کد خبر: 837833
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
در اثر افزایش نیافتن تولید ناخالص ملی رخ می‌دهد
بيكاري بيش از 3ميليون نفري طبق اعلام مركز آمار و برآورد ورود بيش از 4ميليون نفر دانشگاهي به بازار كار و همچنين رونمايي از پديده «شاغلان فقير» كه كارشناسان تعداد اين افراد را بيش از 15ميليون نفر اعلام مي‌كنند...
هادی غلامحسینی
بيكاري بيش از 3ميليون نفري طبق اعلام مركز آمار و برآورد ورود بيش از 4ميليون نفر دانشگاهي به بازار كار و همچنين رونمايي از پديده «شاغلان فقير» كه كارشناسان تعداد اين افراد را بيش از 15ميليون نفر اعلام مي‌كنند، بيانگر آن است كه شرايط بازار كار اصلاً مناسب نيست، اين در حالي است كه يك اقتصاددان هشدار داده است اگر سطح توليد ناخالص ملي افزايش پيدا نكند، شاهد گسترش بيش از پيش پديده «شاغلان فقير» خواهيم بود.

به گزارش «جوان»، طبق آمارهاي رسمي 23 ميليون شاغل در كشور داريم كه حدود 13ميليون نفر كارگر قرارداد موقت، بيش از 4ميليون كارمند رسمي دولت هستند و گفته مي‌شود 4ميليون دانشگاهي هم به‌زودي با فارغ‌التحصيلي به بازار كار وارد مي‌شوند و اين افراد به خيل بيش از 3ميليون بيكار فعلي خواهند پيوست، در چنين شرايطي مشاور اقتصادي رئيس جمهور اخيراً مدعي شد بايد در ميان شاغلان به دنبال فقرا بگرديد، اين امر نشان مي‌دهد بين حداقل دستمزد نيروي كار در ايران با خط فقر آنقدر فاصله افتاده است كه جمعيت زيادي از شاغلان زير خط فقر قرار دارند و از نظر اقتصادي فقير شناخته مي‌شوند.

تحت شرايط نامساعد بازار كار و حداقل دريافتي نيروي كار در ايران خوش‌چهره كارشناس اقتصادي پيش‌بيني كرده كه اگر توليد ناخالط داخلي در ايران رشد نكند، بر جمعيت شاغلان فقير افزوده خواهد شد، حال آنكه نظام اقتصادي ايران آنقدر بيمار است كه در شرايط كنوني از بانك گرفته تا فضاي كسب و كار به معضلي جدي براي فعاليت اقتصادي بنگاه‌ها و توليد اشتغال بدل شده است.
 
بروز پديده «شاغلان فقير»
در همين رابطه محمد خوش‌چهره در گفت‌وگو با تسنيم، درباره گسترش پديده «شاغلان فقير» گفت: بخشي از بروز اين پديده ناشي از حجم گسترده بيكاري در جامعه است. براي كاهش نرخ بيكاري بايد توجهي به افزايش سطح توليد ناخالص ملي با افزايش صادرات و افزايش درآمد صورت گيرد، در غيراين صورت شاهد گسترش پديده «شاغلان فقير» خواهيم بود.
خوش‌چهره گفت: درحال حاضر شاهد هستيم در ميان نيروهاي حقوق‌بگير، اعم از مديران، مديران ارشد، نظاميان و خيلي از فرهنگيان و دانشگاهيان بخش زيادي دچار سختي معيشت شده‌اند و تأكيدات رهبر انقلاب بر توجه معيشت، ناظر به اين مقوله قابل تأمل است كه معيشت مردم دچار اختلال شده است.
 
اين اقتصاددان ادامه داد: در حال حاضر در برخي موارد مردم تحت فشار هستند و بسياري از شاغلاني كه در سطح بالايي از نظر تلاش و درآمد قرار دارند، دچار اشكال شده‌اند، بنابراين اين معيارها در كنار تعداد متغيرهاي كلان كه شاخص‌هاي بيكاري را نشان مي‌دهد، قرار گرفته است.
خوش‌چهره ادامه داد: اقتصاد ما وابسته به درآمد نفت است. وابستگي به متغيرهاي برون‌زا و در رأس آن، درآمد نفت قرار دارد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد از زمان جنگ تا كنون از دولتي به دولت ديگر به درآمد نفتي وابسته مي‌شويم. اين موضوع كشور را آسيب‌پذير كرده است تا كشورهاي ديگر روي ابزاري به اسم فشارهاي اقتصادي به خوبي متمركز ‌شوند و پازل‌هاي خودشان را ‌بچينند.
 اين اقتصاددان اظهار داشت: قبل از اينكه اين فشارها و مشكلات متوجه تحريم‌ها باشد، متوجه شرايط و بسترسازي‌هاي ايجاد شده در داخل بوده‌ایم كه ريشه خيلي از آنها در سياست‌ها و تصميمات نامناسب اقتصادي، بي‌توجهي‌ها و... است.

وي با اشاره به اظهارات دولت مبني بر بهبود وضعيت زندگي گفت: درباره اينكه دولت چه ادعاهايي مي‌كند نمي‌خواهم جواب بدهم. بحث‌هايم دانشگاهي، علمي و كارشناسي و با استناد به آمارهاست. اگر نسبت درآمد و روند افزايش درآمد حقوق‌بگيران را در نظر بگيريم و با تورم مقايسه كنيم، مي‌بينيم كه سبد هزينه خانوار هر روز كوچك مي‌شود اين موضوع نشان‌دهنده اين است كه پديده شاغلان فقير يك واقعيت اجتناب‌ناپذير است.

خوش‌چهره تأكيد كرد: آمارها نشان مي‌دهد در ايران طيف گسترده‌اي از شاغلان فقير ايجاد شده و اين موضوع با سقوط و تضعيف جدي ارزش پول ملي و افزايش لجام‌گسيخته ارزهاي خارجي و تورم‌هاي لجام‌گسيخته حاكم بر اقتصاد ايران به وجود آمده است.
اين كارشناس اقتصادي گفت: به طور معمول در جوامع، بيكاري ريشه فقر است و ما بيكاران فقير داريم ولي در بعضي از كشورها اتخاذ سياست‌هاي نامناسب و اشتباه باعث مي‌شود حتي شاغلان هم دچار فقر شوند.

وي ادامه داد: مفهوم شاغلان فقير اين است كه گروه‌هاي مختلف اجتماع اعم از اساتيد دانشگاه، فرهنگيان، پزشكان و گروه‌هاي مختلف ديگر با هشت ساعت كار نتوانند زندگي‌شان را اداره كنند يا اينكه آن سطحي از زندگي يا جايگاهي كه در گذشته قرار داشتند را حفظ كنند، بنابراين به سطوح پايين‌تر سقوط مي‌كنند و مجبور مي‌شوند با اضافه كار يا كوچ دارايي‌ها، جايگاه‌شان را از نظر رفتار مصرفي و اقتصادي حفظ كنند.
  
معادله ده‌ها مجهولی توسعه
نظام تأمين مالي ايران (بانك، بورس، بيمه) بيمار است از طرفي ميليون‌ها نفر بيكار در كشور وجود دارد و ايجاد شغل نياز به حل چالش‌هاي دهها هزار واحد توليدي بزرگ، متوسط و كوچك دارد كه در رأس اين چالش‌ها سرمايه اوليه و درگردش قرار مي‌گيرد، حال گردش چرخ واحدهاي توليدي نياز به نقدينگي دارد كه اين نقدينگي با نرخ‌هاي 25تا 30 درصد آن هم با وثايق سنگين در اختيار واحدهاي توليدي قرار مي‌گيرد، تحت اين شرايط بنگاه‌ها و واحدهاي توليدي نمي‌توانند سود بانكي را از فعاليت عملياتي خود تأمين كنند و بالاترين مقام پولي كشور (رئيس كل بانك مركزي) نيز مدعي است فضاي كسب و كار مناسب نيست و اگر بانك‌ها تسهيلات هم به توليد بدهند معوقه مي‌شود، در همين راستا بايد عنوان داشت كه هم‌اكنون بانك‌ها آنقدر معوقه بانكي دارند كه اگر بخواهند بر اساس استانداردهاي بين‌المللي حسابداري IRFS ذخيره بگيرند و شفاف‌سازي شوند شايد گريزي از ورشكستگي نداشته باشند، در چنين شرايطي تأمين مالي فاينانس (خارجي) براي بنگاه‌ها از سوي شوراي نگهبان ربوي معرفي شد و معاون اول رئيس جمهور نيز چندي پيش به صراحت عنوان داشت كه در جذب فاينانس از خارج موفق نبوده‌ايم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
0
0
روحانی 100 روزه مشکلات رو حل میکنه ! باور کنید؛؛فقط بگذارید درختای سیب وگلابی برجام بزرگ بشششن ؛؛میوه بدننن ؛؛میوه هاااااشون برسسسن (بزک نمیر بهارمیاد).
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
0
0
4سال گذشت از عمر دولت تازه مصاحبه میکنند که همه چیز خوب است همه چی آرومه!
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۴
0
0
با سلام . کشورها به دوقسمت تقسیم شده اند . تعدادی تولید کننده . مانند ( آلمان و ژاپن . فرانسه . اکثرا هفت کشور صنعتی و..تازگیها چین . برزیل و هندوستان و تعدای مونتاژ گر و مصرف کننده. ( ایران . عراق . عربستان و. غیره ) . این کار که چه طور کشوری تولید کننده و کشوری مونتاژ گر باشد . به قانون کار حاکم بران کشور مرتبط می باشد . در کشورهای تولید کننده مانند المان . ژاپن . و... یک قانون کار و یک صندوق بازنشستگی وجود دارد و کارفرمای دولتی و خصوصی از آن تبعیت می کند . ولی در کشورهای مصرف کننده و مونتاژگر برای کارفرمای دولتی یک قانون کار ( مدیریت خدمات کشوری .با صندوق بازنشستگی کشوری ) و برای کارفرمای خصوصی ( قانون کار کارگر و کارفرما .با صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی ) تعریف شده است . می بینیم که زمانی که یک کشور مونتاژگر بخواهد به تولید کننده تبدیل شود .قانونگذار ن ان کشور اولین قدم را به اصلاح قانون کار می پردازند و قانون کار برای دولتی و خصوصی یکی می کنند . مانند چین . هندوستان . برزیل .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۹
0
0
مصیبت این مشکلا مال امروز ودیروز نیست این واویلا ها چند سال قبله برنامه ریزهای اشتباه عاقبتش همینه دعا کنیم که بدتر ازاین نشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار