کد خبر: 836572
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
ناظر بازار سرمايه خواب است یا خود را به خواب زده است؟! / اگر ناظر بازار سرمايه آن زماني كه سفته‌بازي در سهام كنتور‌سازي در حال گر گرفتن بود، جلوي اين نماد را مي‌گرفت، امروز شاهد از بين رفتن دارايي مردم، بسته شدن اين شركت و بيكار شدن صدها كارگر نبوديم...
هادي غلامحسيني
اگر ناظر بازار سرمايه آن زماني كه سفته‌بازي در سهام كنتور‌سازي در حال گر گرفتن بود، جلوي اين نماد را مي‌گرفت، امروز شاهد از بين رفتن دارايي مردم، بسته شدن اين شركت و بيكار شدن صدها كارگر نبوديم، حال سفته‌بازي در سهم‌هايي چون كماسه، پياذر، مهرام، فلوله، كيميا، كبافق، شليا و... در مقابل چشمان ناظر بازار نويددهنده تكرار مجدد فجايعي چون كنتور گيت در بازار سرمايه ايران است.

به گزارش «جوان»، در حالي كه سهام شركت‌هاي ارزنده و سودآور در بازار سرمايه زير قيمت‌هاي منصفانه معامله مي‌شوند اما  سفته‌بازي در سهم‌هاي كوچك بورس در شرايطي كه تمامي شاخص‌هاي بورس، ارزش و حجم معاملات روند نزولي دارد، بلاي جان بازار سرمايه شده است، حال اين سؤال مطرح است كه چطور در برابر چشم ناظر سهامي مثل كماسه، پياذر، مهرام و ... در هفته‌ها و ماه‌هاي متوالي بدون دليل جهش مي‌يابد و به منظور شفاف‌سازي و انتشار اطلاعيه اين نمادها از سوي ناظر بازار سرمايه متوقف نمي‌شود.

به نظر مي‌رسد وقتي متوليان بازار سرمايه مشغول يك وظيفه چون بازگشايي نمادهاي متوقف هستند از انجام سایر وظيفه خود يعني رصد صحيح بازار و مقابله با سفته‌بازي باز مي‌مانند، حال اين پرسش مطرح است كه سازمان بورس با اين همه امكانات چرا توان مقابله با چند سفته‌بازي كه در بازار سرمايه جولان مي‌دهند و اعتماد ملتي را به اين بازار خدشه‌دار كرده‌اند، ندارد؟
 هر چند شايد ناظران بازار سرمايه مدعي شوند متوجه سفته‌بازي در برخي از سهم‌ها نشدند، اما اين مطلب را به عنوان يك سند مكتوب در نظر مي‌گيريم تا در آينده مانع از بيان اينگونه بهانه‌ها از سوي ناظران باشيم، هر چند در مقوله سفته‌بازي در سهام كنتور‌سازي ايران كه اين سهم را بي‌دليل از 800تومان به 8 هزار تومان رساند، قائل برانيم كه ناظر مي‌توانست جلوي اين رسوايي بزرگ و شكل‌گيري مقوله‌اي به عنوان كنتور گيت در بازار سرمايه را بگيرد اما كوتاهي در اين مقوله به تعطيلي اين شركت و آواره شدن هزاران سهامدار و بي‌كار شدن صدها كارگر كشيد. در اين ميان به چند نمونه سفته‌بازي و شكل‌گيري حباب قيمتي در چند سهم اشاره مي‌كنيم تا بلكه ناظر بازار سرمايه پاسخگوي دليل رشد بهاي اين سهم‌ها طي ماه‌هاي گذشته در مقابل چشمانش شود.
  
نمونه‌های متعددی از سفته‌بازی
افزايش 150درصدي سهام شركت پياذر در بازار سرمايه در حالي انجام مي‌گيرد كه طي هفته‌هاي اخير شاهد سقوط و نزول شاخص‌هاي بورسي حجم و ارزش معاملات در تمامي نمادهاي بورس بوده‌ايم، اما سهام شركت مذكور به لطف سفته‌بازان و دلالان با خريدهاي ميليوني و بدون دليل و منطق روبه‌رو شده است. سفته‌بازاني كه سهام پياذر را به شكل حبابي جهش داده‌اند، همان سفته‌بازاني هستند كه طي چندماه گذشته با سفته‌بازي روي سهام شركت مواد ويژه ليا قيمت اين سهام شليا را نيز تا 250 درصد بالا بردند، به‌طوري كه قيمت كنوني نماد شليا (شركت مواد ويژه ليا) در بورس چند برابر ارزش ذاتي و دارايي‌هاي آن است.
  
رشد بي‌دليل 140 درصدي يك سهم آن هم در بازار ركودي !
از سوي ديگر سهام گروه توليدي مهرام در بازار سرمايه با هنر‌نمايي يك گروه دلال بورسي در چند ماه اخير با رشد حبابي 140 درصدي روبه‌رو شده است. شركت مهرام بارها در واكنش به رشد قابل ملاحظه سهامش از طريق سامانه كدال اعلام كرده هيچ‌گونه تغيير و تحول خاصي در شركت رخ نداده است، بدين ترتيب رشد سهم در شرايط ركودي بازار و در حالي كه صدها شركت با پتانسيل افزايش بهاي سهم در حال سقوط ارزش سهم هستند، جهش بهاي سهام گروه مهرام نشان از حضور جدي سفته‌بازان در اين بخش دارد.
گفتني است سفته‌بازان مهرام، همان سفته‌بازاني هستند كه سال گذشته از طريق ابزارهاي مختلف سفته‌بازي خود سهام جامدارو را با رشد 200درصد‌ي همراه كردند و جالب آنكه پس از خروج اين سفته‌بازان و فروش سهام خود در اوج قيمت‌ها، سهام جامدارو بيش از 35 درصد در بازار سرمايه سقوط داشت.
 
همچنين سفته‌بازان و دلالان به سوي سهام حمل و نقل بين‌المللي خليج‌فارس روي آورده‌اند، به نحوي كه اين شركت زيان‌ده بورسي به‌رغم مواجهه با زيان انباشته و قرار گرفتن در آستانه ورشكستگي، ولي به لطف هنرنمايي سفته‌بازان در سهام شركت مذكور، قيمت سهام حدود 50 درصد جهش داشته است و مشخص نيست چرا تاكنون سازمان بورس اوراق بهادار نماد معاملاتي شركت حمل و نقل بين‌المللي خليج‌فارس را جهت شفاف‌سازي متوقف نكرده است.
  
بازار داغ دلالی
همچنين نماد كيما (شركت معدني كيمياي زنجان گستران) در بازار سرمايه طي ماه‌هاي گذشته با كمك برخي از اعضاي برجسته اتاق بازرگاني شاهد رشد بيش از 100درصدي و حبابي سهام اين شركت در بورس بوده است، در همين راستا نماد كبافق (شركت معادن بافق) نيز به دليل سفته‌بازي به شكل حبابي در ماه‌هاي اخير بيش از 100درصد رشد بهاي داشته است يا نماد فرآور (شركت فرآوري مواد معدني ايران) به همان دليل سفته‌بازي با بيش از 150درصد رشد طي هفته‌هاي اخير روبه‌رو بوده است.
از سوي ديگر دلالان در دوماه اخير قيمت سهم فلوله را به تدريج و چراغ خاموش بالا برده‌اند، به نحوي كه به رغم افزايش زيان عملياتي شركت قيمت سهام از 370 تومان به حوالي 450 تومان رسيده است.
  
فاجعه در سهام قند شیرین خراسان
 در سال گذشته قند شيرين خراسان به لطف سفته‌بازان حرفه‌اي به رغم افزايش زيان شركت، قيمت سهمش 400درصد در سال گذشته رشد كرد، حباب به قدري در قند و شيرين خراسان زياد بود كه از سال گذشته كه به اوج رسيد، قيمتش تاكنون نصف شده است و تخليه حباب و دود شدن دارايي سهامداران غير‌مطلع همچنان ادامه دارد.
  
كماسه گيت
اما اگر نگاهي به وضعيت نماد كماسه بيندازيم مي‌بينيم كه چطور يك شركت مي‌تواند مقابل چشم ناظران بورس، دهها در صد رشد كند و در عين حال توان پرداخت حقوق كارگران خود را نداشته باشد و روز به روز به دليل سفته‌بازي بر ارزش آن در تابلوي بورس افزوده شود.
گروهي از سفته‌بازان حرفه‌اي بازار سهام اوايل پاييز سال جاري در جلسه مشتركي تصميم مي‌گيرند تا با توجه به ركود عميق بازار بورس و عدم‌امكان نوسان‌گيري در سهام بزرگ بازار سرمايه، امكانات مالي و ابزارهاي خود را روي سهام تأمين ماسه ريخته‌گري متمركز كنند، از اين رو از قيمت 170 تومان شروع به خريد سهام كرده و قيمت اين سهم را با تزريق حباب به محدوده 300 تومان رساندند. در اين ميان يك كانال تلگرامي بورسي كه يك تحليلگر تكنيكال در شهر اراك هدايتگر آن است، در دامن زدن به عطش تقاضاي كاذب براي سهام تأمين ماسه ريخته‌گري به شدت مؤثر بوده و در يك كلام آسمان ريسمان به هم مي‌بافد. حال نكته جالب آن است كه از منظر مالي شركت با اوضاع خوبي روبه‌رو نيست و گويا حقوق كارگران نيز با تأخير پرداخت مي‌شود و مضاف بر اين در مجمع سال 95 شركت به دلايل سودآور نبودن حتي يك ريال هم سود نقدي به سهامداران پرداخت نشده است.
از سوي ديگر نه‌تنها eps شركت اعلامي مذكور افزايشي نداشته و تحول خاصي در عملكرد واقعي شركت و مؤلفه‌هاي خارجي اثرگذار بر بهاي سهم شركت رخ نداده است بلكه مديران شركت پيرامون سهم اقدام به شفاف‌سازي نكرده‌اند و اين سهم تنها به دليل سفته‌بازي با رشد 75 درصدي قيمت در چند ماه روبه‌رو شده است.

در اين بين وظيفه ناظر بازار سرمايه با ديدن جهش بي‌دليل بهاي سهام مذكور آن است كه نماد را متوقف و از مديران شركت بخواهد تا اقدام به شفاف‌سازي كنند و بعد از انتشار اطلاعيه و مطلع شدن تمامي سهامداران از آخرين تحولات شركت اقدام به بازگشايي سريع نماد كنند چرا كه توقف طولاني‌مدت سهام در بازار ركودي به صلاح بازار نيست و نقدشوندگي و جريان بازار نيز مختل مي‌شود. ريسك اصلي بازار سرمايه نوسان است و قرار نيست به جز ريسك‌نوسان سهم، ريسك بسته شدن و توقف طولاني‌مدت سهام را به سرمايه‌گذاران تحميل كنيم. بورس بايد با توقف سريع و بهنگام شركت‌هايي كه ظن سفته‌بازي شديد در آنها مي‌رود از مديران بخواهد شفاف‌سازي كنند و سپس بلافاصله سهام آزاد‌سازي شود، در چنين شرايطي حداقل هم ناظر به وظيفه خود عمل كرده است و هم اينكه بازار از سفته‌بازي در يك سهم با رؤيت اطلاعيه مطلع مي‌شود.

در پايان انتظار مي‌رود سازمان بورس اوراق بهادار روي گروه‌هاي سفته‌باز بورسي و فرابورسي تمركز بيشتري داشته باشد و با بستن نمادهايي كه مشكوك به حضور دلالان در اين سهام‌ هستند، از شركت‌ها بخواهد تا در جهت شفاف‌سازي اقدام به انتشار اطلاعيه جديد كنند تا سهامداران دارايي خود را در اثر اقدامات ايذايي سفته‌بازان بورسي از دست ندهند، هر چند هر سرمايه‌گذار بورسي بايد بداند كه شخصاً مسئول سود و زياني است كه در بازار سرمايه متحمل است زيرا پيش‌فرض آن است كه سرمايه‌گذار از ريسك موجود در بازار بورس مطلع است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خجسته
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
0
0
نظرم را درمورد مخرب بودنِ بازار بورس در قسمت نظرهای مقالۀ "زیان ده بودن بانکهای بورسی" ارائه کرده ام.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار