کد خبر: 836348
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹
محققان از شبيه‌سازي مستقيم مغزي براي بهبود يك نوع مشخص از حافظه استفاده كرده‌اند.
 مترجم: علي طالبي

محققان از شبيه‌سازي مستقيم مغزي براي بهبود يك نوع مشخص از حافظه استفاده كرده‌اند. دانشمندان با بهره‌گيري از روش تحريك مغناطيسي مغز، توانسته‌اند عملكرد يك شبكه‌ خاص مرتبط با حافظه‌ فضايي را بهبود بدهند.
بر اساس مطالعات قبلي نشان داده مي‌شود كه شبيه‌سازي الكترو‌مغناطيسي مغز مي‌تواند حافظه را بهبود بخشد. محققين بيان كرده‌اند كه فرآيند مي‌تواند به طور خاص جهت بهبود حافظه مشخصي هدف قرار گيرد، به طور مثال اشكال مخصوص و رنگ اشيا.
تحريك بدون درد و غيرتهاجمي مغناطيسي ترانس كرانيال (TMS) نه تنها عملكرد مغز را افزايش مي‌دهد، بلكه اين وعده را مي‌دهد كه مي‌تواند به عنوان درمان ميگرن يا وسيله كمك ياد‌گيري باشد و حتي مي‌تواند به مردم اجازه بدهد كه تنها با به كار‌گيري مغزشان بازي كنند يا پيام ارسال نمايند. اما در اين موارد، شبيه‌سازي، كه به گفته مؤلفين اين مقاله همانند به‌كار‌گيري يك چكش براي مغز بود، به طور بسيار گسترده‌اي به مغز اعمال گرديد.
در اين نمونه، گروه بر روي شبيه‌سازي همانند يك چاقوي تيز جراحي تمركز كرد، و شبكه مغزي را مسئول حافظه فضايي نشان مي‌دهد و بيان مي‌كند. هدف اصلي براي بهبود حافظه دقيق بود (حافظه دقيق نوعي از حافظه است كه به شما اجازه مي‌دهد جزئيات مشخص در رابطه با يك چيز، همانند سايز، شكل و رنگ كه در اين نمونه مربوط به يك مكان است، را به ياد آوريد.)
هنگامي كه محققان سطح را توسط الكترومگنت‌ها شبيه‌سازي كردند، شركت‌كنندگان يك تست حافظه را كه در آن بايد حدود 100 شيء كه حول يك شبكه برو روي صفحه نمايش پراكنده شده بودند بررسي مي‌كردند و پس از يك وقفه به ياد مي‌آوردند كه آن اشيا در كجا قرار داشتند.
با مقايسه‌ اين گروه با يك گروه كنترل كه همين تست را بدون استفاده از TMS انجام دادند، كساني كه اين درمان بر روي آنها انجام شده بود توانايي بهبود يافته آنها را نشان مي‌داد كه مي‌توانستند مكان اشيا را تا 24 ساعت پس از شبيه‌سازي به ياد آورند. اسكن‌هاي نوار مغزي نشان دادند كه اين امتيازات بهتر با عملكرد بهبود يافته شبكه مغزي مطابقت دارند.
مؤلف اصلي مطالعه، جول ووس بيان مي‌كند كه: «ما حافظه مردم را يك روز كامل پس از اينكه مغز آنها را شبيه‌سازي كرديم، به طور بسيار مشخص و مهم افزايش داديم.»
با عنايت به گفته محققان، اين اولين بار است كه TMS جهت هدف‌گيري يك توانايي مشخص از مغز، همانند حافظه دقيق مورد استفاده قرار گرفته است.
محققان در ادامه مي‌گويند: «ما نشان مي‌دهيم اين امكان‌پذير است كه قسمتي از مغز را كه مسئول اين نوع از حافظه است، مورد هدف قرار داده و بهبود دهيم.» افراد با آسيب‌هاي مغزي، با حافظه دقيق مشكلاتي دارند، همانگونه كه بعضي افراد جنون دارند. پس يافته‌هاي ما مي‌تواند در توسعه درمان‌هاي جديد براي اين موقعيت‌ها مؤثر باشد.
 منبع: ساينس ديلي

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر