کد خبر: 837160
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۴
مواضع زيگزاکي شخصيت‌ها و رسانه‌هاي تجديدنظرطلب در باب «حمايت» يا «عبور» از روحاني در بهار96
«حمايت» يا «عدول» از حسن روحاني يكي از چالش‌هاي پيش روي جريان تجديدنظرطلب در آوردگاه پيش روي انتخابات است و بايد گفت هنوز رهبران و شخصيت‌هاي برجسته اين طيف سياسي به يك تصميم واحد و مشترك در اين‌باره نرسيده‌اند.
محمد اسماعیلی
«حمايت» يا «عدول» از حسن روحاني يكي از چالش‌هاي پيش روي جريان تجديدنظرطلب در آوردگاه پيش روي انتخابات است و بايد گفت هنوز رهبران و شخصيت‌هاي برجسته اين طيف سياسي به يك تصميم واحد و مشترك در اين‌باره نرسيده‌اند.
هر چند گروه خاصي از جريان مدعي اصلاح‌طلبي معتقدند براي ادامه حيات سياسي خود بايد نامزدي مستقل را براي انتخابات 96 معرفي كنند چرا كه روحيه سرخوردگي در ميان بدنه اجتماعي اين طيف در حال افزايش بوده، آن هم به اين دليل عمده كه زير سايه حسن روحاني قرار گرفتن به افول پايگاه اجتماعي اين جريان انجاميده و دوري رسمي آنها را از قدرت به بيش از يك دهه افزايش داده است اما هستند دسته ديگري از وابستگان به اين جريان كه معتقدند به رغم آنكه احتمال رأي‌آوري و حتي كانديداتوري حسن روحاني در انتخابات پيش رو بسيار كم است اما با اين حال بايد از كانديداتوري وي حمايت ويژه كرد.
آنچه مبرهن است اين مسئله است كه جماعت تجديدنظرطلب به خوبي مي‌داند موانع هشت ساله شدن دولت روحاني متفاوت و متعدد است و از جمله آن افزايش تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران به‌رغم كوتاه آمدن دولت در برابر زياده خواهي غرب بوده و از سوي ديگر فقدان مديريت كارآمد دولت در برآورده كردن شعارهاي انتخاباتي سال 92 نيز يكي ديگر از عوامل رویگردانی احتمالی از حسن روحاني به شمار مي‌رود؛ شعارهايي كه بر اساس آن انتظار بود دولت تدبير و اميد به اوضاع بيكاري، گراني و تورم و معيشت مردم سروسامان دهد.
به هر روي سردرگمي و بلاتكليفي حداقل در بخش‌هايي از جماعت تجديدنظرطلب قابل رؤيت است كه مصداق آن تيترها و جهت‌گيري برخي رسانه‌هاي وابسته به اين طيف در روز گذشته است.
روزنامه آفتاب‌يزد روز گذشته از قول تابش تيتر «ممكن است روحاني در برابر هجمه‌ها‌ طاقت نياورد و رها كند» را برجسته كرده و در ادامه مي‌نويسد: «تابش با اشاره به احتمال معرفي گزينه‌هاي جايگزين براي انتخابات رياست‌جمهوري و احتمال نامزدي برخي اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري بهار سال آينده، اعلام كرد: با اين حساب پيش‌بيني شخصي بنده اين است كه اصلاح‌طلبان در نهايت گزينه‌اي جز روحاني معرفي نكنند و يكپارچه از رئيس‌جمهور حمايت كنند اما در عين ‌حال بايد جانب احتياط را هم رعايت كنيد. طي مدت اخير جنگ رواني شديدي عليه آقاي روحاني به‌راه افتاده كه هدفش انصراف رئيس‌جمهور از كانديداتوري است و اين درحالي است كه نمي‌دانيم مقاومت و استقامت ايشان چقدر است، به هر حال ممكن است آقاي روحاني در برابر اين هجمه‌ها دوام نياورد و عطاي رياست‌جمهوري را به لقايش ببخشد، بماند كه ما خواستار تداوم حضور روحاني هستيم.»
روزنامه ابتكار نيز تيتر يك خود را به همين مسئله اختصاص داده و با درج تيتر« چند كانديداي خوب يا بد؟» نوشته است: «در شرايطي كه بسياري از كارشناسان، شانس روحاني را براي حضور مجدد در پاستور بسيار بالا مي‌دانند، بر اساس شنيده‌ها، يكي از تاكتيك‌هاي در دست بررسي اصولگرايان براي مقابله با روحاني، معرفي كانديداهاي چندگانه با ويژگي‌هاي مختلف براي كسب پايگاه رأي وي در گروه‌هاي مختلف جامعه‌است.
تعدادي از كارشناسان سياسي با اشاره به درگذشت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني كه مخالفان دولت از آن به عنوان عاملي براي به هم‌ريختگي اصلاح‌طلبان ياد كرده‌اند، معتقدند اين اتفاق نه تنها موجب شكست اين جناح كه روي كانديداتوري روحاني به اجماع رسيده‌اند و هيچ‌گاه هم از اين تصميم خود برنگشته‌اند، نمي‌شود بلكه روح بلند معتدل وي موفقيت اصلاح‌طلبان را در انتخابات آتي تضمين خواهد كرد.»
آرمان روزنامه خانوادگي مرحوم هاشمي‌رفسنجاني نيز تيتر يك خود را به همين موضوع اختصاص داده: «مخالفان دنبال منصرف كردن روحاني‌‌اند»و با اشاره به اينكه احتمال كناره‌گيري حسن روحاني از انتخابات پيش رو وجود دارد، نوشته است: «باتوجه به نزديك شدن انتخابات ۹۶، عده‌اي از مخالفان و رقباي حسن روحاني اقدام به جوسازي‌هاي رسانه‌اي عليه او كرده‌اند. اين جنگ رواني تا جايي پيش رفته است كه برخي مخالفان دولت خواهان انصراف روحاني از كانديداتوري شده‌اند و نيز عده‌اي‌ از احتمال ردصلاحيت روحاني سخن مي‌گويند.»
چالش‌هاي پيش روي مورد توجه تجديدنظرطلبان درباره حسن روحاني نيز مورد توجه بسياري از رسانه‌هاي بين‌المللي نيز قرار گرفته است، به گونه‌اي كه شينهوا مشهورترين خبرگزاري چين با تأكيد براينكه «ايراني‌ها همچنان منتظر تحقق وعده‌هاي روحاني و كاهش نرخ بالاي بيكاري هستند» پيروزي حسن روحاني در انتخابات پيش رو را دور از ذهن مي‌داند و ادامه مي‌دهد: «افكار عمومي به دنبال پاسخ به اين پرسش هستند كه چگونه مهار تورم و ركود اقتصادي مشكل بيكاري را كه نرخ آن از حدود 8/10 درصد به ۱۲ درصد پس از توافق هسته‌اي افزايش يافته، حل مي‌كند. او بايد با نظام ديوان‌سالاري ادارات براي ارتقاي شفافيت كاري و ممانعت از بروز فساد و پرداخت‌هاي مالي دولتي مقابله كند. ديگر چالش‌هاي حسن روحاني از ديد تحليلگران داخلي نحوه عقد قراردادهاي جديد نفتي براي جلب سرمايه‌گذاران خارجي است و در اين مسير ايران بايد صادرات نفت خام خود را به ۶ ميليون بشكه در روز برساند.»
اين رسانه همچنين مي‌افزايد: «جداي از اين موارد، بيشتر ايراني‌ها بر اين باورند كه مشكلات در مسير تراكنش مالي با بانك‌هاي بين‌المللي بعد از برجام به خاطر فشار امريكا همچنان باقي است.»
المانيتور نيز ديدگاه مشابهي را در مورد وضعيت حسن روحاني در انتخابات 96 مطرح مي‌كند: «گزارش ماه گذشته اداره آمار ايران نشان مي‌دهد از 21 مارس 2014 تا 20 مارس 2015 نابرابري در ايران افزايش يافته است... چنين اخباري براي «حسن روحاني» رئيس‌جمهور ايران كه برنامه اصلاحات اقتصادي وي از سوي مخالفان سياسي‌اش به دليل آنكه در بهبود زندگي اقشار ايرانيان شكست خورده و مورد انتقاد قرار دارد، خبري ناخوشايند است.»
تفكر حاكم بر دسته نخست جريان تجديدنظرطلب در مورد حمايت كردن از حسن روحاني مشابهت فراواني با رسانه‌هاي بين‌المللي مانند المانيتور و شينهوا دارد، به عنوان نمونه يكي از اعضاي شوراي مركزي حزب كارگزاران بيان مي‌كند: «برآيند من از وضعيت جريان اصلاحات خوب است اما معتقدم روحاني يك رقيب بزرگ دارد و آن عملكرد خود دولت است. فراموش نكنيم مردم ما حزبي تمام‌عيار نيستند و عملكرد را مي‌بينند.»
 محمد عطريانفر نيز تلويحاً اشاره مي‌كند كه حسن روحاني انگيزه كافي براي حضور در انتخابات را ندارد: «به‌نظر مي‌رسد اراده‌اي كه آقاي‌ هاشمي را در انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۲ از انتخابات باز داشت، به دنبال حذف آقاي روحاني از صحنه مديريت سياسي كشور و يك‌دوره‌اي كردن دولت ايشان است. در ماجراي حذف آيت‌الله هاشمي در انتخابات آنها عنوان مي‌كردند به مصلحت ملي نيست كه ايشان در انتخابات حضور داشته باشد. در شرايط كنوني اين اراده به دنبال اين است كه به هر شكل ممكن آقاي روحاني را از حضور در انتخابات باز دارد. اين اراده به دنبال حذف آقاي روحاني از مراودات متعارف سياسي نيست بلكه به مراوداتي فراتر از مراودات متعارف فضاي سياسي كشور دل بسته است.»
آنچه مي‌توان از جهت‌گيري رسانه‌هاي داخلي و بين‌المللي درك كرد، اين است كه آمدن يا نيامدن حسن روحاني در انتخابات هنوز در  هاله‌اي از ابهام قرار دارد و اينگونه گمانه‌زني‌ها پس از آن شيب تند به خود گرفت كه دستاوردهاي وعده داده شده برجام يكي پس از ديگري به واقعيت نزديك نشد و حتي رئيس‌جمهور و وزير امور خارجه نيز به نقض برجام و فاقد دستاورد بودن آن به صورت صريح و تلويحي اشاره كردند كه بسياري اين جهت‌گيري دولتمردان را به معناي پذيرش شكست زودهنگام انتخاباتي و حتي بي‌رغبت بودن رئيس‌جمهوري فعلي براي حضور در آوردگاه 96 ارزيابي كرده‌اند. به بيان بهتر نااميدي تجديدنظرطلبان به موفقيت حسن روحاني در انتخابات پيش رو از زماني شكل بيروني به خود گرفت كه برجام توسط امريكا به دفعات نقض و به ‌واسطه آن مهم‌ترين برگ برنده حسن روحاني در انتخابات 92 سوخت و به همين دليل است كه امروز شك، ترديد و دوگانگي را مي‌توان در مواضع شخصيت‌هاي سياسي مدعيان اصلاح‌طلبي و رسانه‌هاي پرشمار آنها به راحتي مشاهده كرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
شکوفه احمدی
|
United Kingdom
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
0
شعر حبیب رضا غفّاریان شیرازی شهروند نمونه مشهد
خطاب به سران فتنه
ای مایه فتنه و نفاق ، ای حامی منکر ، سکوت
مولای ما علی است ، سنگ مَحَک به نام اوست
هزار گدا مُرد و یکی نام و نشان نداشت
بهتر ز تو ، که کوله بارت پُر از گناه است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
0
باور های غلط که هیچ استدلالی و پندی را نمی پذیرد . عاقبت وقتی سرش به سنگ خورد می فهمد چقدر در اشتباه بوده است . ماتتد بچه های که درس نمی خوانند و عاقبت به اشتباه خود پی می برند . بطوری که دارنده باور غلط تا احساس نکند که بخاطر باور غلط دچار مشکل شده است دست از باور غلط خود بر نمی دارد. مانند همه دزدان وخواص متخلف در تمام دنیا و باور های غلط معنوی مانند بت پرستی و فرعون پرستی . لذا خواص متخلف کنونی نیز تا به مجازات نرسند هرگز دست از باور غلط خود بر نمی دارند مانند ...همه غارتگران اوباش وبی سواد کنونی
میرزا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
0
توجه!! توجه!!
ملت فهیم ایران اسلامی دقت فرمائید !!!
توجه داشته باشیم که شخص روحانی ملاک و معیار انتخابات نیست ؛ بلکه جریان و طرز تفکری که روحانی را در درون خود پذیرفته بود ملاک و معیار و محور است .
جریان اصلاح طلبی است که باید به آن توجه شود .
همانند انتخابات امریکا که یکبار بوش را ؛ یکبار اوباما را ؛ و در انتخابات اخیر امریکا ، ترامپ را به صحنه سیاسی گسیل میدارد که شخص ترامپ یا دیگری مطرح نیست ؛ و حتی از خود اختیاری ندارد ؛
بلکه جریان فکری پشت صحنه انتخابات امریکاست که ترامپ را روی کار می آورد تا بتواند اهداف مورد نظر خود را اجرائی نموده و منافع خود را دنبال نماید .
دقیقا همین جریان را در ایران می خواهند اجرائی نمایند .
در فتنه 88 و انتخابات اخیر که منجر به انتخاب روحانی شد ، علت اینکه "تقلب" را مستمسک قرار دادند و همه نهادهای رسمی و قانونی کشور را زیر سئوال بردند چه بود؟؟؟!!!
آیا چیزی غیر از این را دنبال می نمودند که همانند امریکا اقدام شود تا بتوانند اهداف سیاسی خود را به کرسی بنشانند!!؟
آیا چیزی غیر از این بود؟!
آیا بحث "نفوذ" که رهبری معظم انقلاب ، حضرت امام خامنه ای هشدار آنرا دادند ، راهی غیر از این را دنبال می نموده و می نماید؟!!!!
ملت فهیم ایران باید به این امر واقف باشد تا از این طریق کلاه سر او نرفته و اهداف عالی انقلاب که عبارت است از :
حاکمیت اسلام ناب محمدی(ص) از طریق رای و نظر مردم ؛
استکبار ستیزی ؛
رفع مظلومیت از قاطبه ملت در تمام زمینه ها ؛
مبارزه با فساد و خودکامگی در تمام زمینه ها ؛
مبارزه با ظلم و بیداد در همه ابعاد آن ؛
رفع تبعیض از همه اقشار ؛
برادری و برابری و اقامه حق و عدل در سراسر جامعه ؛
و ... در یک کلام ، پیاده نمودن احکام الهی در قالب شرع مقدس و اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم
لذا باید چشمها را باز نمود ، تا حقیقت را یافت ؛
گوشها را باز نمود تا حقیقت را دریافت ؛
عزم و اراده و همت بلند را به میدان آورد تا آن چیزی که ولی فقیه زمان و نائب بر حق امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ، رهبری انقلاب و نظام اسلامی ، امام خامنه ای ریل گذاری نموده و میکند ، آن اتفاق افتد نه چیز دیگری ...
پس دستها را در دست هم قرار دهیم و وحدت را بار دیگر در جامعه اسلامی عینیت ببخشیم و با عزم و اراده پولادین خود ، آن را رقم بزنیم که ولی ما از ما می خواهد .
ان شاءلله
یا زهراء مرضیه ادرکنا . یا حسین .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار