کد خبر: 837002
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶
حتماً شما هم حكايت مولانا درباره فيل در اتاقي تاريك را شنيده‌ايد؛‌ فيلي كه هر كس كه وارد اتاق مي‌شد...
كبري فرشچي
حتماً شما هم حكايت مولانا درباره فيل در اتاقي تاريك را شنيده‌ايد؛‌ فيلي كه هر كس كه وارد اتاق مي‌شد و به آن دست مي‌زد از نگاه خودش آن را توصيف مي‌كرد.  در حالي كه فيل عملاً با تصور هيچ‌كدام از اين افراد تناسبي نداشت و ناآگاهي باعث شكل‌گيري اين تصورات شده بود.  حكايت برخورد ما با بسياري از پديده‌ها حكايت داستان فيل در اتاق تاريك است. امواج پارازيت و وحشتي كه در بين مردم از اين امواج وجود دارد هم از ناآگاهي درباره اين امواج حكايت دارد.
 در برابر ناآگاهي عمومي نسبت به اين امواج از يك سو با سكوت و انفعال دستگاه‌هاي ذيربط مواجهيم و از سوي ديگر شبكه‌هاي ماهواره‌اي مانند بي‌بي‌سي كه خودشان توليد‌كنندگان اصلي امواج راديويي هستند، ‌در مضرات و خطرات پارازيت‌ها برنامه مي‌سازند و در شرايط نبود اطلاعات و آگاهي‌رساني اطلاعاتي غلط و غيرعلمي را تحويل ما مي‌دهد. پارازيت‌ها هم امواجي از جنس همين امواج هستند و هيچ فرقي به لحاظ ماهيتي ندارند.
 
 وقتي همه كارشناسيم


 اغلب ما در همه زمينه‌ها بر اساس شنيده‌ها و بدون تحقيق و بررسي اظهار نظر مي‌كنيم. افراد تحصيلكرده و پزشكان هم از اين قاعده مستثني نيستند. با اين تفاوت كه ممكن است اظهار نظرهاي شخصي اين افراد در اموري غير از آنچه كه درباره‌اش تخصص و آگاهي دارند موجب بروز التهاب بيشتري در جامعه شود. اين موضوع هم درباره آثار و تبعات احتمالي پارازيت‌ها صادق است. به خصوص اينكه پارازيت‌ها و ديگر امواج را ما نمي‌بينيم و همين نامرئي بودن موجب مي‌شود هر كسي برداشت خودش را از اين امواج داشته باشد و آنها را بيش از پيش هراس‌انگيز كند.
 
امواج نامرئي پيرامون ما


امواج الكترومغناطيس طيف گسترده‌اي از امواج را دربر مي‌گيرند؛ ‌از امواجي با طول موج بلند و انرژي كمتر مانند امواج راديويي و مایكروويو تا امواج پر انرژي گاما با طول موج‌هاي كوتاه را در‌بر‌مي‌گيرد و در دنياي پيرامون ما درصدي از همه اين امواج وجود دارد. از اين ميان ما تنها مي‌توانيم بخش كوچكي از اين امواج را ببينيم؛ ‌بخشي كه در ناحيه امواج مرئي يعني امواج با طول موج حدود 400 تا 800 نانومتر قرار دارند. امواج كوتاه‌تر از 400 نانومتر در ناحيه امواج UV يا فرابنفش جاي مي‌گيرند؛‌ امواجي پرانرژي كه از منابعي مانند نور خورشيد ساطع مي‌شوند و اگرچه بخشي از آنها در طي فاصله جو تا رسيدن به زمين تعديل مي‌شود اما بخشي از آن هم به بدن ما مي‌رسد. اين درست همان نكته‌اي است كه براي خريد عينك‌هاي آفتابي بايد رعايت كنيم و عينك‌هايي را تهيه كنيم كه اشعه‌هاي با طول موج كمتر از 400 نانومتر را از خود عبور نمي‌دهند چراكه امواج فرابنفش مي‌توانند به چشم ما آسيب بزنند و اصلي‌ترين مقصر بيماري آب مرواريد تماس طولاني مدت چشم با همين امواج فرابنفش است. امواج زيرقرمز، مایكرو ويو و راديويي اما نسبت به نور مرئي طول موجي بيشتر و انرژي كمتري دارند و ما آنها را هم نمي‌بينيم.

  امواج در خدمت بشر

هر كدام از اين امواج هر چند مي‌تواند آسيب‌هايي را به ما برساند اما بشر توانسته است با پيشرفت علم و تكنولوژي اين امواج را به خدمت بگيرد و با ملاحظاتي به شكلي مسالمت‌آميز از آنها استفاده كند. به طور نمونه كاربرد اشعه ايكس را در دستگاه‌هاي عكسبرداري راديولوژي شاهد هستيم. دستگاه‌هايي كه با كمك اين اشعه مي‌تواند اسكلت بدن را به تصوير بكشد و در كارهاي تشخيصي پزشكي كاربرد دارد. همچنين با به كارگيري امواج راديويي زندگي ما آدم‌ها متحول شد و ارتباطات شكل گرفت و راديو و تلويزيون به صحنه زندگي ما آمد. تلفن‌هاي همراه و اينترنت بيسيم هم نمونه‌هاي ديگري از كاربرد امواج در زندگي ما هستند كه امروز زندگي بدون آن برايمان قابل تصور نيست. امواج زير قرمز و مایكروويو هم امواجي هستند كه كاربردهاي متنوعي در زندگي ما و دنياي علم دارند، دوربين‌هاي ديد در شب با استفاده از تكنولوژي امواج زير قرمز كار مي‌كنند و شناخته‌شده‌ترين كاربرد امواج مايكروويو مایكروفرهايي است كه در آشپزخانه بسياري از خانه‌هاي كمك دست خانم‌هاي خانه‌دار است. همچنين با استفاده از خواص امواج دستگاه‌هاي متعددي ساخته شده كه كاربردهاي علمي و تشخيصي دارند. البته براي ايمني از خطرات امواج به كار گرفته شده در هر يك از اين دستگاه‌ها و ابزارها بايد نكات ايمني را در نظر گرفت و احتياط كرد. اما در سايه احتياط و استفاده معقول از امواج ما توانسته‌ايم بسياري از مشكلاتمان را در حوزه‌هاي گوناگون حل كنيم. بنابراين بديهي است دنياي امروز ما با امواج الكترومغناطيس گره خورده است و اگر بنا باشد امواج را از زندگي‌مان جدا كنيم دانش در همه زمينه‌ها اعم از پزشكي، ‌داروسازي، ‌فيزيك، رياضيات و شيمي به طور جدي ضربه مي‌خورد و به بيان دقيق‌تر اصلاً امكان جدايي زندگي ما از امواج پيرامونمان وجود ندارد زيرا حتي نوري كه در سايه آن زندگي مي‌كنيم بخشي از امواج پيراموني ما را تشكيل مي‌دهد. دانش و تكنولوژي هم روز به روز استفاده‌هاي تازه‌تري از امواج را پيدا مي‌كند؛ چه امواجي كه مي‌بينيم و چه امواجي كه نمي‌بينيم. بديهي است به تناسب رشد و پيشرفت تكنولوژي استفاده مسالمت‌آميزتر از امواج و احتياط‌هاي لازم براي مواجهه با آنها هم كشف خواهد شد. پس تا حصول نتايج علمي دقيق‌تر درباره خطرات احتمالي امواج راديويي از جمله پارازيت‌ها براي خودمان غول نسازيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار