کد خبر: 837725
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان :
در شبانه‌روز یک هزار تن زباله(طلای سیاه کثیف ) در اصفهان جمع‌آوری می‌شود که از آن 600 تن بخش آلی است وحدود 300 تن دیگر آن کود آلی به دست می‌آید.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت : اصفهان از سی سال گذشته  تاکنون زباله ها را دربخش پسماندی که مواد طبیعی در آن وجود داشته است به پسماند آلی و غیر آلی تقسیم‌بندی می‌کرده، و        مابقی آن را به کودهای سالم برای تهیه محصولات ارگانیک  تبدیل می کردکه در حال حاضر دنبال علمی و فنی کردن این موضوع هستیم
امیرحسین کمیلی با اشاره به ضایعات پسماند غیر آلی که دارای منشانفتی هستند، گفت : بخش ویژه و خطرناک در پسماند در واقع کمی از پسماند اصفهان را تشکیل می‌دهد ولی اثرات مخرب آن به نسبت دیگر پسماندها بسیار بیشتر است. 

  وی اعلام کرد: براساس برنامه ریزی صورت گرفته و انعقاد تفاهمنامه، جمع آوری جدی تر پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی و راه اندازی خط تفکیک اولیه و پردازش آنها در کارخانه ای استاندارد و پیشرفته با سرمایه گذاری بخش خصوصی، در سال آینده انجام می پذیرد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان بیان داشت: مدیریت پسماندهای پزشکی و عفونی بر عهده بیمارستان ها و دانشگاه علوم پزشکی است اما سازمان مدیریت پسماند این کار را با اخذ 55 درصد از هزینه دفن بهداشتی و مهندسی آنها انجام می دهد.
کمیلی تأکید کرد: دفن زباله بیمارستانی در اصل روش صحیحی نیست و برای آن باید زباله سوز پسماند بیمارستانی ایجاد شود.
و در سال آینده این موضوع در صورتی محقق خواهد شد که حمایت‌های لازم انجام بگیرد.

وی اذعان داشت : در شبانه‌روز یک هزار تن پسماند (طلای سیاه کثیف ) در اصفهان جمع‌آوری می‌شود که 600 تن آن بخش آلی است وحدود 300 تن از آن کود آلی به دست می‌آید ودر برنامه اصفهان 1400 با توجه به طرحهای در نظر گرفته‌شده باید ببینیم چگونه امکان‌پذیر هست بدون دفن پسماند از طلا ی سیاه کثیف داشته باشیم

کمیلی با اشاره به مطالعات انجام‌گرفته برای تولید کود آلی از طریق هاظم های بی‌هوازی، خاطرنشان کرد: گازهای جمع‌آوری شده از این طریق به کمک تولید برق می‌رود که می‌توان گفت از 500 تن زباله در حد شش مگاوات برق و کود آلی باکیفیت بسیار زیاد تولید می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: در زمینه پسماندهای خشک با توجه به فرهنگ سازی و آموزش های صورت گرفته حدود 10 درصد تفکیک زباله های خشک و تَر صورت می گیرد که با همکاری مردم می توان تا 20 درصد این میزان تفکیک را افزایش داد.

وی با اظهار اینکه فرهنگ‌سازی تفکیک زباله در شهر بسیار اهمیت دارد، گفت: بین هشت تا 10 درصد زباله‌های اصفهان در مبدأ تفکیک می‌شود، همچنین 100 تن پسماند خشک در اصفهان جمع‌آوری می‌شود.

کمیلی بابیان اینکه تابه‌حال صنایع تبدیلی پسماند خشک در اصفهان نداشته‌ایم، تصریح کرد: در حال تلاش برای انعقاد قرارداد برای رفع این مسئله هستیم که تا نیمه اول سال آینده با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بتوانیم صنایع تبدیلی پسماند خشک در اصفهان داشته باشیم.
وی با اشاره به پسماند خشکی که با تر مخلوط می‌شود، گفت: بخش عمده‌ای از این زباله دیگر قابل بازیافت نیست برای همین به تفکیک زباله تأکیدداریم تا ارزش‌افزوده آن زیاد شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه چند سالی است که در حال دفن پسماند غیر آلی با روش‌های علمی و مهندسی هستیم تا آلودگی کمتری برای محیط‌زیست داشته باشد، گفت: در برنامه اصفهان 1400 این پسماند به سوخت جامد یا مایع تبدیل خواهد شد تا از آن انرژی حرارتی یا الکتریکی تولید شود.

کمیلی بابیان اینکه در حال حاضردنیا به این سمت رفته‌اند که ضایعات پسماند تبدیل به  RDF محصولی تهیه‌شده از پسماند برای تولید سوخت می‌شودو می‌توان از آن به‌جای سوخت کوره‌های کارخانه‌ها بویژه کارخانه های تولید سیمان  استفاده کرد وسازمان صنعت، معدن و تجارت بسته های حمایتی  نیزبرای این کار در نظر گرفته است.


وی گفت: در آینده بتوانیم در مدیریت پسماند با تولید آر دی اف 160 هزار مترمکعب گاز طبیعی ا صرفه‌جویی کردو از آن نیزدر موضوعات مختلف دیگر استفاده کنیم تا افق اصفهان 1400 در زمینه مدیریت پسماند محقق شود.


مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان بابیان اینکه پسماند ویژه و خطرناک تولیدشده در منازل وظیفه جمع‌آوری آن بر عهده ما است تأکید کرد: پسماندهای خطرناک صنایع و عفونی بیمارستان‌ها باید توسط خود آن‌ها جمع‌آوری شوند و وظیفه سازمان مدیریت پسماند نیست.

وی با اشاره به راه‌اندازی کارخانه هاضم‌های بی‌هوازی در دو سال آینده گفت: دیگر شاهد شیرابه‌های پسماندهای جمع‌آوری‌شده نخواهیم بود  وبوی متعفن زباله‌های جمع‌آوری‌شده نیز برطرف خواهد شد. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خبر داد: هفته آینده 26 و 27 بهمن‌ماه نشست مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌های پسماند در اصفهان با حضور شرکت‌های مطرح برگزار خواهد شد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر