کد خبر: 836177
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
انصارالله كشتي جنگي عربستان را هدف قرار داد
در حالي كه همه نگاه‌ها به دونالد ترامپ دوخته شده، نيروهاي يمني در حمله غافلگيرانه و برق‌‌آسا يك كشتي نظامي عربستان سعودي را در نزديكي سواحل يمن هدف قرار دادند...
محمد بابايي
در حالي كه همه نگاه‌ها به دونالد ترامپ دوخته شده، نيروهاي يمني در حمله غافلگيرانه و برق‌‌آسا يك كشتي نظامي عربستان سعودي را در نزديكي سواحل يمن هدف قرار دادند تا نشان دهند پس از گذشت دو سال از جنگ و محاصره نه‌تنها خسته نشده‌اند، بلكه مي‌توانند با ضرباتي نامرئي رياض را گيج كنند.

شبكه تلويزيوني المسيره بازوي رسانه‌اي جنبش انصارالله يمن اواخر روز دوشنبه فيلمي را از هدف قرار گرفتن يك كشتي نظامي عربستان منتشر كرد. در اين فيلم كه خيلي زود در شبكه‌هاي اجتماعي مثل يوتيوب دست به دست شد، نشان داده مي‌شود يك كشتي نظامي خاكستري رنگ عربستان هدف قرار گرفته و منفجر مي‌شود و كسي كه به نظر مي‌رسد از داخل و نه از روي قايق در حال فيلمبرداري است، بلافاصله پس از انفجار به زبان عربي شعار «الله اكبر»، «مرگ بر امريكا» و «مرگ بر اسرائيل» سر مي‌دهد. اين اولين‌بار نيست كه نيروهاي يمني كشتي‌هاي جنگي سعودي‌ها را هدف قرار مي‌دهند، اما آنچه باعث مي‌شود تا اين حمله متفاوت‌تر از قبل باشد، گيج شدن سعودي‌ها از عمليات بوده است، در حدي كه به نظر مي‌رسد از تشخيص اينكه چگونه هدف قرار گرفته‌اند، ناتوان مانده‌اند. دولت رياض در بيانيه‌اي ضمن اينكه تأييد كرد يك ناوچه عربستان در نزديكي سواحل يمن هدف قرار گرفته است، مدعي شد عامل انفجار قايق انتحاري بوده است. بر اساس اين بيانيه «روز دوشنبه ۳۰ ژانويه (۱۱ دي) يك ناوچه متعلق به نيروي دريايي عربستان هدف حمله افراد سه قايق انتحاري متعلق به شبه‌نظاميان حوثي يمن قرار گرفت كه در جريان آن، دو تن از پرسنل ناوچه كشته و سه تن ديگر زخمي شدند.»

در اين بيانيه خاطر نشان شده كه «كشتي‌هاي متعلق به ائتلاف به گشت‌زني ادامه دادند و هواپيماهاي ائتلاف با ردگيري دو قايق ديگر، آنها را هدف قرار دادند.» ناظران با استناد به تصاوير منتشر شده ادعاي عربستان را به چالش كشيدند. هيكل بافنع، فعال و وكيل سرشناس يمني از صنعا در صفحه توئيتر با مزخرف خواندن سعودي‌ها و با اشاره به فيلم منتشر شده، نوشت: « من هيچ‌گاه يك عمليات انتحاري حوثي نديده‌ام.» در فيلم منتشر شده هيچ‌گونه قايقي ديده نمي‌شود. هدف قرار گرفتن كشتي جنگي همچنين باعث نگراني جدي قطر شده است. وزارت خارجه اين كشور بدون اشاره به بمباران دو ساله زيرساخت‌ها و مردم يمن توسط ائتلاف سعودي اعلام كرد: «هدف قرار دادن ناوچه سعودي از سوي جنبش انصار‌الله باعث تضعيف تلاش‌هاي مربوط به دستيابي به راه‌حل سياسي شده و دريانوردي بين‌الملل و ارسال كمك‌هاي انساندوستانه و پزشكي به اين بندر و شهروندان يمني را تحت تأثير قرار خواهد داد.» هدف قرار گرفتن ناوچه سعودي همزمان با سفر «عبدربه منصور هادي» به قطر صورت گرفت.  اما روايت منابع رسمي و غيررسمي درباره چگونگي هدف قرار گرفتن اين كشتي جنگي كاملاً متفاوت با سعودي‌ها بود.

تلويزيون العالم به نقل از منابع يمني گزارش داد كه اين كشتي جنگي سعودي‌ها توسط «موشك هدايت‌شونده در سواحل حديده هدف قرار گرفت.» براساس اين گزارش، اين كشتي پس از هدف قرار گرفتن، به تدريج در آب فرو رفت و ديگر شناورها نتوانستند آن را نجات دهند. شبكه خبري الميادين هم به نقل از يك منبع نظامي گزارش داد كه اين ناوچه «المدينه» نام داشت و حامل 176 سرباز، افسر و يك فروند بالگرد بود. يك منبع نظامي وابسته به نيروي دريايي ارتش يمن گفت: ناوچه سعودي مستقر در سواحل غربي يمن پس از رصد دقيق، هدف قرار گرفت.  در همين حال، خبرگزاري فارس به نقل از يك منبع يمني گزارش داد اين ناوچه سعودي حامل مدرن‌ترين تسليحات پيشرفته و موسوم به ناوچه 702 المدينه بود كه در عمليات فوق‌العاده نيروهاي ارتش و كميته‌هاي مردمي با مهارت بالايي رهگيري و به طور دقيق هدف گرفته و به آتش كشيده شد، به گونه‌اي كه كاملاً از هم متلاشي و در دريا غرق شد.
 
اين منبع ضمن تأييد خبر اينكه ناوچه حامل 176 سرباز و افسر نيروي دريايي و يك فروند بالگرد بوده است، گفت: كشتي‌هاي جنگي ائتلاف سعودي تلاش كردند سرنشينان ناوچه در حال غرق را نجات بدهند اما به دلايل بسياري از جمله بيم اينكه ناوچه يا كشتي جنگي ديگري بار ديگر هدف گرفته شود و همچنين فاصله اندك بين نيروي دريايي يمن با موقعيت ناوچه غرق شده منصرف شدند.
  
هشدار يونيسف
صندوق كودكان سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه اعلام كرد، در پي جنگ و بحران اقتصادي، يك دهه دستاورد يمن در عرصه بهداشت عمومي از بين رفته و كودكان بيشتري در معرض سوءتغذيه قرار گرفتند.  به گزارش ايسنا، صندوق كودكان سازمان ملل (يونيسف)گزارش داد، تقريباً ۳/۳ ميليون تن از جمله ۲/۲ ميليون كودك در سراسر يمن، فقيرترين كشور شبه‌جزيره عرب از سوءتغذيه حاد رنج مي‌برند و ۴۶۰ هزار كودك زير پنج سال سوءتغذيه حاد دارند. مريتكسل رلانو، نماينده يونيسف در امور يمن گفت: آنچه ما را نگران مي‌كند شيوع سوءتغذيه حاد است كه جان كودكان را مي‌گيرد. به دليل سيستم بهداشتي مخدوش، درگيري و بحران اقتصادي ما ۱۰ سال به عقب برگشته‌ايم. اين بدين معناست كه دستاورد بهداشتي يك دهه از بين رفته است. اكنون ۶۳ تن از هر هزار تن كودك پيش از پنجمين سال تولد مي‌ميرند و اين آمار سال ۲۰۱۴ به اندازه ۵۳ كودك بود. به گفته اين نماينده، كودكان و زنان باردار و زنان شيرده عمدتاً در استان صعده در شمال يمن و منطقه ساحلي حديده و تعز در جنوب يمن تحت تأثير شديد قرار گرفتند. تيم‌هاي سيار يونيسف با ۳۲۳ هزار مورد سوءتغذيه حاد در سال جاري مواجه شدند. اين آمار براي سال گذشته ۲۳۷ هزار مورد بوده است. تجاوز نظامي ائتلاف عربي تحت حمايت عربستان به يمن كه از ۲۰۱۵ آغاز شده جان غيرنظاميان بسياري را گرفته و موجب بي‌خانماني شمار كثيري از مردم اين كشور شده است. به رغم اعتراضات نهادهاي سياسي و حقوق بشري بين‌المللي، عربستان هرگونه هدف گرفتن غيرنظاميان را رد مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار