کد خبر: 836400
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد
دولتمردان اقتصادی نیز نگران تبدیل شبه‌پول به پول هستند
هادی غلامحسینی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه حدود 90 درصد سپرده‌های بانکی به شبه‌پول تبدیل شده که قدرت خرید آنی ایجاد نمی‌کند، اظهار داشت: در روزهای اخیر که نوسانات ارزی زیاد شد، طیب‌نیا و سیف به کمیسیون اقتصادی آمدند و در این باره توضیحاتی دادند. اگر سپرده‌گذار احساس کند که سودآوری در بازار دیگری وجود دارد، شبه‌پول به پول تبدیل می‌شود و نگران‌کننده است.

حجم نقدينگي در دولت يازدهم از محدوده 500 هزار ميليارد تومان به محدوده هزار‌و‌300 هزار ميليارد تومان رسيده است و كارشناسان براين باورند نقدينگي خلق شده در قالب شبه‌پول است و هم‌اكنون در قالب سپرده بانكي در بانك‌ها وجود دارد اما اگر روزي نرخ سود بانكي ديگر براي سپرده‌گذار جذاب نباشد توفاني از نقدينگي به اقتصاد سرازير مي‌شود و تورم را به شدت افزايش مي‌دهد، در مقابل اين نگراني وجود دارد كه بانك‌ها سود كاغذي به سپرده‌ها مي‌دهد و به‌رغم زيان‌ده شدن سهامداران بانك‌ها مجبورند به سپرده‌گذار سود بالا بدهند.     
اما ‌نقدينگي روز به روز افزايش مي‌يابد و به نظر مي‌رسد بانك‌ها ديگر نتوانند به سپرده‌ها سود كاغذي بالا دهند زيرا اين امر به زيان سهامداران تمام شده است و در اين بين اگر در حدود 800‌هزار ميلياردي كه در قالب سپرده بلندمدت در بانك‌هاست از اين بخش به دليل كاهش نرخ سود خارج شود تمامي بازارهاي كشور با تورم سنگين روبه‌رو مي‌شود، حال بايد گفت دولت يازدهم يك مين‌گذاري پرريسك در اقتصاد انجام داد.
  
نقدینگی 450هزارمیلیاردی
در راه است
جعفر ایمن‌زاده عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌ها در بودجه افزایش نقدینگی است، گفت: پیش‌بینی مجلس افزایش 450‌هزار میلیارد تومانی نقدینگی در سال آینده است، بنابراین مجلس تلاش کرده است برای کاهش نقدینگی بودجه را به سمت افزایش تولید ببرد.
  
خطر سونامی تورم با انحراف نقدینگی وجود دارد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اکنون با انحراف نقدینگی که در بانک‌ها به شبه‌پول تبدیل شده اگر اتفاقی بیفتد به سونامی تورم در اقتصاد ایران تبدیل می‌شود که نگران‌کننده است.
محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در همایش سالانه اقتصاد مقاومتی گفت: نقدینگی در جایی که باید باشد نیست یعنی انحراف دارد. چهار سال پیش این موضوع را در مجلس مطرح کردم و گفتم اقتصاد ایران مبتلا به عارضه انحراف نقدینگی است و اینکه گفته می‌شود منابع بانکی و نقدینگی کم است، گزاره درستی نیست. وی با بیان اینکه دولت به صراحت اعلام کرد دنبال کنترل نقدینگی است، یادآور شد: نقدینگی در دولت جدید نزدیک به سه برابر شده و دولت تعمداً نقدینگی را زیاد نکرد بلکه مبنای آن کاهش بود، سؤال این است که چرا بانک مرکزی و دولت به‌‌رغم عزم جدی برای کنترل مقابل سیل نقدینگی منفعل شدند؟

به گفته حسین‌زاده اکنون نقدینگی به مرز 1200‌هزار میلیارد تومان رسیده است. گاهی اوقات این شبهه وجود دارد که اگر نقدینگی زیاد است، چرا تورم افزایش نمی‌یابد زیرا تابعی از آن است. پاسخ روشن و ساده است، چون نقدینگی شبه‌پول یعنی سپرده‌گذاری در بانک وجود دارد که نقدشوندگی بالا ندارد و قدرت خرید آنی ایجاد نمی‌کند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه حدود 90 درصد سپرده‌های بانکی به شبه‌پول تبدیل شده که قدرت خرید آنی ایجاد نمی‌کند، اظهار داشت: اگر صاحبان آنها تصمیم بگیرند به هر دلیلی که اخیراً هم علامت‌هایی در بازار ارز وجود داشت، شبه‌پول خود را به پول تبدیل کند نه فقط باید نگران تورم بلکه باید نگران سونامی تورم باشیم.
  
احساس خطر سیف و طیب نیا ازیک رویداد
وی با تأکید بر اینکه ذاتاً این نقدینگی تورم‌آفرین نیست، گفت: در ایام اخیر که نوسانات ارزی زیاد شد، طیب‌نیا و سیف به کمیسیون اقتصادی آمدند و در این باره توضیحاتی دادند. اگر سپرده‌گذار احساس کند که سودآوری در بازار دیگری وجود دارد، شبه‌پول به پول تبدیل می‌شود و نگران‌کننده است.
حسین‌زاده در مورد اینکه چرا نقدینگی به شبه‌پول تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه کسب و کار سودآوری سراغ نداریم که هزینه تأمین مالی 25 درصدی را بدهد و علاوه بر آن کارآفرین هم سود برداشت کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار