کد خبر: 837426
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
رئيس سازمان بورس اوراق بهادار:
بخشی از ارزش 640 هزار میلیاردی بازار سرمایه در خارج از بازار است! / رئيس سازمان بورس اوراق بهادار از افزايش 67 درصدي تعداد كدهاي معاملاتي بورس در دولت يازدهم خبر داد ...
هادی غلامحسینی
رئيس سازمان بورس اوراق بهادار از افزايش 67 درصدي تعداد كدهاي معاملاتي بورس در دولت يازدهم خبر داد و گفت: هم اكنون 10 ميليون و 849 هزار كد معاملاتي در بازار سرمايه وجود دارد كه با احتساب مشمولان سهام عدالت، در آينده بازار سرمايه 50 ميليون سهامدار خواهد داشت كه اين امر نشانه مردمي‌تر شدن بازار سرمايه است، از اين رو انتظار مي‌رود مجلس و دولت در دو بعد قانونگذاري و سياستگذاري منافع بازار سرمايه كه همانا تقويت هر چه بيشتر توليد است را لحاظ كنند.

شاپور محمدي روز گذشته در دومين نشست خبري خود با اصحاب رسانه كه با موضوع انعكاس اقدامات دولت يازدهم در بازار سرمايه و در ايام دهه فجر برگزار شد، اظهار داشت: در ابتداي دولت يازدهم تنها 6/5 ميليون كد معاملاتي در بازار سرمايه وجود داشت كه هم اكنون حدود 11ميليون كد معاملاتي در بازار وجود دارد كه اين امر بيانگر افزايش ضريب نفوذ بازار سرمايه است.
دكتر محمدي گفت: به رغم كاهش بهاي جهاني نفت طي سال‌هاي اخير اما از ابتداي فعاليت دولت حجم بازارسرمايه گسترش يافته و ارزش بازار نيز از 244 هزار ميليارد تومان به 635 هزار ميليارد تومان رسيده است كه از اين ميزان 120 هزار ميليارد تومان، مربوط به صندوق‌هاي با درآمد ثابت است و بخشي ديگر رقم مذكور نيز هم اكنون در بازار پول سرمايه‌گذاري شده است و تلاش داريم صندوق‌هاي سرمايه گذاري مشترك نقش پر رنگي در بازار سرمايه داشته باشد.

سخنگوي سازمان بورس با اشاره به قانون جديد ضرورت رعايت حداقل سرمايه‌گذاري 5 درصدي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در بازار گفت: صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بايد نقش فعال‌تري در بازار سرمايه داشته باشند زيرا ارائه مجوز، تمديد مجوز و تأييد مجوز اين صندوق‌ها در اختيار سازمان است.  
رئيس سازمان بورس اوراق بهادار با اشاره به اينكه در ابتداي فعاليت دولت تعداد 299 نهاد مالي در كشور فعال بود، ابراز داشت: در دي ماه امسال اين تعداد به 485 نهاد مالي رسيده است و سرمايه‌گذاري خارجي نيز در اين دولت از 39 ميليارد تومان به هزار و 300 ميليارد تومان رسيده است.
  
بازار ايران در دوران تحريم هم جذاب بود حال كه جاي خود دارد
وي در خصوص سخنان تنش‌ آفرين و غيرعقلاني اخير رئيس‌جمهور امريكا، تصريح كرد: دنيا نسبت به رويكردهاي افراطي واكنش نشان مي‌دهد. آثار تحولات سياسي در بلندمدت كمرنگ شده و سودآوري مهم مي‌شود و سرمايه‌گذاران هميشه عقلايي رفتار مي‌كنند و دليلي وجود ندارد كه سرمايه‌گذار خارجي به خاطر يك اظهارنظر مسيرش را تغيير دهد، از اين گذشته بازار ايران آنقدر جذاب است كه در دوران تحريم نيز برخي سرمايه‌گذاران خارجي از اين بازار چشم‌پوشي نكردند هم اكنون كه ديگربرجام دوام و بقا و توسعه دارد.
 
اولويت بازار سهام است نه بدهي
سخنگوي سازمان بورس در خصوص ارجحيت بازار سهام به بازار بدهي گفت: اولويت ما بازار سهام و در قدم بعد تأمين مالي بخش خصوصي است، از اين رو هر چند تأمين مالي دولت از بازار سرمايه در قانون قيد شده است اما وظيفه ماست كه ظرفيت بازار سهام را اعلام و براي تأمين مالي دولت همه جوانب را در نظر بگيريم.
  
دروغگو مسئول دروغش است
دكتر محمدي در ادامه در پاسخ به اين پرسش «جوان» كه مسئوليت قانوني، كيفري و حقوقي سرمايه‌گذاراني كه در بازار پرريسك و غيرشفاف سرمايه ضرر مي‌كنند به چه شكلي است؟ گفت: پيگير مطالبات سهامداران و حقوق سهامداران هستيم، البته اختيارات سازمان محدود است اما در حد ظرفيت پيگير انعكاس مطالبات و حقوق صاحبان سهام به مديران و مسئولان ذي‌ربط هستيم. رئيس سازمان بورس اوراق بهادار درباره انتشار اطلاعات نادرست و غلط شركت‌ها خاطر نشان كرد: سهامداران در ابتدا بايد هميشه سبدي از سهام تشكيل بدهند كه ريسك آنها مديريت شود اما بدون شك سازمان بورس در مراجع قضايي پيگير اطلاعات نادرست است اما مسئول اطلاعات غلط نيست بلكه مسئوليت با دروغگو است نه كنترل‌كننده دروغگو.

وي ادامه داد: سازمان بورس بايد با نظارت مراقبت كند، قانون بگذارد و قوانين موجود را اصلاح كند و بعد از ارسال اطلاعات غلط بايد پيگير انتشار اين اطلاعات نادرست باشد اما در خصوص ارسال و انتشار اين اطلاعات غلط مسئوليت ندارد.
 
سامانه جامع قوانين و مقررات بازار سرمايه رونمايي شد
رئيس سازمان بورس اوراق بهادار در ادامه به مناسبت ايام‌الله دهه فجر از سامانه جامع قوانين و مقررات بازار سرمايه رونمايي كرد وگفت: اين سامانه شامل تمامي مقررات بازار سرمايه اعم از مقررات مرتبط با سازمان‌ها و شركت‌ها، حقوق سهامداران و آيين‌نامه‌هاي هيئت وزيران است.
دكتر محمدي با بيان اينكه همه قوانين بازار سرمايه در اين سامانه وجود دارد، گفت: از طريق اين سامانه از فعالان بازار سرمايه در خصوص حذف قوائد زائد نظرسنجي مي‌شود. سخنگوي سازمان بورس با بيان اينكه مقررات بيش از حد مانع توسعه است، گفت: مقررات‌زدايي با هدف كاهش حجم قوانين تا سرحد بهينه‌سازي بايد انجام گيرد.

همچنين در ادامه رونمايي از سامانه جامع قوانين و مقررات بازار سرمايه دكتر سعيد فلاح‌پور عضو هيئت مديره سازمان بورس اوراق بهادار گفت: بعد از اينكه قانون بازار در سال 84 تصويب شد به سازمان بورس اختيار تنظيم مقررات و انواع دستورالعمل‌ها در جهت كارهاي نظارتي داده شد كه اين قانون و مقررات در سال 84 توسط سازمان و هيئت مديره وقت به تصويب رسيد. وي ادامه داد: در چند سال گذشته با هدف صيانت از حقوق سرمايه‌گذاران و امكان دسترسي يكسان و سريع براي همه، راه‌اندازي يك سامانه در دستور كار قرار گرفت كه با حضور دكتر محمدي و تأكيد وي اين كار سرعت گرفت به طوري كه در چند ماه بخش عمده‌اي از كار انجام شد.

رئيس مركز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامي با بيان اينكه با قرار گرفتن تمامي قوانين و مقررات در اين سامانه، همه به صورت يكسان از آخرين قوانين و مقررات آگاه مي‌شوند، گفت: پيش از اين قوانين و مقررات از طريق چاپ كتاب در اختيار عموم قرار مي‌گرفت اما به روزرساني كتاب و اصلاح قوانين و مقررات به شكل فوري امكانپذير نبود اما در اين سامانه قوانين و مقررات بلافاصله به‌روز و قابل دسترس خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار