کد خبر: 837848
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
رئيس‌جمهور سوريه: امريكا حاكميت دولت سوريه را به‌رسميت بشناسد از مبارزه با داعش استقبال مي‌كنيم...
بشار اسد رئيس‌جمهوري سوريه ضمن اينكه طرح ايجاد مناطق امن را رد كرد، از مشاركت ارتش امريكا در جنگ با داعش در اين كشور به شرط صداقت و همكاري با دولت مركزي استقبال كرد.
بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه در گفت‌وگو با پايگاه خبري «ياهو نيوز» تأكيد كرد كه اگر امريكا مي‌خواهد مبارزه با تروريسم در خاك سوريه را صادقانه آغاز كند، بايد اين كار را از طريق دولت اين كشور انجام دهد چرا كه نابودي تروريسم در هر كشوري بدون همكاري ملت و دولت آن امكانپذير نيست. وي افزود: سوريه با اين شرط كه واشنگتن حاكميت دولت سوريه را به رسميت بشناسد، از نيروهاي امريكايي براي مبارزه با گروه تروريستي داعش استقبال خواهد كرد. دونالد ترامپ بارها اعلام كرده است براي مبارزه با داعش جدي است، هر چند اقدامات چند روز گذشته وي ترديدهاي جدي درباره ادعاي وي ايجاد كرده است. ترامپ همچنين از ايجاد منطقه امن در سوريه حرف‌زده كه با مخالفت سريع دمشق مواجه شد. رئيس‌جمهوري سوريه در مورد طرح ايجاد مناطق امن در خاك اين كشور نيز ضمن تأكيد براينكه به هيچ‌وجه يك ايده واقع‌گرايانه نيست، اعلام كرد كه اجراي چنين طرحي تنها زماني امكانپذير مي‌شود كه ثبات و امنيت وجود داشته باشد و از حضور و ورود تروريست‌ها و پشتيباني كشورهاي همسايه و جهان غرب از آنها خبري نباشد.

اسد با بيان اينكه در آن هنگام مي‌تواند يك منطقه امن طبيعي وجود داشته باشد كه آن نيز كشور سوريه است، خاطر نشان ساخت: بادوام‌تر، عملي‌تر و كم‌هزينه‌تر از طرح ايجاد مناطق امن، اين است كه ثبات وجود داشته باشد.  رئيس‌جمهوري سوريه در رابطه با روابط ميان مسكو و واشنگتن نيز تأكيد كرد كه هر گونه همكاري در رابطه با درگيري‌هاي مختلف در جهان نيازمند همگرايي روسيه و امريكاست و اين مسئله نه تنها براي كشورش بلكه براي جهان نيز حياتي است. از سوي ديگر «ديميتري پسكوف» سخنگوي دفتر رياست‌جمهوري روسيه روز پنج‌شنبه ادعاهاي منتشر شده در رسانه‌هاي غربي مبني بر تمايل مسكو و واشنگتن براي معامله «بزرگ» جهت امتيازدهي در بحران اوكراين و سوريه را قاطعانه رد كرد.
  
واكنش غيرمنتظره اسد به فرمان ترامپ
رئيس‌جمهوري سوريه در واكنش به دستور اخير ترامپ درباره ممنوعيت اتباع چند كشور به امريكا موضعي غيرمنتظره گرفت و گفت: مسئوليت من اين نيست كه از هر رئيس‌جمهوري بخواهم تا به سوري‌ها اجازه دهند وارد كشور ديگر و در آنجا پناهنده شوند. وي در پاسخ به سؤالي درباره تصميم دونالد ترامپ براي جلوگيري از ورود آوارگان و مهاجران گفت: «اين سؤال دو وجه دارد؛ وجه نخست آن امريكايي است و اين موضوع مربوط به امريكا و درباره حاكميت ملت امريكاست، اما هر كشوري اين حق را دارد تا هرگونه نظام و قانوني براي ورود به آن بگذارد.» وي افزود: «ممكن است ما درباره اين موضوع اختلاف يا توافق نظر داشته باشيم، اما اگر از من به عنوان رئيس‌جمهوري و به عنوان يك مسئول در كشور سوريه پرسيده شود، بايد بگويم كه مسئوليت من اين نيست كه از هر رئيس‌جمهوري بخواهم كه به سوري‌ها اجازه دهد تا وارد كشورش شوند و در آنجا پناهنده شوند، مسئوليت من بازگرداندن ثبات است تا آنها را به سوريه بازگردانم تا در كشورشان پناهي را براي خود بيابند، در نتيجه من اين موضوع را بررسي نخواهم كرد كه آيا اين اقدام درست يا اشتباه است، چراكه اين تصميم يك تصميم مربوط به امريكاست.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار