کد خبر: 837429
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
حركت معكوس دولت در قبوض گاز
در تعرفه‌گذاري جديد گاز قيمت اين حامل انرژي براي هشت ماه از سال براي تمامي مشتركين پرمصرف و كم‌مصرف گاز مقدار يكسان 150 تومان تعيين شده كه...
وحید حاجی‌پور
در تعرفه‌گذاري جديد گاز قيمت اين حامل انرژي براي هشت ماه از سال براي تمامي مشتركين پرمصرف و كم‌مصرف گاز مقدار يكسان 150 تومان تعيين شده كه نسبت به تعرفه قبلي براي مشتركين كم‌مصرف با افزايش 45درصد و براي مشتركين پرمصرف با كاهش 65درصد همراه شده كه به دور از عدالت است.

به گزارش «جوان» بنابر مصوبه‌اي كه در سوم مهرماه 95 از سوي هيئت وزيران ابلاغ شده قرار است كه هشت ماه ابتداي سال به عنوان فصل گرم لحاظ شود و قيمت گاز به صورت تصاعدي افزايش نيابد. در اين رويه افزايش تصاعدي در هشت ماه ابتدايي سال كه گرم است، لغو شده و با رقم ثابت 150 تومان محاسبه مي‌شود. بنابر گفته مديرعامل شركت گاز استان تهران از ابتداي آذرماه دوباره روند قيمت‌گذاري بر مبناي تصاعدي محاسبه مي‌شود و مشتركان پرمصرف قيمت بالاتري را با توجه به تصاعدي بودن قيمت هر مترمكعب گاز بايد بپردازند.

گفتني است تا پيش از اين تعرفه گاز بر مبناي ميزان مصرف مشتركين به صورت پلكاني تعيين مي‌شد و با افزايش ميزان مصرف گاز، هزينه مصرف گاز نيز افزايش مي‌يافت. در اين مصوبه بدون لحاظ كردن ميزان مصرف گاز تعرفه گاز به مقدار ثابت 150 تومان تعيين شده كه دور از عدالت است، به عبارت ديگر، ديگر اهميتي ندارد كه مشتركين چه الگوي مصرفي دارند و مي‌توانند بدون محدوديت از گاز براي مصارف خود استفاده كنند. اين اقدام در واقع مشوقي براي مشتركين پرمصرف براي توسعه فعاليت‌هايي مانند احداث سونا و جكوزي شخصي در منازل است چراكه تا پيش از اين به ازاي هر مترمكعب گاز 430 تومان پرداخت مي‌كردند كه در تعرفه‌گذاري جديد با تخفيف 65درصد روبه‌رو شده‌اند.

از طرف ديگر مشتركين كم‌مصرف كه تاكنون به ازاي مصرف هر مترمكعب گاز 108 تومان پرداخت مي‌كردند با افزايش 45درصد قيمت گاز بايد 150 تومان پرداخت نمايند. اين در حالي است كه در بسياري از كشورهاي پيشرفته دنيا با استفاده از نظام هوشمند تعرفه‌گذاري حامل‌هاي انرژي از جمله گاز مردم را به رعايت الگوي مصرف گاز هدايت كرده‌اند. اين روش قيمت‌گذاري كه نظام تعرفه‌گذاري پلكاني افزايشي نام دارد، با توجه به روند مصرف عموم مردم، ميزان مشخصي از هر حامل انرژي به عنوان الگوي مصرف مجاز تعريف مي‌كند و هزينه مصرف كمتر از الگو، ارزان‌تر تعيين مي‌شود. با عبور مصرف از مقدار الگو، قيمت به صورت ناگهاني افزايش مي‌يابد تا مشتركين پرمصرف با پرداخت هزينه واقعي انرژي، رفتار خود را اصلاح كنند و فشار افزايش قيمت نيز از عموم مردم برداشته شود.
بنابراين ضروري است با هدف تحقق عدالت اجتماعي در پرداخت يارانه انرژي شيوه قيمت‌گذاري جديد تعرفه گاز ملغي شود و نظام تعرفه‌گذاري پلكاني افزايش در دستور كار وزارتخانه نفت قرار گيرد چراكه با مقايسه ميانگين قيمت صادرات گاز (700 تومان براي هرمترمكعب) مشتركين پرمصرف حدوداً ماهانه 80 هزار تومان يارانه پنهان دريافت مي‌كنند كه در واقع فرصت صادرات گاز از كشور سلب شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار