کد خبر: 836388
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۹
ستاره اسكندري*
براي مبارزه اجتماعي با مواد مخدر صنعتي و شيميايي بايد با پديده قاچاق مواد مخدر برخورد اساسي شود، زيرا قدرتي بزرگ در پشت اين ماجرا قرار دارد كه كار مقابله را پيچيده‌تر كرده است. با قاچاق انواع مواد مخدر و داروهاي روانگردان يك گردش اقتصادي به جريان مي‌افتد به همين دليل تا وقتي كه براي بحث قاچاق اين مواد، راهكاري اصلي از سوي مسئولان و دست اندركاران مربوطه اتخاذ و برخورد ريشه‌اي نشود، بحث اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر نيز محقق نمي‌شود. پديده شوم قاچاق موادمخدر به ابزارى كارآمد و راهبردى در گسترش سلطه صاحبان قدرت در دنيا تبديل شده است، متأسفانه گسترش دامنه مصرف موادمخدر در جامعه امروزى به حدى است كه حتى اقشار مختلف به ويژه نوجوانان را نيز به سمت خود كشانده است. اعتياد معضلي است كه اگر چه درباره آن بحث‌ها و تلاش‌هاي مختلفي انجام مي‌گيرد، اما پديده قاچاق همچنان بر پيچيدگي‌هاي آن افزوده و به عنوان يك بحران مؤثر اجتماعي، فرهنگي و غيره مطرح است.

در حال حاضر علاوه بر اتخاذ تدابير درست و ويژه براي مبارزه با قاچاق مواد مخدر، بحث‌هاي فرهنگي و اجتماعي نيز براي مقابله با اعتياد ضروري است، پدران و مادران خانواده نقش مهمي در اين باره ايفا مي‌كنند به طوري كه بايد ارتباط مناسب و مستمري با مدرسه و محل تحصيل فرزندان خود داشته باشند، تا از وضعيت درسي، اخلاقي، رفتاري و دوستي‌هاي او اطلاع يابند و در صورت لزوم از معلمان و مسئولان مدرسه كمك گيرند.

بايد والدين به تغييرات رفتاري، افت تحصيلي، وجود مشكلات خلقي مثل افسردگي يا اضطراب آنها توجه كنند؛ چراكه اينها هم مسبب روي آوردن به مواد و هم ناشي از آن است و جهت رفع و درمان آنها با مراجعه به مشاوران و روانشناسان اقدام كنند.
مسائل عمده‌اي نيز وجود دارد كه بيشتر بر عهده مسئولان درگير در امور نوجوانان و جوانان مانند آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و تربيت بدني است.

آنان سهم بسزايي در ايجاد انگيزه تلاش در امر تحصيل، آموزش و يادگيري فنون، پرداختن به هنرها و تفريحات سالم جوانان دارند كه البته بايد با همگاني كردن تسهيلات و ايجاد مراكز فرهنگي، ورزشي، تفريحي و سپس ايجاد بازار كار مناسب، نوجوانان و جوانان را هرچه اميدوارتر كنند.
*بازيگر سينما و تلويزيون
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار