کد خبر: 837151
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۴
تزريق قطره‌چكاني ميوه‌هاي ممنوعه خارجي به بازار براي روزهاي پاياني سال، در حالي آغاز شده كه گويا قاچاقچيان درحال برنامه‌ريزي براي واردات گسترده اين محصولات هستند.
 
تزريق قطره‌چكاني ميوه‌هاي ممنوعه خارجي به بازار براي روزهاي پاياني سال، در حالي آغاز شده كه گويا قاچاقچيان درحال برنامه‌ريزي براي واردات گسترده اين محصولات هستند.
۲۵ بهمن ماه سال گذشته بود كه توزيع شبانه و گسترده ميوه‌هاي ممنوعه خارجي در تهران سر و صداي زيادي به پا كرد؛ توزيع اين ۱۰ نوع ميوه تازه‌خوري كه خبر آن توسط رسانه‌ها منتشر شد و شامل گيلاس، انواع آلو، انواع زردآلو، انواع هلو، شليل و انگور مي‌شد در حجمي گسترده از كشورهايي مانند شيلي و اكوادور وارد شده بود و واكنش بسيار شديد وزارت جهاد كشاورزي، توليدكنندگان، اتحاديه‌هاي مربوطه و كارشناسان را به همراه داشت.
در پي اين اتفاق، دستگاه‌هاي مسئول يكي پس از ديگري وارد ماجرا شدند و موضوع را به دقت زيرنظر گرفتند؛ هر چند بسياري از كارشناسان از اقدامات دستگاه‌هاي نظارتي در اين زمينه انتقاداتي داشتند و اعلام كردند برخوردها آن چنان كه بايد جدي نيست اما در هر صورت اين اقدامات موجب شد تا چندين ماه شاهد توزيع بسيار كم و حتي عدم توزيع ميوه‌هاي ممنوعه در بازار داخلي باشيم.
امسال نيز با نزديك شدن به پايان سال، مجدداً سر و كله فرنگي‌هاي خوش آب و رنگ با قيمت‌هاي گزاف در بازار پيدا شده؛ شبرنگ آفريقايي، گلابي امريكايي، شاه‌بلوط ترك و انبه كنيا اولين ميوه‌هايي بودند كه امسال با قيمت‌هاي گزاف وارد بازار ايران شدند و در مغازه‌هاي داخلي جاخوش كردند؛ مدتي بعد هم نارنگي پاكستان به جمع اين ميوه‌ها اضافه شد؛ همين مسئله نگراني‌ها را درباره احتمال توزيع مجدد ميوه‌هاي خارجي در حجم گسترده افزايش داده است.
در همين زمينه، رئيس اتحاديه باغداران استان تهران به مهر گفت: اين مسئله به شدت نگران‌كننده است و به نظر مي‌رسد واردكنندگاني كه براي واردات گسترده برنامه‌ريزي كرده‌اند درحال فضاسازي براي انجام اين كار هستند.  مجتبي شادلو تصريح كرد: عرضه ميوه‌هاي ممنوعه طي هفته‌هاي اخير احتمالاً به اين دليل است كه واردكنندگان مي‌خواهند عكس‌العمل مسئولان، رسانه‌ها و بازار را بسنجند و سپس نقشه خود را پياده كنند.  شادلو با تأكيد بر اينكه همه بايد اين موضوع را جدي بگيرند، گفت: رسانه‌ها و مسئولان نبايد به اين مسئله بي‌تفاوت باشند و بايد كاري كنند كه باعث عقب‌نشيني واردكنندگان شود.
در اين ميان، عده‌اي سرمازدگي باغات شمال كشور و آسيب ديدن بخشي از توليد مركبات و كيوي را دليلي براي واردات اين محصولات عنوان و اعلام مي‌كنند كه در صورت عدم واردات با مشكل كمبود اين محصولات براي شب عيد مواجه خواهيم بود؛ موضوعي كه البته مورد تأييد مسئولان وزارت جهاد كشاورزي و توليدكنندگان نيست. شادلو در اين خصوص به مهر گفت: درست است كه به بخشي از توليد پرتقال شمال آسيب وارد شده اما هم اكنون بازار از اين محصول اشباع است.
وي با اشاره به توليد مركبات در جنوب كشور، افزود: عمده دهك‌هاي جامعه ما قادر به خريد ميوه‌هاي ممنوعه با قيمت‌هاي گزاف نيستند و واردات اين محصولات تنها باعث ايجاد اختلال در بازار داخلي مي‌شود. رئيس اتحاديه باغداران استان تهران ادامه داد: واردات اين ميوه‌ها، فقط آفات و بيماري‌ها را براي باغات ما به ارمغان مي‌آورد و به توليدات كشور آسيب‌ جدي وارد مي‌كند.  نكته قابل توجه در اين زمينه آن است كه اخيراً تعداد ميوه‌هاي ممنوعه در بازار داخل از پنج ميوه به ۱۱ نوع افزايش يافته كه اين امر، گمانه‌زني‌ها مبني بر برنامه‌ريزي دقيق براي واردات گسترده را تقويت مي‌كند.  رئيس اتحاديه ميوه و سبزي در اين زمينه گفت: حجم توزيع ميوه‌هاي قاچاق چندان چشمگير نيست اما اخيراً به تعداد آنها افزوده شده است. حسين مهاجران ادامه داد: اخيراً سير چيني، گلابي چيني، آلو زرد تركيه، سيب سبز فرانسوي، زرد آلوي آفريقا و سيب سبز تركيه نيز به جمع ميوه‌هاي خارجي موجود در بازار داخل پيوسته‌اند. به گفته وي، ميوه‌هاي مذكور خارج از ميدان مركزي ميوه و تره‌بار در حال خريد و فروش هستند.

  افزايش ۱۵ تا ۳۰ درصدي ميوه‌هاي زمستانه
همچنين اخبار رسيده از بازار ميوه و تره‌بار از افزايش قيمت ۱۵ تا ۳۰ درصدي ميوه‌هاي زمستانه حكايت دارد. به طوري كه سيب سفيد افزايش 15 درصدي داشته و پرتقال جنوب با افزايش 30 درصدي قيمتش به 5 هزار به 8 هزار و 500 تومان رسيده است.
مهاجران افزود: گراني سيب دليل خاصي ندارد و تنها به دليل اينكه چند ماشين صادرات به روسيه صورت گرفت برخي از جو صادرات سوءاستفاده كرده و بي‌دليل سيب را گران كردند اما در رابطه با پرتقال از آن جهت كه تقاضا براي محصول جنوب به‌خاطر سلامتش بالا رفته لذا قيمتش افزايش چشمگيري داشت.  رئيس اتحاديه ميوه و تره‌بار تهران گفت: پرتقال جيرفت نيز 2 تا 2 هزار و 500 بوده كه الان به 4 هزار تومان رسيده است، سبزي خوردن و نارنگي بندرعباس نيز از ديگر محصولاتي هستند كه 15 درصد روي قيمت آنها رفته است، قيمت اين ميوه 12 هزار تومان بوده كه الان 16 هزار تومان در ميدان به فروش مي‌رسد.  مهاجران در رابطه با تناسب عرضه و تقاضاي ميوه‌هاي زمستانه اظهار داشت: سيب به اندازه كافي موجود است، وزارت جهاد كشاورزي نيز اعتقاد دارد كه پرتقال نيز به اندازه مصرف عيد موجود است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار