زندگينامه و عملكرد مستند آنها نيز وجود دارد. در اين روش رأي‌دهندگان ملزم به حضور در حوزه‌هاي رأي‌گيري هستند و فقط به‌جاي استفاده از كاغذ و صندوق از كامپيوتر استفاده مي‌شود. در نهايت با اتمام فرآيند رأي‌گيري و آغاز شمارش آرا، اين دستگاه‌ها در زمان بسيار كوتاهي نتايج نهايي را محاسبه و اعلام مي‌كند. لازمه اين روش آن است كه ايستگاه‌هاي رأي‌گيري و صندوق‌هاي رأي، به شبكه‌هاي امن مخابراتي وصل شود تا بتواند آخرين آمار را در هر لحظه به سرورهاي مركزي بفرستد. علاوه بر اين در اين روش نامزدها مي‌توانند در هر لحظه از وضعيت خود اطلاع داشته باشند و هزينه شمارش آرا توسط نيروي انساني نيز وجود ندارد.

البته شيوه‌هاي ديگري نيز در خصوص برگزاري انتخابات الكترونيك وجود دارد كه بر بستر اينترنت است و افراد مي‌توانند از خانه، محل كار خود و با بهره‌گيري از رايانه شخصي يا تلفن همراه رأي خود را به صندوق الكترونيكي بيندازند، كه اين روش به دليل مطلوب نبودن ضريب نفوذ اينترنت و عدم دسترسي همگان به ابزارهاي ارتباطي امكان اجرايي ندارد.
  
معايب رأي‌گيري الكترونيكي
اما اگرچه مجموعه وزارت كشور به عنوان مجري انتخابات، بارها از مزيت‌هاي برگزاري الكترونيكي انتخابات سخن به ميان آورده است، اما واقعيت آن است كه برگزاري الكترونيكي انتخابات در كنار اين مزايا، معايبي نيز دارد كه مي‌تواند صحت و سلامت انتخابات و همچنين ميزان مشاركت در اين امر را با چالش مواجه كند.

واقعيت آن است كه جامعه ايراني، به ويژه در روستاها و شهرهاي كوچك همچنان درخصوص انتخابات تفكري سنتي دارند و اعتبار اين امر را به مهر و موم صندوق‌ها، تعرفه‌هاي كاغذي مهر خورده و انگشت‌هاي رنگي خود مي‌دانند. اين در حالي است كه در تمام سال‌هايي كه مجريان انتخابات عزم برگزاري الكترونيكي اين فرآيند را داشتند، هيچ‌گاه اطلاع رساني دقيقي در اين خصوص صورت ندادند و فرهنگ‌سازي پيرامون اين موضوع را فراموش كردند. از اين رو بعيد نيست كه برگزاري يكباره انتخابات الكترونيكي زمينه‌ساز بي اعتمادي مردم به صندق‌هاي رأي و كاهش مشاركت عمومي در اين فرآيند حياتي نظام شود.

همچنين خطر مهمي كه انتخاب مردم را با اين شيوه تهديد مي‌كند، قابليت دستكاري و تغيير آرا در ماشين‌هاي اخذ رأي است كه از قضا همواره با انتقادات وسيعي در كشورهاي اجرا‌كننده اين شيوه نيز روبه رو بوده است. در اين حوزه نبايد فراموش كرد كه يكي از الزامات اصلي شيوه الكترونيكي انتخابات استفاده از يك شبكه امن انتقال اطلاعات است كه هم اكنون با وجود پيشرفت‌هاي مهم كشور در اين عرصه، همچنان با مشكلاتي روبه‌رو است و احتمال نفوذ سرويس‌هاي جاسوسي كشورهاي متخاصم به اين شبكه دور از ذهن نيست. كما اينكه بارها شاهد بوديم كه بدافزارهاي مختلفي همچون استاكس نت و استارس به رايانه‌هاي كنترل و شبكه‌هاي انتقال اطلاعات بخش‌هاي حساس كشور حمله و اختلالات را در آنها ايجاد كردند. از اين رو با توجه به اينكه دشمنان همواره مي‌كوشند از ابزار انتخابات براي ضربه به كشور بهره ببرند، قطعا راه اندازي چنين سيستمي بر بستر فعلي شبكه انتقال اطلاعات كشور به صلاح كشور و نظام نيست. بنابراين لازم است دست‌اندركاران اجرايي طي يك فرآيند بلند مدت ضمن آموزش و فرهنگ‌سازي براي شهروندان، يك شبكه امن و غيرقابل نفوذ داخلي ايجاد كنند، تا با خاطري آسوده بتوان از برگزاري انتخابات الكترونيكي بهره برد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
0
0
تا موقعی که شبکه ها از امنیت کامل برخوردار نشوند رای گیری الکترونیک امری مسخره و بدور از انتظار است .
همین الآن بوضوح می بینیم که هیچگونه امنیتی در شبکه ها ، حتی تلفن همراه و از همه بالاتر تلفن ثابت وجود ندارد .
حال با چه اعتماد و اطمینانی به سمت انتخابات الکترونیک روی آوریم؟؟؟!!!
در انتخابات سالهای گذشته که با همه نظارت ها و اقدامات عملی همه نهادهای مسئول انجام می شد ، یک عده بی سر و بی پا انتخابات را زیر سئوال بردند و آن ضربه کاری را به اعتماد ملت وارد نمودند که سالهای سال نمی شود این ضربه را جبران نمود....
حال ملت با چه اعتمادی به انتخابات الکترونیک روی آورد!!!!؟؟؟؟
برای یک عده که کاری ندارد ، نتیجه را به هر سمت و سویی که بخواهند تغییر می دهند ...
اگر غیر از این است بفرمائید.....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار