کد خبر: 836953
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
20 استان کشور در حالي سرماي شديدي را تجربه مي کنند که مسئولان اعلام کرده اند اگر در مصرف گاز صرفه جويي نشود روزهاي بي گازي در راه است
سامانه بارشی فعال بر روی کشور در اغلب مناطق ايران سبب بارش برف و باران شده. استمرار این بارندگي‌ها علاوه بر گرفتاری مسافران در برخی محورها و لغو پروازها، برای برخی استان‌هاي شمالي و شمال غربي کشور نيز دردسرساز شده‌. با اينکه سازمان هواشناسي کشور از خروج سامانه بارشي در روز جاري خبر مي‌دهد اما به اين معنا نيست که موج سرما هم به دنبال آن خارج مي‌شود و مشکلي در بخش گازرساني وجود ندارد. آنهم در شرايطي که ترکمنستان مسير واردات گاز به مازندران را بسته. بنابراين تمام مردم، در جاي جاي کشور بايد در مصرف گاز صرفه‌جويي کنند تا مشکلي براي گرمايش بخش خانگي مناطق درگير برف و کولاک به وجود نيايد. طي روزهاي گذشته بيش از 20 استان کشور که شامل استان‌هاي مازندران، گيلان، گلستان، اردبيل، ايلام، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبي، کرمان، فارس، آذربایجان غربی، آذربايجان شرقي، اصفهان، سيستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، سمنان، لرستان، تهران، البرز، کردستان، کرمانشاه مي‌شوند، با بارش برف و کاهش دماي بي‌سابقه مواجه شده‌اند.
ميترا شهبازي
هواي سرد ماندگار است، در مصرف گاز صرفه‌جويي کنيد
طي چند روز گذشته با ورود سامانه بارشي، 5 کوله‌بر کردستاني در حادثه ريزش بهمن کشته شدند. در اين راستا به گفته کارشناسان هواشناسي، اين سامانه که از غرب کشور وارد شده، همچنان مي‌تواند در مسير خود مشکلات بسياري را براي مردم ايجاد ‌کند. با اينکه طبق پيش‌بيني‌هاي سازمان هواشناسي، از فعالیت سامانه بارشی در نیمه غربی کشور کاسته شده، اما همچنان بارش در شرق کشور همراه با وزش باد شدید ادامه دارد تا از مرزهاي ايران خارج شود. بنابراين لازم به ذکر است که براي گذر از اين بحران تمام مردم در تمام مناطق کشور بايد دست دردست هم بدهند و در مصرف گاز صرفه‌جويي کنند تا چراغ گرمايشي خانه‌هاي اسير در برف و کولاک خاموش نشود. در شرايطي که امدادرساني سخت شده، مردم مي‌توانند با کاهش دماي خانه‌هايشان، استمرار گازرساني را تضمين کنند تا امدادرسانان فقط دغدغه کمک رساني به مردم در برف مانده را داشته باشند.

اختلال در زندگي مردم استان‌هاي شمالي

با اينکه بارندگي برف در اغلب استان‌هاي کشور مشکلات بسياري را ايجاد کرده، اما مناطق شمالي با درصد شديد‌تري نسبت به شهرها و استان‌هاي مرکزي و جنوبي مواجه هستند. گيلان به عنوان يکي از مناطقي که قرار بود گاز امسال مازندراني‌ها را در پي بدعهدي ترکمنستاني‌ها تامين کند، اکنون خود اسير برف و کولاک شده. به طوري که نه تنها به گفته حجت شعبانپور، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان، در حال حاضر برق 71 هزار خانوار گیلاني قطع شده، بلکه بيش از 90 روستاي اين استان نيز با قطعي آب مواجه‌اند.

شعبانپور در خصوص قطعي برق مي‌افزايد:" وزش باد با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت و بارش 60 سانتیمتری برف طی 12 ساعت در شهر رشت مشکل قطعی برق را ایجاد کرده، لذا 80 اکیپ برق رسانی در سراسر استان در حال وصل کردن برق هستند، اما هنوز برق 71 هزار خانوار قطع است." وي ادامه مي‌دهد:" درحال تلاشيم تا برق عمده خانوارها را حتي در مناطق صعب العبور به زودي وصل کنيم."

البته همانطور که گفتيم آب برخي از روستاهاي استان هم در اثر بارندگي و کاهش شديد دما قطع شده که مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی گیلان در اين خصوص مي‌گويد: "از روستاییان مي‌خواهيم که برای جلوگیری از یخ زدگی، کنتورهای آب را با پارچه و گونی های نخی بپوشانند. "

محبعلی رنج ور با بیان اینکه آب آشامیدنی 15 هزار مشترک روستایی استان قطع شده است، مي‌گويد: "به دلیل بارش برف و قطع برق ایستگاه های پمپاژ آب آشامیدنی خانوارهای 90 روستای گیلان قطع شده است. بنابراين در حال تلاشيم تا با برق‌دار شدن ایستگاه‌های پمپاز، آب آشامیدنی 15 هزار خانوار این روستاها را دوباره وصل کنيم."

البته همانطور که مي‌دانيد گيلان تنها يکي از 20 استان کشور است که با برف و کولاک شديد دست و پنجه نرم مي‌کند و با توجه به گفته‌هاي مسئولان اين استان مي‌توان پيش بيني کرد که مردم ديگر مناطق کشور نيز حال بهتري نسبت به گيلاني‌ها ندارند.

آمادگي کامل مازندران براي مواجه با بحران

در پي کاهش شديد دما، مسئولان استان مازندران با توجه به بدعهدي ترکمنستاني‌ها در خصوص واردات گاز، آمادگي لازم براي مواجه با بحران قطعي گاز را از پيش داشتند. از اين رو بلافاصله در همان اولين ساعات کاهش دما، گاز ادارات، جايگاه‌هاي CNG را قطع کردند تا در بخش خانگي به مشکلي نخورند.

علاوه بر اين به گفته، معاون عمرانی استاندار مازندران، با ورود سامانه هوای سرد به کشور و استان جهت برون رفت از موانع پیش رو، برای مدیریت جامع برای کنترل سوخت استان تمام مقاطع تحصیلی و دانشگاه‌های مازندران در روز جاري، شنبه 16 بهمن تعطیل شد تا خدمت رساني به تمام مردم بدون اختلال انجام شود.

علی نبیان با اشاره به اينکه براي تامين سوخت نانوايي‌ها هم مشکلي پيش نمي‌آيد، مي‌افزايد:"در حال حاضر سوخت دوم براي نانوایی‌‌ها لحاظ شده و گاز ورودی نانوایی‌هایی که به سوخت دوم مجهز هستند قطع شده تا از سوخت دوم استفاده کنند.

مسافرت‌هاي بين شهري را به تعويق بياندازيد

براساس آخرین اطلاعات، در حال حاضر ترافیک در اغلب محورهاي استان‌هاي گرفتار در برف و کولاک سنگین است؛ شماری از مسافران در محور (فیروزکوه-گدوک) گرفتارند و در برخی از محورهای استان‌های خراسان‌شمالی، فارس و گلستان بارش برف همچنان ادامه دارد. علاوه بر اين، براساس تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های هواشناسی، روز گذشته، سامانه بارشی در نیمه‌شرقی کشور فعال خواهد بود و سبب بارش برف و باران و وزش باد خواهد شد که در برخی مناطق جنوب و نوار شرقی کشور، رعد و برق و در مناطق مستعد، بارش تگرگ نیز دور از انتظار نیست.

در جنوب‌شرق و شرق کشور گاهی وزش باد شدید رخ مي‌دهد که در برخی نقاط مرتفع سبب کولاک برف مي‌شود. بارش‌ها در نیمه شرقی خراسان‌جنوبی و استان سیستان و بلوچستان شدت بیشتری خواهد مي‌يابند و این سامانه اوايل روز شنبه از مرزهای شرقی کشور خارج می‌شود و روز شنبه غالب مناطق کشور جو نسبتأ پایداري دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار