کد خبر: 837834
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
مهدي فتحي‌مقدم
نرخ رشد كشور 7/4 درصد اعلام شد اما هنوز دو سؤال در اين باره وجود دارد كه اولاً: اين رشد در فصل آخر امسال هم ادامه خواهد داشت و اساساً اين رشد در سال بعد هم تكرار خواهد شد. در اين باره شواهد و قرائن نشان مي‌دهد به طور حتم با ادامه روند فعلي و بي‌برنامه بودن دولت و تخليه اثر افزايش فروش نفت رشد دوام‌دار نيست.

دوماً و از آن مهم‌تر اينكه بخش بنگاه‌هاي متوسط به پايين كه سهم بالايي در ايجاد اشتغال دارند آيا از برجام متأثر شده‌اند و سهم آنها در نرخ رشد چيست؟ پيش از پاسخ به اين سؤال لازم به ذكر است همه اقتصاددانان و دانش‌آموختگان اقتصاد به خوبي مي‌دانند نرخ رشد ناپايدار به خصوص كه از درون اقتصاد نجوشد نه تأثيري بر رفاه و معيشت مردم دارد و نه قادر است به عنوان موتور پيشران در توليد اشتغال مورد نياز كشور نقش ايفا كند.

از سوي ديگر هم اكنون بر اساس آمارهاي موجود صنايع كوچك و متوسط از رشد 4/7 درصدي اقتصاد بي‌نصيب بوده و به تعبير فعالان اقتصادي «ركود نفسگير» براي آنها ادامه دارد. اين موضوع را مي‌توان نه فقط در قراردادهاي بسته شده بعد از برجام با شركت‌هاي وابسته به دولت دريافت بلكه به راحتي مي‌توان از بازارهاي مختلف و ركود حاكم بر آنها لمس كرد؛ آنجا كه هر‌از‌چند‌گاهي گروهي كارگر بيكار مي‌شوند يا از پرداخت نشدن ماه‌ها حقوق خود شاكي هستند.

واقعيت اين است كه دولت به دليل ضريب نفوذ بنگاه‌هاي بزرگ و ضريب وابستگي‌ها به تصميم‌سازان از آنها حمايت بيشتري مي‌كند، در حالي كه خروجي آن كالاهاي با بهره‌وري پايين و قيمت بالاست كه خريداران مجبورند در فضاي انحصاري يا شبه‌انحصاري آنها را خريداري كنند، لذا از آنجا كه چنين بازاري با قدرت خريد فعلي مردم قابليت ايجاد رشد ندارد، بنابراين چشم‌انداز اين نوع سياست حمايتي و استفاده از برجام نيز روشن بوده و نتيجه‌اش هر چه باشد تداوم رونق نيست، به عنوان مثال عملكرد خودروسازان كشوراست كه همچنان بر مونتاژ خودرويي مانند پرايد اصرار دارند و ديگر قادر به اثر‌گذاري روي توسعه كشور نيستند و بالا و پايين رفتن نرخ توسط اينها دال بر تحرك در اقتصاد كشور و پويايي در آن نيست.  اين حمايت و جذب سرمايه‌هاي خارجي نيز از جهاتي ديگر قابل تأمل هستند زيرا در بنگاه‌هايي كه از برجام بهره برده‌اند، قراردادهاي محرمانه و غير‌شفاف حاكم بوده و از آن مهم‌تر ظرفيت ايجاد اشتغال آنها از حد فوق اشباع هم گذشته است، به عبارت بهتر به دليل شرايط اقتصادي بين صنايع بزرگ، كوچك و متوسط شكاف وجود دارد و به‌رغم رشد اقتصادي 4/7 درصدي اعلام شده كماكان صنايع كوچك و متوسط دچار ركود هستند و رشد عددي بالا قابل لمس و درك براي مردم نيست و صنايع كوچك و متوسط (به عنوان بخش واقعي اقتصاد) از برجام هيچ بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار