کد خبر: 836407
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
وزیر دفاع با تأیید آزمایش موشکی ایران:
تأکید 220 نماینده مجلس بر تقویت توان دفاع موشکی / نشست شوراي امنيت در خصوص آزمايش موشكي كشورمان در حالي بدون حصول نتيجه‌اي ملموس پايان يافت كه روز گذشته وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اين آزمايش را جزو برنامه‌هاي جاري اين وزارتخانه عنوان و از حقوق كشورمان در اين عرصه دفاع كرد.
جعفر تکبیری
نشست شوراي امنيت در خصوص آزمايش موشكي كشورمان در حالي بدون حصول نتيجه‌اي ملموس پايان يافت كه روز گذشته وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اين آزمايش را جزو برنامه‌هاي جاري اين وزارتخانه عنوان و از حقوق كشورمان در اين عرصه دفاع كرد.
اين اتفاق در حالي بود كه چندي پيش امريكايي‌ها مدعي شدند كه ايران اقدام به آزمايش موشكي كرده و بر همين اساس سفير اين كشور در سازمان ملل خواستار تشكيل جلسه اضطراري شوراي امنيت در اين خصوص شد. در همين حال ژان مارك آيرو، وزير امور خارجه فرانسه نيز كه در تهران به سر مي‌برد در موضع‌گيري ضد ايراني و گستاخانه خود آن هم در حضور وزير خارجه كشورمان اظهار داشت كه فرانسه تا به حال چندين بار نگراني خود را درباره استمرار آزمايش‌هاي موشكي ابراز كرده و گفته برخلاف مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ و برخلاف اعتمادي است كه در چارچوب توافق وين حاصل شد و من با صراحت و صميميت اين موضوع را به دوستان ايراني و در يك چارچوب و ذهنيت همكاري دوجانبه اعلام كردم. اگرچه پس از آن ظريف نيز در پاسخ به همتاي فرانسوي خود به صراحت اعلام كرد كه مردم ايران هيچ‌گاه دفاع از خود را به اجازه طرف‌هاي ديگر موكول نمي‌كنند.
    
برجام و برنامه موشكي ايران
اما اين كشمكش‌ها بر سر حقوق موشكي كشورمان در حالي است كه غربي‌ها در جريان مذاكرات با جمهوري اسلامي در خصوص برنامه صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان، تلاش زيادي براي محدود كردن توان دفاعي كشورمان به كار بستند و در اين حوزه تمركز بي‌سابقه‌اي روي موضوع موشك‌هاي بالستيك كشورمان گذاشتند. آنها مي‌كوشيدند با پيوند زدن پرونده هسته‌اي به برنامه موشكي، اين دو را در يك چارچوب قرار دهند و بتوانند با ايجاد فشار در يك مسير هر دو برنامه را متوقف كنند. اگرچه ديپلمات‌هاي ارشد جمهوري اسلامي ايران در طول اين مذاكرات حاضر به گفت‌وگو در خصوص برنامه موشكي كشورمان نشدند و در اين خصوص هيچ توافقي ميان ايران و غرب صورت نگرفت، اما در بخشي از قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت كه پس از برجام به تصويب اين شورا رسيد و از آن به عنوان ضمانت اجرايي توافق برجام ياد مي‌شود، در خصوص محدود كردن توان موشكي كشورمان توصيه‌هايي صورت گرفت.

اين در حالي بود كه بلافاصله پس از صدور اين قطعنامه در شوراي امنيت، وزارت خارجه طي بيانيه‌اي تأكيد كرد: «جمهوري اسلامي ايران تدابير لازم براي تقويت توانمندي‌هاي دفاعي خود به منظور حراست از حاكميت، استقلال و تماميت ارضي خود در مقابل هر گونه تجاوز و همچنين مقابله با تهديد تروريسم در منطقه را ادامه خواهد داد.
در اين چارچوب، توانمندي‌هاي نظامي ايران از جمله موشك‌هاي بالستيك، منحصراً براي دفاع مشروع هستند. اين تجهيزات براي قابليت حمل سلاح‌هاي هسته‌اي طراحي نشده‌اند و بنابراين، خارج از حيطه يا صلاحيت قطعنامه شوراي امنيت و پيوست‌هاي آن هستند.»
نكته مهم‌تر در خصوص توصيه‌هاي قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت آن است كه در اين قطعنامه از ايران خواسته شده در حوزه «موشك‌هاي بالستيك طراحي شده براي داشتن قابليت حمل كلاهك هسته‌اي» فعاليت نكند، اين در حالي است كه جمهوري اسلامي در هيچ زماني اقدام به توليد موشك با قابليت حمل كلاهك هسته‌اي نكرده و بر اساس دكترين دفاعي خود هيچ تصميمي نيز در اين حوزه ندارد. ضمانت اين موضوع نيز فتواي رهبر معظم انقلاب در حوزه حرمت سلاح‌هاي هسته‌اي است كه به عنوان يك‌دستور جدي سرلوحه عملكرد تمامي مراكز نظامي و تحقيقاتي كشور قرار گرفته است، بنابراين بايد عنوان كرد كه آزمايش موشك هيچ تناقضي با قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل ندارد و جمهوري اسلامي اين حق را دارد كه با همين رويكرد نسبت به آزمايش ديگر سلاح‌هاي دفاعي خود اقدام كند.
    
موشك‌هاي ايران در مغايرت با برجام و قطعنامه 2231 نيست
تمامي اينها در حالي است كه روز گذشته سردار دهقان، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح كشورمان ضمن تأييد انجام آزمايش موشكي توسط نيروهاي مسلح كشورمان اظهار كرد كه اين اقدام هيچ مغايرتي با برجام و قطعنامه 2231 ندارد. اين تست در ادامه برنامه‌هاي جاري ما بوده و قبلاً نيز اعلام كرده‌ايم كه برنامه‌هايي را كه در حوزه توليدات اقلام دفاعي در راستاي اهداف و منافع ملي برنامه ريزي كرده‌ايم، اجرا مي‌كنيم و هيچ اراده‌اي نمي‌تواند تصميم ما را تحت تأثير قرار دهد.
دهقان سپس به شرايط جامعه جهاني اشاره كرد و ادامه داد «در دنيايي كه قلدران اين گونه اشتلم مي‌كنند، هيچ ملت زنده‌اي از مسير اقدام براي تقويت بنيه دفاعي خود كنار نمي‌كشد. يك ملت زنده بايد در بالاترين سطوح خود را آماده براي دفاع كند. آنچه كه به عنوان تست موشكي مطرح شده است در ادامه برنامه كشور با توجه به ابلاغ رئيس‌جمهور مبني بر تسريع ابعاد برنامه موشكي است و ما اين برنامه را با سرعت و دقت بيشتري ادامه مي‌دهيم.» وزير دفاع با بيان اينكه هيچ‌گاه از توسعه و تقويت بنيه در دفاع از منافع ملي دست نمي‌كشيم، خاطر نشان كرد: در اين مسير نه تنها به اجازه كسي نياز نداريم بلكه اجازه دخالت به كسي را نخواهيم داد. چرا كه ملت ما خود را در اين مسير آزموده و دنيا نيز ما را آزموده است كه اين حرف‌ها و اقدامات نمي‌تواند تأثيري بر اراده ملت داشته باشد.
دهقان همچنين به شيطنت‌هاي نيروهاي فرامنطقه‌اي در خليج فارس نيز اشاره كرد و در پاسخ به پرسشي درباره رزمايش «سه گانه متحد» گفت: در حال حاضر در فضايي كه در سايه به روي كار آمدن ترامپ به وجود آمده است، كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس نوعي نگراني از آينده دارند. بر همين اساس امريكايي‌ها نيز علاقه مندند حضور خود در منطقه را به اثبات برسانند و نسبت به طرفداران خود اعتماد بخشي كنند.
وي سپس تصريح كرد: برگزاري اين رزمايش‌ها هيچ تأثيري ندارد زيرا حكومت‌هايي كه متكي به اراده ملت‌هاي خود نيستند و بيش از آنكه به دنبال منافع و اهداف خود باشند به دنبال اهداف ديگرانند موفقيتي كسب نخواهند كرد.
    
سلاح‌هايي كه تهديد نيست
اما گفته‌هاي وزير دفاع در خصوص توسعه توان موشكي كشورمان در حالي است كه پيشرفت نظامي جمهوري اسلامي هيچ‌گاه تهديدي براي منطقه و كشورهاي دوست نبوده و اين سلاح‌ها تنها حالتي بازدارنده دارند، كما اينكه جمهوري اسلامي همواره پيام صلح و دوستي خود را به كشورهاي مختلف منطقه ارسال كرده است. علاوه بر اين، نكته مهم ديگر در خصوص پيشرفت‌هاي نظامي جمهوري اسلامي آن است كه وجود ايراني مقتدر در منطقه مي‌تواند باعث آرامش و امنيت ديگر كشورها باشد و طمع جنگ‌افروزي در منطقه توسط بيگانگان براي بازاريابي تجهيزات نظامي‌شان را كاملاً از بين خواهد برد.

***
تأکید 220 نماینده مجلس بر تقویت توان دفاع موشکی
220 نفر از نمايندگان مجلس در بيانيه‌اي بر پيشرفت‌ها و دستاوردهاي جمهوري اسلامي و ضرورت تقويت بنيه دفاعي كشور، به ويژه در حوزه صنعت موشكي با استراتژي دفاعي تأكيد كردند.
در ابتداي اين بيانيه، ضمن تبريك سالروز پيروزي انقلاب اسلامي، تصريح شده كه ملت بزرگ ايران داراي نظام اسلامي قدرتمندي است كه قدرت خود را بر خلاف ديگر قدرت‌هاي بزرگ دنيا در سلاح‌هاي كشتار جمعي اعم از اتمي، شيميايي و ميكروبي تعريف نكرده است و مخالف جدي هر گونه سلاح كشتار جمعي است.  اين بيانيه سپس تأكيد مي‌كند كه بنابراين تنها راه بازدارندگي در برابر تهاجم دشمن توانمندي موشكي جمهوري اسلامي ايران است. زمزمه‌هاي مخالفت برخي از كشورها نسبت به اين توانمندي از هيچ منطقي برخوردار نبوده و آزمايش‌هاي موشكي نيز هيچ تناقضي با قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل از جمله قطعنامه 2231 ندارد.  در بخش ديگري از اين بيانيه آمده است: ‌ما نمايندگان ملت بزرگ ايران اسلامي حمايت همه جانبه خويش را از نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران كه نقش تاريخي خود را در دوران سخت دفاع مقدس به عنوان يك افتخار جاودانه ايفا نمودند، اعلام نموده و تقويت بنيه دفاعي جمهوري اسلامي ايران را در چارچوب راهبرد بازدارندگي يك ضرورت اجتناب‌ناپذير براي امنيت ملي كشور مي‌دانيم.  در پايان مجلس شوراي اسلامي ضمن حمايت از همه هموطنان ايراني خارج از كشور، از جمله ايرانيان مقيم امريكا اعلام نموده و تصميم اخير اين كشور را اهانت به ملت ايران و امت اسلامي دانسته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار