کد خبر: 837243
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
ارتش يمن اعلام کرد با موشک اسكاد يک پايگاه نظامي عربستان را در رياض مورد هدف دقيق قرار داده است
يمني‌ها بدون توجه به تهديدهاي فزاينده امريكايي‌ها و سعودي‌ها، با شليك يك موشك بالستيك براي اولين بار رياض را هدف قرار دادند تا نشان دهند پس از گذشت نزديك به دو سال از جنگ هنوز كارت‌هايي دارند كه با آن آل‌سعود را غافلگير كنند.
به گزارش جوان، رسانه‌هاي يمني اواخر يك‌شنبه شب از اصابت يك فروند موشك بالستيك پيشرفته اين كشور به نزديكي رياض پايتخت عربستان خبر دادند. خبرگزاري يمن (سبأ) به نقل از نيروي موشكي ارتش و كميته‌هاي مردمي خبر داد كه يك فروند موشك بالستيك دوربرد به هدفي نظامي در پايتخت عربستان شليك شده و با موفقيت به آن اصابت كرده است. در بيانيه‌ نيروهاي يمني آمده است: «براي اولين بار اعلام مي‌كنيم؛ نيروي موشكي يمن اقدام به شليك موفق يك فروند موشك بالستيك روي هدفي نظامي در پايتخت سعودي كرد و به‌خاطر اين پيشرفت و تحول بي‌همتاي موشكي خدا را شاكريم و تأكيد مي‌كنيم، از اين پس پايتخت عربستان هدف حملات موشكي ما خواهد بود». گفته مي‌شود، اين موشك به پايگاه منطقه المزاحميه در غرب رياض اصابت كرده است. در حالي كه مقامات سعودي همانند رويه هميشگي خود درباره شليك اين موشك سكوت كرد‌ه‌اند اما كاربران سعودي در فضاي مجازي از انفجاري بزرگ در رياض خبر داده‌اند. 

شليك اين موشك اسكاد درست يك هفته پس از حمله غافلگير‌كننده نيروهاي يمني به يك كشتي عربستان سعودي در نزديكي سواحل يمن صورت مي‌گيرد. در جريان اين حمله كه مقامات سعودي پس از انتشار تصاوير آن مجبور به اعتراف شدند، عده‌اي از نظاميان سعودي از پاي درآمدند. حمله موشكي جنبش انصارالله يمن به اين ناوچه كه با موشك‌هاي بومي يمن صورت گرفت، جاروجنجال زيادي در رسانه‌هاي غرب و دنيا ايجاد كرد. اين مسئله تنها به رسانه‌ها محدود نمي‌شود، بلكه نگراني كشورهاي بزرگ توليد‌كننده تسليحات نظامي را نيز در پي داشته است؛ چرا كه نيروهاي يمني ناوشكني را منهدم كرده‌اند كه از حيث سامانه راداري و سرعت رصد كشتي‌هاي دشمن از پيشرفته‌ترين و بهترين ناوشكن‌ها در دنيا بود. پس از اين حمله و در پي تماس ملك سلمان با دونالد ترامپ، مواضع مقامات امريكايي عليه يمن تشديد شده است. آنها علناً انصارالله را تهديد كردند و در همين حال يك ناوهواپيمابر خود را به سواحل مديترانه براي حمايت از كشتي جنگي عربستان اعزام كردند. در همين حال وب سايت «فارين پاليسي» اخيراً به نقل از مقامات امنيتي و نظامي در تيم ترامپ نوشت: خواست قوي براي عقب راندن ايران با استفاده از ابزار تهاجمي در يمن در دولت جديد امريكا وجود دارد.

به گزارش «تابناك»، با توجه به سخنان رسمي و سري رد و بدل شده مقامات نظامي در كاخ سفيد، احتمال بسياري وجود دارد كه امريكا مستقيم وارد جنگ يمن شده و به حمايت از عربستان سعودي و امارات در برابر حوثي‌ها بپردازد. بر اساس اين گزارش، اكنون مشاوران دولت ترامپ، يمن را يك صحنه نبرد جدي و مهم براي نشان دادن سيگنال‌هاي رويكرد جديد امريكا به ايران و گسست از آنچه شكست اوباما در راه محدود‌سازي قدرت‌گيري ايران در منطقه خاورميانه مي‌دانند، مد نظر دارند. اما به گفته نويسندگان فارين پاليسي اين امر مي‌تواند ريسك و خطر انتقام جويي ايران از امريكا در سوريه و عراق يا  حتي ريسك درگيري با ايران در يك جنگ تمام عيار را افزايش دهد.   ناظران معتقدند شليك اين موشك اسكاد يك هفته پس از هدف قرار گرفتن ناوچه سعودي‌ها نه تنها نشان مي‌دهد كه نيروهاي يمني اهميتي به تهديدهاي امريكايي‌ها نمي‌دهند بلكه آنها در حال ارسال اين پيام هستند كه ابزارهايي دارند كه مي‌توانند با آن رياض را غافلگير كنند. اين در حالي است كه عربستان در ماه نخست حمله به يمن در سال 2015 مدعي شده بود كه قسمت اعظمي از توانمندي و ذخاير موشكي يمن را نابوده كرده است.   مقامات يمني هدف قرار گرفتن رياض را تحولي مهم در مقابل تجاوزات عربستان سعودي توصيف كردند. سرتيپ عزيز راشد، جانشين سخنگوي ارتش يمن با توصيف «روزي تاريخي براي مردم يمن» به شبكه العالم گفت: «اكنون رياض در تيررس موشك‌هاي ما قرار دارد و با وجود محاصره طولاني و ادعاي متجاوزان درباره نابودي قدرت موشكي يمن، اكنون يگان موشكي ارتش از گذشته هم قوي‌تر شده است. اكنون فرودگاه‌هاي نظامي در تيررس موشك‌هاي ماست و اين پاسخي به وحشي‌گري و تجاوز ناجوانمردانه سعودي‌هاست.»
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
2
دمتان گرم . خدا قوت . ادامه بدهید . اول : کاخ ملک سلمان . دوم : کمپانی آرامکو . سوم : پالایشگاه ظهران رگ حیاتی سعودیها . بزودی کار سعودیها تمام است .
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
3
منطقی ترین کار این است که سعودیها از جنگ با یمن منصرف شوند حتی اگر تحقیر شوند در صورت ادامه جنگ پای آمریکاییها هم به جنگ باز میشود و در نتیجه نه سعودیها و نه آمریکاییها از این جنگ بهره ایی نمی برند و هر دو تحقیر میشوند . پیروز میدان ملت یمن و حوثیها هستند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
3
ما به برادران یمنی خود درود میفرستیم وبرای آنها آرزوی پیروزی قطعی و هرچه سریعتر را داریم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
1
مرگ برسعودی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار