کد خبر: 836163
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
در دهه 90 ميلادي شبکه سامان يولو ترکيه که جزو رسانه‌هاي اقماري متعلق به فتح‌الله گولن است، اقدام به توليد مجموعه سريالي با عنوان «کليد اسرار» کرد.
محمدصادق عابديني
در دهه 90 ميلادي شبکه سامان يولو ترکيه که جزو رسانه‌هاي اقماري متعلق به فتح‌الله گولن است، اقدام به توليد مجموعه سريالي با عنوان «کليد اسرار» کرد. کليد اسرار که مدت‌ها جزو سريال‌هاي محبوب ترکيه‌اي شبکه‌هاي تلويزيوني صداوسيما بود، روي موضوع پاداش و عذاب دنيوي اعمال و اينکه «با هر دست بدهي با همان دست مي‌گيري» تکيه داشت. اعتقادي که تا حد زيادي به خاطر محو کردن و زير سؤال بردن حساب و عقوبت اخروي از نظر مذهبي با ايرادات متعددي روبه‌رو شده است. با اين وجود، کليد اسرار در صداوسيما با عنوان «شايد براي شما اتفاق بيفتد» کپي‌سازي شد و هنوز هم در مناسبت‌هاي مذهبي از تلويزيون پخش مي‌شود. اين مقدمه براي يادآوري اين نوع نگاه پيش پا افتاده به مسئله خير و شر و عقوبت دنيوي و اخروي و تسري آن به سينما در فيلم‌هايي مانند «دعوتنامه» ساخته مهرداد فريد است. «دعوتنامه» در بخش چشم‌انداز سينماي ايران حضور دارد و خوشبختانه هيئت انتخاب درباره اين فيلم دست و دلبازي به خرج نداده‌ و نگذاشته‌اند، فيلمي با اين سطح پايين از فيلمنامه، کارگرداني و بازيگري به بخش اصلي جشنواره راه پيدا کند. فيلم به ظاهر سه اپيزودي است که به يکديگر مرتبطند و در نهايت همگي در يک نقطه جمع مي‌شوند.

فيلم در مشهد مقدس مي‌گذرد و جالب است که هيچ‌کدام از بازيگرها لهجه مشهدي ندارند، در عوض حميدرضا آذرنگ که مي‌توانست به خاطر خراساني بودنش لهجه مشهدي را به راحتي اجرا کند، نقش مسافري تهراني را ايفا مي‌کند! نخ اتصال اين سه اپيزود دزدي‌هاي کارگري اخراجي است که براي تأمين هزينه‌هاي زندگي و درمان فرزند بيمارش مجبور به دزدي مي‌شود، اما هر بار که کيفي را مي‌دزد بعد از خالي کردن اشياي قيمتي‌اش آن را به امانات حرم امام رضا(ع) مي‌سپارد تا صاحبش آن را پيدا کند! و جالب است که همه دزدي‌هاي وي در اين داستان به يکديگر مربوط مي‌شوند! در نهايت نيز امام رضا(ع) که حضور معنوي‌اش در باسمه‌ترين شکل ممکن در فيلم گنجانده شده، باعث مي‌شود که همه مشکلاتش حل شود و فيلم پايان خوشي داشته باشد. نويسنده فيلمنامه که از قضا کارگردان فيلم نيز هست، آنقدر فيلمنامه را سطحي و توالي اتفاقات را ساده‌انگارانه نگاشته است که حتي در آن رئوفت امام رضا(ع) نيز وهن مي‌شود. تصوير تيپيکال از چهره مرد مذهبي، تکه‌هاي سياسي مثل سخنان مرد کارگر که نمي‌تواند وام براي درمان کودکش بگيرد و به کارمند بانک مي‌گويد که مگر مي‌خواهد اختلاس 3 هزار ميلياردي کند! بازي‌هاي مبتديانه دختر کارگردان فيلم در نقش زني مطلقه و تقليد گل درشت لهجه لري توسط ميترا حجار در فيلم باعث شده تا ملغمه‌اي 90 دقيقه‌اي به نام «دعوتنامه» توليد شود که مي‌توانست اگر کمي کوتاه‌تر باشد از تلويزيون به عنوان «شايد براي شما اتفاق بيفتد»، پخش شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار