کد خبر: 837335
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
مدیرکل میراث فرهنگی کردستان:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از ثبت 14 اثر تاریخی کردستان در فهرست آثار ملی خبر داد.

سیدمحسن علوی امروز در گفت‌وگو با جوان در کردستان، به جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی استان کردستان اشاره و اظهار کرد: وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی در این استان موجب شده هر ساله شمار قابل توجهی از گردشگران داخلی و خارجی به این استان سفر کنند.

وی از ثبت 14 اثر تاریخی منقول کردستان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد و افزود: 14 پرونده در حوزه آثار منقول از سوی ادارهکل میراث فرهنگی کردستان به شورای عالی ثبت سازمان میراث فرهنگی کشور ارائه شد که هر 14 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان، این آثار شامل قرآن‌های تاریخی و نفیس روستاهای هفتتاش، نجنه علیا و شوی در شهرستان بانه، روستای سلین در شهرستان سروآباد و روستای کاشتر در شهرستان کامیاران است.

علوی خاطرنشان کرد: 5 مجموعه قرآن‌های حسینیه بیجار، 3 تخته فرش نفیس حسینیه بیجار و سند ازدواج طوبی سلطان خانم با قدمت بیش از 180 سال، آثاری هستند که توسط داوران و کارشناسان در جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت آثار تاریخی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه این مهم در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی و با ارزش استان صورت گرفته است، اظهار داشت: خوشبختانه بعد از برگزاری جلسات داخلی متعدد و تشکیل پرونده در استان این آثار بسیار با اهمیت در فهرست آثار ملی قرار گفت.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان، قرآن‌های سلین، کاشتر، هفت‌تاش، نجنه و شوی قبلا توسط کارشناسان ادارهکل میراث فرهنگی استان مرمت و با حضور مسؤولان استانی جانمایی شده‌اند.

علوی تصریح کرد: قرآن‌ها و فرش‌های نفیس حسینه بیجار هم در حال مرمت است که امیدواریم هرچه سریع‌تر عملیات مرمت آنها پایان یابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر