کد خبر: 837790
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۲
آب پاكي توتال فرانسه روي دست «دلخوشان» نفتي ريخته شد
رفت و آمد هيئت‌هاي خارجي به ايران و به راه‌اندازي ضيافت امضاها، حالا همه در ميان زمين و آسمان معلق مانده است؛ همه از واهمه ترامپ مي‌گويند و به ايراني‌ها اين پيام را مخابره مي‌كنند كه فعلاً صبر كنيد.
وحيد حاجي‌پور
رفت و آمد هيئت‌هاي خارجي به ايران و به راه‌اندازي ضيافت امضاها، حالا همه در ميان زمين و آسمان معلق مانده است؛ همه از واهمه ترامپ مي‌گويند و به ايراني‌ها اين پيام را مخابره مي‌كنند كه فعلاً صبر كنيد.
به گزارش «جوان»، ابهام‌ها حالا به اوج خود رسيده است و شركت‌هايي كه به قول برخي مديران دولت، صف‌شكني كرده و سد سرمايه‌گذاري در ايران را شكستند زودتر از همه عقب نشسته و رسما اعلام كردند ما مطيع امريكا هستيم و هر چه او بگويد. در همين رابطه روزنامه فايننشال تايمز نوشت: مواضع تند ترامپ فضاي بازار ايران را براي سرمايه‌گذاران ناامن كرده است.
اما پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات امريكا و مواضع و اقدامات تند وي در قبال ايران موجب افزايش عدم‌قطعيت در مورد بازار ايران شده و وي و ديگر تجار ايراني را ناگزير ساخته تا در برنامه‌هاي خود بازنگري كنند. آنها ديگر انتظار ندارند سرمايه‌گذاري خارجي به آساني به سمت بازار ايران سرازير شود، بلكه مجدداً در حال تمركزروي بازار سرمايه داخلي هستند.
زماني، مدير اجرايي مؤسسه كيان در اين باره گفت: «پيروزي ترامپ مثل يك ترمز ناگهاني روي چرخ‌هاي يك ماشين بود كه به آهستگي شروع به حركت كرده بود.» مؤسسه كيان قبلاً اين تأثيرات منفي را احساس كرده است. زماني كه يك سال قبل اين شركت تأسيس شد، مسئولان آن اميدوار بودند كه بتوانند يك شريك خارجي جذب كنند. اما يك سرمايه‌گذاري خاورميانه‌اي كه در آستانه خريد بخشي از سهام اين مؤسسه بود، پس از افزايش شانس پيروزي ترامپ در انتخابات ماه نوامبر امريكا از اين معامله كنار كشيد. اين مؤسسه همچنين به يك مشتري خارجي در مورد معامله‌اي مشاوره مي‌داد كه بر اساس آن قرار بود صدها ميليون دلار از سهام يك شركت ايراني خريداري شود كه اين معامله نيز در وضعيتي نامشخص قرار دارد.
هيچ نشانه‌اي از اينكه شركت‌هاي فرانسوي نظير ايرباس و پژو براي تجديدنظر در قراردادهاي خود با ايران تحت فشار قرار گرفته‌اند ديده نمي‌شود، اما شركت توتال همين ديروز اعلام كرد كه تصميم نهايي خود در مورد سرمايه‌گذاري در ايران را منوط به تصميم ترامپ در مورد تمديد معافيت ايران از تحريم‌هاي امريكا كرده است.

 توتال و نفت
شركت توتال يكي از شركت‌هاي بزرگ نفتي جهان است كه سابقه كار زيادي در ايران دارد. توتال به دليل سابقه خود در نفت ايران به خودي خود مخالفان ذاتي دارد و در ميان كارشناسان نفتي به شركتي «سوء‌استفاده‌گر» شهره است و دو قرارداد خود با ايران را با فساد پيش برد. رشوه او به يكي از آقازاده‌ها منجر به آن شد كه امريكايي‌ها اين شركت را جريمه سختي كنند و در پرونده كاري‌اش ثبت شود. زماني كه قراردادهاي جديد نفتي رونمايي شد، تعدادي از مديران نفتي براي توتال سر و دست شكاندند و آنها را منجي ايران خواندند. همين موضوع كافي بود تا قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبي با اين شركت در پس پرده نهايي شود و در مرحله نخست يك تفاهمنامه تعهدآور امضا شود تا فاز 11 پارس جنوبي به عنوان مرزي‌ترين فاز گازي ايران با قطر به توتال سپرده شود. قرار بود اين شركت روي اطلاعات اين مخزن كار كند و در نهايت طرح توسعه آن را ارائه داده و قرارداد را نهايي كند.
آنها البته براي حضور در آزادگان – بزرگ‌ترين ميدان نفتي ايران- هم حساب باز كرده‌اند ولي همه اين قول و قرارها با اظهارات روز پنج‌شنبه رئيس اجرايي شركت توتال معلق ماند. پاتريك پوپان گفت، اين شركت قصد دارد تصميم نهايي خود در خصوص سرمايه‌گذاري ۲ميليارد دلاري در يك پروژه گازي در ايران را تا تابستان اتخاذ كند، اما اين تصميم بستگي به تمديد معافيت‌هاي تحريمي امريكا خواهد داشت. فاز 11 پارس جنوبي در بين چند پروژه‌اي قرار دارد كه تا آغاز تابستان مورد تصويب شركت قرار خواهد گرفت، به شرطي كه هيچ تغييري در خصوص تحريم‌ها اتفاق نيفتد.
وي با توضيح اينكه رئيس‌جمهور قبلي امريكا معافيت هايي را براي تعليق تحريم‌هاي مرتبط با ايران به امضا رسانده بود گفت: «دو دستور اجرايي وجود دارد كه بايد قبل از تابستان تمديد شود.‌» پويان در پاريس به خبرنگاران گفت:‌«اين دستورها قرار بود حدود 18 ماه اعتبار داشته باشند. بنابراين رئيس‌جمهور ترامپ بايد در مورد تمديد يا عدم تمديد اين معافيت‌هاي تحريمي تصميم بگيرد.»
پوپان هفته گذشته نيز گفته بود توتال مطيع قوانين امريكاست و در نهايت از قوانين اين كشور حمايت مي‌كند. حالا در اين ميان ميادين مشترك ايران به حال خود رها شده‌اند و ذوق‌زدگي‌هاي يك سال گذشته جاي خود را به ترديدهاي جدي داده است.
 
 حتي ايرلاين‌ها!
از نفت كه به هوا مي‌رويم با چالش ديگري مواجه مي‌شويم. هندي‌ها هم قصد خروج از ايران را دارند. پايگاه خبري اينديا تايمز در اين باره نوشت: در حالي كه مواضع تند دونالد ترامپ تنش در روابط تهران و واشنگتن را افزايش داده است، شركت‌هاي هواپيمايي هندي بر سر دوراهي احيا تا توقف برنامه‌هاي خود براي برقراري پروازهاي مستقيم به مقصد ايران قرار گرفته‌اند.
دو منبع آگاه گفتند، شركت اير اينديا اكسپرس اكنون در حال بازنگري در طرح‌هاي خود براي برقراري پروازهاي مستقيم به مقصد تهران است. اين پروازها قبلا قرار بود اواخر امسال برقرار شود. اين شركت هوانوردي طرح‌هاي جايگزيني نظير پرواز دهلي- تاشكند- آلماتي يا دهلي- دوجه- بحرين را آماده كرده تا در صورتي كه شرايط ژئوپلتيك آغاز پروازها به مقصد ايران را دشوار كرد، اين طرح‌ها به اجرا گذاشته شود.
يك منبع ديگر گفت، شركت هندي گو اير هند هم كه در حال برنامه‌ريزي براي گنجاندن تهران به عنوان يكي از اولين مقاصد پروازهاي بين‌المللي‌اش بود، فعلاً اين طرح‌ها را متوقف كرده است. اين شركت قصد دارد پروازهاي بين‌المللي خود را از اواخر امسال برقرار كند.
شركت جت ايرويز سال گذشته طرح‌هايي را براي پرواز به تهران اعلام كرده بود، اما به گفته منابع آگاه به دليل تنش‌هاي اخير در روابط ايران و امريكا فعلاً اين طرح‌ها را متوقف ساخته است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۳
0
0
خخخ
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار