کد خبر: 837871
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷
مشاور وزیر در سمنان اعلام کرد:
مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجري طرح گندم از اجرای طرح انتخاب مشارکتی ارقام گندم در 179 نقطه کشور خبر داد.
اسماعیل اسفندیاری پور در بازدید از طرح انتخاب مشارکتی ارقام گندم (پی.وی.اس.) در جنوب شهر سمنان از نزدیک در جریان نحوه اجرای این طرح که 12 قلم از ارقام قابل کشت گندم در سمنان را بررسی می کند، قرار گرفت و اظهار کرد: انتخاب مشارکتی ارقام شاید یک روش ساده و کم هزینه با مشارکت و همکاری خود کشاورزان است که برای بهبود عملکرد برداشت محصولات کشاورزی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ارقام مختلف گندم که در کشور وجود دارد با میکروکلیماهای(اقلیم‌های) مختلف سازگار است اضافه کرد: با اجرای این طرح، در شرایط واقعی با همان مشخصاتی که خود کشاورزان عمل می کنند؛ کشت و کار می شود و در نهایت همه مراحل عملیات زراعی مطابق با اصولی که در هر منطقه رواج دارد؛ صورت می گیرد تا به برداشت محصول می‌رسد.

مجری طرح گندم کشور اضافه کرد: وقتی به این مرحله (مرحله برداشت گندم) رسید؛ تفاوت‌ها کلا مشخص شده و شاید ساده‌ترین و کوتاه‌ترین راه انتقال یافته‌ها و شناخت سازگاری خصوصی هر یک از این 12 رقم گندمی که اینجا کشت می‌شود؛ همین طرح است.

اسفندیاری پور با اشاره به اینکه با اجرای این طرح، با هزینه و اعتبار اندک، ارزش جدیدی ایجاد می‌شود خاطرنشان کرد: برای مثال می‌توان فرض کرد که یکی از این ارقام یک رقم 300 کیلوگرمی نسبت به رقم شاهد یا رایج منظقه افزایش عملکرد داشته باشد؛ در این صورت کشاورزی که اقدام به انتخاب رقم مناسب برای کشت کرده است؛ 300 کیلوگرم درآمد خالص دارد؛ چراکه همه هزینه‌ها در اجرای این طرح ثابت است.

وی با اشاره به اینکه اجرای این روش از سال آبی 93-92 از کشت ارقام مختلف گندم آغاز شده است بیان کرد: اجرای طرح "پی.وی.اس." برای سایر محصولات نیز در حال اجراست.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ویژگی‌ها و تأثیرات مثبت اجرای این طرح در ارتقای عملکرد محصولات کشاورزی عنوان کرد: از اجرای این طرح و تجربیات آن می‌توان برای سایر پارامترهای مؤثر در کشاورزی و زراعت کود، رقم، مبارزه با آفات و دیگر موارد مربوط به تولید محصولات زراعی بهره برد و این روش هر روز در حال توسعه است.

اسفندیاری پور با اشاره به اینکه علم کمک کرده است تا مناطق سازگار با این ارقام تعیین شود گفت: کشاورزان نیز از محل اجرای این طرح بهره‌برداری می‌کنند؛ چراکه انتخاب رقم مناسب گندم در کشور سبب شده است تا میانگین عملکرد تولید گندم رقمی مناسب باشد و رکورد 9 تن در هر هکتار نیز گرفته شده است.

وی افزود: با استفاده از روش "p.v.s."  این ارزش افزوده برای محصول گندم ایجاد شده و سال به سال در بین بهره برداران در حال توسعه است.

مجری طرح گندم کشور اظهار کرد: درتلاشیم که در کنار هر مرکز خدمات کشاورزی از این پی وی اس ها داشته باشیم تا از این اثرات عملکردی آن نیز عاید کشاورزان شود.

اسفندیاری پور با اشاره به اینکه کشاورزان از زمان کاشت تا برداشت در این روش مشارکت دارند خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود که همکاران جهاد کشاورزی در استان‌ها در هر مرحله از اجرای این پروژه، از آن بازدید کرده و راهنمایی کنند تا کشاورزان خودشان رقم مطلوب را انتخاب کرده و تصمیم بگیرند.

وی اظهار داشت: در واقع این طرح به معنی انتخاب مشارکتی نوع ارقام است که با مشارکت کشاورز انجام می‌شود و کشاورز تصمیم می‌گیرد که کدام رقم برای کشاورزی وی سازگار و مناسب‌تر است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه 176 نقطه کشور در مزارع کشاورزان در حال اجراست تصریح کرد: طرح "پی.وی.اس." در همه استان‌های کشور به تناسب سطح کشت و تعداد ارقام و تنوع اقلیمی که در هر استان وجود دارد اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران دارای چهار اقلیم کلان سرد، معتدل، گرم و مرطوب سواحل خزری و گرم و خشک جنوبی است که در آن گندم کشت می‌شود تصریح کرد: در همه این 4 اقلیم، این مقایسه ارقام برای ارقام سازگار با شرایط هر منطقه، در حال انجام است و کشاورزان از این فرصت استفاده می‌کنند و این مهم همچنان در حال توسعه است.

وی افزود: علاوه بر این 176 سایت و مزرعه برای اجرای پروژه "پی.وی.اس."در کشور، ایستگاه‌های تحقیقات کشاورزی نیز به نوعی در زمینه طرح "پی.وی.اس." فعالیت‌های تحقیقاتی مکمل انجام می دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر