کد خبر: 836581
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
كاخ سفيد: حوثي‌ها به‌دستور تهران كار مي‌كنند
پس از لفاظي‌هاي جنگ‌طلبانه دولت جديد امريكا عليه ايران، حالا به نظر مي‌رسد آنها يمن را براي گرفتن انتقام خود انتخاب كرده‌اند.
پس از لفاظي‌هاي جنگ‌طلبانه دولت جديد امريكا عليه ايران، حالا به نظر مي‌رسد آنها يمن را براي گرفتن انتقام خود انتخاب كرده‌اند. ترامپ نه تنها دست‌هاي آل‌سعود را در كشتار مردم يمن باز گذاشته بلكه دستور حمله مستقيم نيروهاي ويژه امريكا عليه مواضع القاعده را داده است؛ اقدامي كه مي‌تواند جنگ يمن را وارد مرحله جديدي كند. 

به گزارش «جوان» منابع خبري گزارش دادند جنگنده‌هاي عربستان سعودي از صبح روز جمعه مناطق مختلف يمن را بارها بمبارن كردند. تشديد حملات عربستان سعودي به يمن همزمان با روي كار آمدن دونالد ترامپ در امريكا صورت مي‌گيرد. در حالي كه ترامپ در جريان تبليغات انتخاباتي درباره يمن كمتر حرف‌زده بود اما طي چند روز گذشته به‌ويژه پس از تماس آخر هفته ملك سلمان، پادشاه سعودي با وي مواضع دولت جديد امريكا عليه نيروهاي يمني تشديد شده است. پس از اينكه نيروهاي يمني اواخر هفته گذشته يك ناوچه جنگي عربستان را در سواحل يمن منفجر كردند، به نظر مي‌رسد جنگ يمن وارد مرحله جديدي شده است. مايك فيلين مشاور امنيت ملي ترامپ روز چهارشنبه به حوثي‌ها هشدار داد و آنها را متهم كرد طبق دستورات ايران عمل مي‌كنند. وي گفت: «حمله به يك ناو عربستان سعودي كه توسط شبه‌نظاميان حوثي تحت حمايت ايران انجام شد بار ديگر آنچه بايد در تمام مدت رفتارهاي ثبات‌زداي ايران در خاورميانه براي جامعه‌ بين‌المللي آشكار مي‌بود را تقويت كرد.» اما مقامات يمني اين ادعاي امريكايي‌ها را رد كردند و نسبت به تلاش‌هاي فريبكارانه واشنگتن هشدار دادند. خبرگزاري سبانت به نقل از يك منبع وابسته به وزارت خارجه دولت «نجات ملي» يمن آورد: «اين اظهارات حاوي حقايق غلط و تلاش ناموفق براي مرتبط كردن دادن موضع جنگ يمن و دفاع از سواحل و اراضي اين كشور با اختلاف امريكايي- ايراني است.» بنابر گفته اين مقام يمني «هرگونه تلاش براي ارتباط دادن موضوع مبارزه يمن در مقابل دشمن و عناصر مزدور با ايران و برنامه هسته‌اي و موشكي آن، فريب سياسي است با اين هدف كه مقاومت ارتش يمن و كميته‎هاي مردمي وابسته به انصارالله در مقابله با دشمن و مزدوران به دليل حمايت‎هاي ايران است تا بدين ترتيب زمينه براي دخالت قدرت‎هاي بين‎المللي در درياي سرخ و سواحل و اراضي يمن فراهم شود.» در همين حال شبكه خبري المسيره، گزارش داد، ارتش و كميته‌هاي مردمي يمن در پاسخ به تداوم حملات عربستان، مراكز تجمع مزدوران ارتش سعودي در شمال صحراي ميدي در شمال استان حجه را با يك فروند موشك زلزال 1 هدف قرار دادند.

اما سياست‌هاي ترامپ تنها به بازگذاشتن دولت سعودي در بمباران يمن محدود نمي‌شود بلكه دولت جديد امريكا به صورت مستقيم در يمن دست به كار شده است به صورت مستقيم عليه القاعده در يمن عمليات كند. به گزارش بي‌بي‌سي «گروه بحران بين‌المللي» كه يك سازمان غيرانتفاعي فعال در زمينه تحقيقات پيرامون درگيري‌هاي خشونت‌آميز است، در گزارشي گفت كه حمله نيروهاي ويژه ارتش امريكا به مواضع شبه‌نظاميان شبكه القاعده شبه‌جزيره عرب در استان البيضا در جنوب غرب يمن با تلفات سنگين غيرنظامي همراه بوده است. اين گروه به نقل از منابع پزشكي محلي گفته است كه در نتيجه اين عمليات، 30نفر از جمله 10زن و كودك كشته شدند. بر اساس اين گزارش، حمله به مواضع القاعده شبه جزيره عرب در روز ٢٩ ژانويه توسط نفرات نيروهاي واحد ويژه دريايي، هوايي و زميني انجام شد و نخستين عمليات نظامي برون‌مرزي ايالات‌متحده در دوره رياست جمهوري دونالد ترامپ بوده است.

ظاهراً اين عمليات به خواست و دستور مستقيم رئيس‌جمهوري به اجرا درآمد. امريكايي‌ها در حالي در تلاش هستند القاعده را در يمن هدف قرار دهند كه اقدامات آنها و متحدانشان در اين كشور بيش از پيش باعث قدرتمند شدن القاعده شده است. در همين حال منابع خبري گزارش دادند نيروهاي طرفدار عربستان و رئيس‌جمهور مستعفي يمن، در جنوب اين كشور، عامدانه سه روستا را تحويل القاعده داده و از آنها خارج شدند. به گزارش خبرگزاري فرانس پرس، نيروهاي طرفدار دولت منصور هادي به بهانه دير پرداخت شدن حقوشان به راحتي از روستاهاي «لودر» و «شقراء در استان «أبين» عقب‌نشيني كرده‌اند. كارشناسان پيش از اين اعلام كرده بودند حمله عربستان سعودي به يمن، موجب قدرت‌گيري بيش از پيش تروريست‌هاي القاعده در جنوب خواهد شد؛ تروريست‌هايي كه پس از سقوط طالبان در افغانستان تعداد آنها در جنوب يمن چشمگير شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار