کد خبر: 837637
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۰
فردا، آغاز مسابقات قهرماني شطرنج بانوان جهان در تهران
چهلمين دوره مسابقات قهرماني شطرنج بانوان جهان به‌رغم همه کارشکني‌ها و سنگ‌اندازي غربي‌ها از فردا و به ميزباني کشورمان در تهران آغاز مي‌شود و 63 بانوي شطرنج‌باز از سراسر جهان با يکديگر رقابت مي‌کنند.
شيوا نوروزي
چهلمين دوره مسابقات قهرماني شطرنج بانوان جهان به‌رغم همه کارشکني‌ها و سنگ‌اندازي غربي‌ها از فردا و به ميزباني کشورمان در تهران آغاز مي‌شود و 63 بانوي شطرنج‌باز از سراسر جهان با يکديگر رقابت مي‌کنند. برخي موضع‌گيري‌هاي جهت‌دار عليه کشورمان و حضور بانوان با حجاب اسلامي شايعاتي را در خصوص تحريم اين مسابقات در رسانه‌هاي خارجي مطرح کرده بود، اما در نهايت همان چند نفري که از حضور در رقابت‌هاي 2017 انصراف دادند حالا در آستانه شروع رقابت‌ها بيشتر از هميشه از تصميم‌شان پشيمان شده‌اند. ميزباني خوب کشورمان در رقابت‌هاي گرند پري سال گذشته و نايب‌قهرماني تيم ايران فيده را متقاعد کرد که به‌رغم همه سياسي‌کاري‌هاي پشت‌پرده ميزباني مهم‌ترين رقابت‌هاي خود را در بخش بانوان به کشورمان دهد. قرار است سران برخي کشورها در مراسم افتتاحيه قهرماني شطرنج جهان در هتل اسپيناس پالاس شرکت کنند. اين مسابقات 15 اسفندماه به پايان مي‌رسد.
  
بهترين‌ها در تهران
نفرات حاضر در قهرماني جهان از 25 کشور به تهران آمده‌اند تا توانايي‌هاي خود را يک‌بار ديگر محک بزنند. در بين ليست اعلام شده نام بهترين‌هاي شطرنج بانوان از جمله نفر دوم، سوم و چهارم دوره گذشته، قهرمان جوانان جهان و نفرات برتر رنکينگ جهاني به چشم مي‌خورد. براساس برنامه اعلام شده در رقابت‌هاي 2017 حذفي است و در پنج دور مقدماتي نفر پيروز به مرحله بعدي صعود مي‌کند. در فينال چهار بازي انجام مي‌شود و هر شطرنج بازي که به امتياز 2/5 برسد مقام قهرماني را از آن خود مي‌کند. در اين دوره در مجموع 450 هزار دلار به نفرات برتر رقابت‌ها اهدا مي‌شود که در اين بين 60 هزار دلار سهم قهرمان، 30 هزار دلار سهم نايب قهرمان و 360 هزار دلار نيز سهم بازنده‌هاي مرحله مقدماتي مي‌شود. همچون ادوار گذشته براي قهرمان اين دوره نيز از سوي فدراسيون جهاني، تاج قهرماني در نظر گرفته شده است. رقابت‌هاي قهرماني زنان جهان آنقدر براي فدراسيون جهاني حائز اهميت است که کيسان ايليم ژينوف، رئيس روسي و جفري بورگ، مدير اجرايي فيده خود را به تهران رسانده‌اند تا از نزديک شاهد ميزباني درخشان کشورمان باشند. برگزاري اين مسابقات در حالي بزرگ‌ترين ميزباني تاريخ ورزش بانوان ايران به شمار مي‌رود که در ليست نهايي فدراسيون جهاني نام 64 شطرنج‌باز ثبت شده بود که پس از فوت آدلا فويسور، شطرنج‌باز رومانيايي تعداد ورزشکاران حاضر در اين آوردگاه بزرگ کاهش يافت و فيده (فدراسيون جهاني شطرنج) هيچ ورزشکاري را جايگزين او نکرد.
 
آماده قدرت‌نمايي
جدا از بحث ميزباني و سربلند بيرون آمدن از اين آزمون مهم، سه بانوي ايراني حاضر در مسابقات قهرماني جهان تلاش مي‌کنند تا يک‌بار ديگر از اعتبار ورزش بانوان ايران دفاع کنند. سارا سادات خادم‌الشريعه، آتوسا پورکاشيان و ميترا حجازي‌پور شطرنج‌بازان کشورمان در اين رقابت‌ها هستند. خادم‌الشريعه، نايب‌قهرمان جايزه بزرگ جهان ميزباني کشورمان را موفقيت بزرگي براي شطرنج ايران خواند و ابراز اميدواري کرد که در مسابقات جهاني نيز درخشش‌هاي اخير خود را تداوم بخشد: «برگزاري اين رقابت‌ها به شطرنج ايران کمک زيادي مي‌کند. خيلي خوب است که اين گونه از ورزش بانوان حمايت مي‌شود. من اولين حضورم را در قهرماني جهان تجربه مي‌کنم و خوشحالم که اين اولين حضورم در ايران هست و کار را برايم راحت‌تر مي‌کند. امسال شانس زيادي داريم. جو قهرماني جهان خيلي متفاوت است زيرا حذفي است و با يک شکست از گردونه رقابت‌ها خارج مي‌شويم، اما ميزباني تأثير مثبتي روي ما دارد.» پورکاشيان، دارنده مدال برنز برق آساي جهان و عضو تيم هامبورگ آلمان با اشاره به رقابت‌هاي جهاني اظهار داشت: «در اولين گام بايد با حريف آلماني که هم تيمي من در تيم هامبورگ و در رقابت‌هاي بوندس‌ليگا است مسابقه دهم. شناخت کافي را از او دارم و از اين حيث فکر مي‌کنم به لحاظ رواني قرعه بدي نداشته باشم. اين ميزباني صددرصد مي‌تواند براي ما نتايج خوبي به همراه داشته باشد.»
 
پيام صلح و دوستي براي جهان
فريبا محمديان، معاون امور بانوان وزارت ورزش و جوانان در خصوص ميزباني ايران در مسابقات جهاني آن هم در سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي گفت: «اين رقابت‌ها در دهه فجر برگزار مي‌شود و اقدام خوبي از سوي فدراسيون شطرنج بوده است. با برگزاري اين رقابت‌هاي مي‌توانيم به دنيا بگوييم که ايران کشور صلح، دوستي و آرامش است. چنين ميزباني‌هايي نه تنها به رشد آن رشته، بلکه به توسعه گردشگري ورزشي، اقتصاد، کارآفريني و افزايش انگيزه در ميان ورزشکاران آن رشته و ساير ورزش‌ها کمک فراواني مي‌کند. فدراسيون‌ها بايد در گرفتن ميزباني‌ها پيشگام باشند. معتقدم که نمايندگان کشورمان جزو قدرت‌هاي دنيا هستند و زماني که آنها با نام ايران سرافراز مي‌شوند، ما هم به آنها افتخار مي‌کنيم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار