کد خبر: 837657
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
ارز را به دليل مشكلات بانكي تك‌نرخي نمي‌كنيم / تناقض آشكاري ميان آنچه سيف در روز گذشته اشاره كرد و ادعاهاي مسئولان دولتي و حتي خود سيف درباره برقراري ارتباط‌هاي بانكي وجود دارد.
مهران ابراهيميان
ناقض آشكاري ميان آنچه سيف در روز گذشته اشاره كرد و ادعاهاي مسئولان دولتي و حتي خود سيف درباره برقراري ارتباط‌هاي بانكي وجود دارد. وي گفته است: تك نرخي‌شدن ارز نياز به روابط بانكي بين‌المللي دارد و در زمان حاضر روابط بانكي بين‌المللي در حد نياز وجود ندارد.

از زماني كه سيف از گشايش‌هاي مكرر بانكي سخن گفته و در پي آن دهها خبرنگار را به بانك مركزي برد تا نشان دهد روابط بانكي – بين‌المللي برقرار است تا ديروز كه وی شرط تك‌نرخي‌شدن ارز را نيازمند روابط بانكي بين‌المللي دانسته حدود 10 ماه مي‌گذرد. اين تناقضات آشكار درباره دستاوردهاي برجام همان چيزي است كه از كاه كوه ساختيم و از درون‌زايي اقتصاد غفلت كرديم.
زماني كه روزنامه جوان در تاريخ 95/1/17 پس از بازديد از بانك مركزي مطلبي با تيتر: سوئيفت باز است اما كار نمي‌كند، نوشت: ‌از سوي حاميان دولت مورد حمله قرار گرفته و متهم به نديده شدن واقعيات شد، در حالي كه به خوبي فعالان اقتصادي كه با جهان خارج از مرزها در ارتباطند به خوبي اين موضوع را مي‌دانستند و حتي كارشناسان بانك مركزي و بانك ملي هم اين موضوع كه باز شدن سوئيفت براي ما كافي نيست را مي‌دانستند.

بعد از مدتي مشكل كار را ادامه تحريم‌هاي بانكي بر اساس مراودات دلاري عنوان كردند و مدعي شدند مبادلات يورويي مشكلي ندارد اما ديري نپاييد كه اخبار غيررسمي از محدوديت ارتباطي بانك‌ها مخابره شد و علت نيز عدم‌همكاري بانك‌هاي بزرگ ساير كشورها بود. اين محدوديت همچنان ادامه دارد.
با اين حال هنوز مدتي از اين خبر نگذشته بود كه براي پنهان كردن ناكارآمدي برجام در حوزه بانكي اخبار جديد مخابره شد ولي در كنار اين اخبار همچنان برجام آفتاب تابان بود يا ابري كه ممكن است زود از بالاي سرما رد شود! براي اين سناريو ناگزير به ناكارآمدي بانك‌هاي داخلي اشاره شد و اينكه بانك‌هاي داخلي صورت‌های مالی قابل اتکا که براساس استانداردهای حسابداری بین‌المللی تنظیم شده باشد، نداشته‌اند و بانك‌هاي خارجي اعتماد كافي به سيستم بانكي را ندارند.

اگر چه اين استدلال براي اكثر بانك‌ها به خصوص بانك‌هاي با مديريت دولتي صدق مي‌كند اما بانك‌هاي خصوصي‌اي وجود دارند كه نه تنها استاندارد« بال 3» ( نسبت كفايت سرمايه بالاي 15 درصد) را دارا هستند بلكه نسبت كفايت آنها بالاتر از اين استاندارد بوده و حتي برخي بانك‌ها نيز توسط مؤسسه‌اي آلماني استانداردهاي مقابله با پولشويي را نيز پياده‌سازي كرده‌اند ولي همچنان اين بانك‌ها هم با محدوديت‌هاي مراودات بانكي در خارج از كشور مواجهند هر چند بانك مركزي ادعا دارد پيام‌رساني مالي را از طريق سايت سوئيفت انجام مي‌دهد و ديگر مانند ايام تحريم از تلكس رمزدار و فكس استفاده نمي‌كند!
  
بخش خصوصي همچنان مشكل دارد
به هر حال به رغم تمام ادعاهايي كه ارائه شده مي‌توان نتايج برجام در حوزه بانكي را در دو جمله اصلي سيف استخراج كرد كه گفته است: «تقريباً هيچ» و «تك‌نرخي‌شدن ارز نياز به روابط بانكي بين‌المللي دارد.»
رئيس كل بانك مركزي در حاشيه جلسه هيئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره تك‌نرخي شدن قيمت ارز گفته است: براي تك‌نرخي شدن نرخ ارز نياز به روابط بانكي بين‌المللي گسترده است. اين كار پيش‌نياز و مقرراتي دارد كه كاملاً در اين جهت اقدام شده اما نياز به پيشرفت در اين زمينه است.
ولي‌الله سيف رئيس كل بانك مركزي ايران مي‌گويد: اين تصميمي است بر اساس سياست‌هاي تعيين‌شده قبلي كه بانك مركزي درصدد است در اولين فرصت اين كار را انجام دهد. در گذشته دستورالعمل‌ها و بازنگري در مقررات و ضوابط در بانك مركزي نياز بوده كه آن اقدامات به دليل فرصتي كه پيش آمده، انجام شده است. يكي از پيش‌نيازهاي قطعي براي يكسان‌سازي نرخ ارز كه بتواند استمرار داشته باشد و به عنوان يك تصميم پايدار عمل كند، اين است كه روابط بانكي بين‌المللي در حد نياز به وجود بيايد كه ما فكر مي‌كنيم در شرايط فعلي نياز به پيشرفت است، البته شرايط متوقف نيست و اين روابط و ارتباطات بانكي در حال گسترش است. بعد از برجام كه قبل از آن روابط بانكي بسيار محدودي داشتيم كه به تدريج اين روابط گسترش پيدا كرده و فكر مي‌كنم ظرف ماه‌هاي آينده اين شرايط به وجود بيايد و بانك مركزي بتواند با اطمينان اين كار را عملياتي كند. اين همان حرفي است كه از روز اول توسط فعالان بخش خصوصي مطرح مي‌شد اما دولتمردان به دنبال دستاوردي در حوزه اقتصادي از برجام بودند!

همين 20 روز پيش بود كه بعد از ادعاي روحاني رئيس‌جمهور مبني بر «انتقال پول فروش نفت به كشور بدون اشكال انجام مي‌شود» نه فقط شاهدان داخلي كه شاهد خارجي هم از چين رسيده و آن را در قلب تهران رد كرد. رئيس اتاق بازرگاني چين گفته بود: ما هنوز منتظر خبر خوش لغو تحريم‌هاي بانكي هستيم. نايب رئيس اتاق مشترك ايران و چين هم با بيان اينكه هنوز تحريم‌ها برداشته نشده است و كشور تحت تأثير تحريم‌ها قرار دارد، گفته بود: زماني مي‌توان گفت تحريم‌ها برداشته شده كه روابط بانكي تجار ايراني با شركت‌هاي خارجي به صورت روان انجام شود.
به علاوه اطلاعات به دست آمده خبرنگار ما حاكي از آن است كه بخشي از منابع ارزي ما نيز به گفته مسئولان داخلي در اختيار يكي از كشورهاي همسايه است كه بنا به دلايل نامعلومي از پرداخت آنها سر باز مي‌زند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار