کد خبر: 836394
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱
دامنه مخالفت‌ها با ترامپ گسترده‌تر شد
هزار كارمند وزارت خارجه امريكا، يادداشت مخالفت با ترامپ را امضا كردند / هنوز چند روز از اعلام نهايي شدن فرمان ترامپ براي جلوگيري از ورود شهروندان هفت كشور مسلمان به امريكا نگذشته، امواج مخالفت با اين تصميم، موجي از خشم عمومي را در جامعه امريكايي ايجاد كرده است.
هنوز چند روز از اعلام نهايي شدن فرمان ترامپ براي جلوگيري از ورود شهروندان هفت كشور مسلمان به امريكا نگذشته، امواج مخالفت با اين تصميم، موجي از خشم عمومي را در جامعه امريكايي ايجاد كرده است. ثبت چندين كيفرخواست عليه ترامپ، جمع‌آوري هزار امضا در وزارت خارجه امريكا و شكايت چهار ايالت امريكا از فرمان ضدمهاجرتي، جامعه امريكا را به سمت شبه‌نافرماني مدني كشانده است.
بسياري از شهرهاي امريكا در مخالفت با فرمان ضدمهاجرتي ترامپ صحنه اعتراضات گسترده‌اي است. علاوه بر اعتراضات مردمي كه ادامه كار را در بسياري از سازمان‌ها مختل كرده، نهادها و سازمان‌هاي امريكايي نيز به جمع مخالفان فرمان ترامپ پيوسته‌اند. وزارت خارجه امريكا كه از منتقدان اصلي فرمان جديد ترامپ است براي مقابله با سياست ضد مهاجرتي بيش از هزار امضا جمع‌آوري كرده است. به گزارش روزنامه نيويورك تايمز، در اين نامه كه روز چهارشنبه منتشر شد، بيش از هزار نفر از مقامات كه نامي از آنها برده نشده است مخالفت خود را با فرمان جديد ترامپ ابراز كرده‌اند. همچنين نهاد مدني مستقر در امريكا كه نامه سرگشاده‌اي خطاب به دونالد ترامپ در ارتباط با ممنوعيت ورود مسلمانان به خاك امريكا روي تارنماي خود قرار داده، تاكنون نزديك به 4ميليون و 700 هزار امضا به صورت آنلاين از سراسر جهان به‌دست آورده است.

همچنين در روزهاي اخير چندين كيفرخواست عليه ترامپ مطرح شد كه اكثر آنها در ارتباط با فرمان اجرايي وي بوده كه در بين بسياري افراد به «ممنوعيت مسلمانان» معروف است. از سوي ديگر، اهالي يكي از ايالات امريكا در واكنش به طرح رئيس‌جمهور امريكا مبني بر ممنوعيت ورود مسلمانان هفت كشور، ورودي يك مسجد را پر از دسته‌هاي گل كردند و ‌نوشته‌هايي دوستانه خطاب به مسلمانان روي اين دسته‌گل‌ها قرار دادند. جيل استاين، نامزد حزب سبز در انتخابات رياست جمهوري امريكا نيز ديروز با انتشار توئيتي تأكيد كرد: «بايد در برابر اقدام ضدمهاجرتي ترامپ ايستاد.» دامنه اعتراضات داخلي در امريكا به حدي گسترده است كه سبب شده ترامپ اولين سفر خود را لغو كند. دونالد ترامپ كه قرار بود روز پنج‌شنبه به ميلواكي، ويسكانسين برود با تهديد معترضان به برگزاري راهپيمايي گسترده در محل احتمالي سخنراني خود سفرش را لغو كرد. به نوشته روزنامه ديلي ميل، مگان اسكرپنسكي، يكي از مقام‌هاي ارتش امريكا از گارد هوايي ملي اين كشور تأييد كرد كه دونالد ترامپ اين سفر را كنسل كرده است. وي گفت كه اطلاعي درباره علت لغو اين سفر از سوي ترامپ ندارد. كاخ سفيد هم اعلام نكرد كه چرا اين سفر لغو شده يا زمان ديگري براي آن در نظر گرفته شده است يا خير.
 
شكايت 4 ايالت
به دنبال شكايت دادستان ارشد ايالت واشنگتن عليه ممنوعيت سفر براي مهاجران هفت كشور اسلامي كه از سوي دونالد ترامپ اعلام شده است، دادستان ارشد سه ايالت ديگر نيز عليه اين فرمان شكايت كردند. دادستان ارشد چهار ايالت امريكا شامل ماساچوست، نيويورك، ويرجينيا و واشنگتن با ارائه دادخواست عليه فرمان ضدمهاجرتي ترامپ، آن را نقض آشكار قانون اساسي امريكا عنوان كردند. به گزارش روزنامه «ايندپندنت»، «مورا هيلي» دادستان ارشد ايالت ماساچوست در يك كنفرانس خبري با شركت مديران شركت‌هاي فناوري، بهداشت و آموزش در شهر بوستون ايالت تگزاس گفت: «فرمان ترامپ حاكي از تبعيض بين مردم به خاطر دين و مليت است.» مارك هرينگ، دادستان ارشد ايالت ويرجينيا گفت: «ما در دانشگاه‌ها و كالج‌هاي ويرجينيا دانشجويان مسلمان زيادي داريم كه اكنون براي بازگشت به ويرجينيا دچار مشكل شده‌اند و من به خاطر آنها عليه فرمان ترامپ شكايت كرده‌ام.» اريك شيدرمن، دادستان ارشد نيويورك نيز گفت: «فرمان ترامپ نه تنها غيرقانوني و برخلاف قانون اساسي است بلكه ضدامريكا نيز هست. گفتني است سانفرانسيسكو اين هفته اولين شهري بود كه عليه تيم ترامپ شكايت كرد.»

نافرماني مدني چيست؟
نافرماني مدني يك روش اعتراض به سياست‌هاي يك دولت است كه شهروندان در آن بدون اينكه از روش‌هاي خشونت‌آميز استفاده كنند، از اجراي قوانين و دستورالعمل‌هاي آن خودداري مي‌كنند؛ روشي كه ماهاتما گاندي در سرپيچي از دستور‌العمل‌هاي انگليس در هند استفاده كرد يا سرپيچي مخالفان حسني مبارك در دوره حكومت، انواع متفاوتي از نافرماني مدني هستند. طي روزهاي اخير، امتناع خانم سلي ييتز، سرپرست دادستاني كل امريكا از اجراي فرمان ترامپ كه ورود اتباع هفت كشور به امريكا را ممنوع كرده، روشي شبيه به نافرماني مدني در امريكاست. ييتز گفته بود: «فعلاً من نه متقاعد شده‌ام كه دفاع از فرمان اجرايي (رئيس‌جمهور) مطابق با مسئوليت‌هاي وزارت دادگستري است و نه متقاعد شده‌ام كه اين فرمان قانوني است.» ترامپ او را روز دوشنبه همين هفته بركنار كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار