کد خبر: 836149
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
بررسي جريمه‌هاي بين‌المللي باشگاه‌هاي فوتبال ايران
تيم‌هاي فوتبال ايران به‌دليل رعايت نكردن قوانين مختلف بارها از سوي مجامع بين‌المللي با محروميت‌هاي زيادي روبه‌رو شده‌اند...
شيوا نوروزي
تيم‌هاي فوتبال ايران به‌دليل رعايت نكردن قوانين مختلف بارها از سوي مجامع بين‌المللي با محروميت‌هاي زيادي روبه‌رو شده‌اند. فيفا و AFC دو مرجع اصلي فوتبال در جهان و آسيا تاكنون پرونده‌هاي زيادي از تيم‌هاي فوتبال كشورمان را بررسي كرده‌اند كه متأسفانه در بسياري از آنها باشگاه‌هاي ايراني بازنده اصلي بوده‌اند. با اينكه 16 سال از برگزاري ليگ برتر فوتبال مي‌گذرد هيچ اثري از مديريت حرفه‌اي بر فوتبال باشگاهي‌مان به چشم نمي‌خورد تا جايي كه با عقد قراردادهايي پيش پا افتاده و همچنين اهمال در انجام وظايف، باشگاه‌ها را با بحران‌هاي جدي مواجه مي‌كنند. محروميت استقلال از جذب بازيكن در فصل نقل و انتقالات زمستاني تازه‌ترين بحراني است كه متوجه فوتبال ايران شده است. حذف استقلال از ليگ قهرمانان آسيا و كسر 6 امتياز از پرسپوليس از ديگر مواردي است كه سوءمديريت دامن تيم‌هاي ايراني را گرفت.
  محروم از نقل و انتقالات
استقلال از ابتداي فصل وضعيت خوبي نداشته و هرچه پيش مي‌رويم مشكلات اين تيم بيشتر و بيشتر مي‌شود. طبق معمول هميشه تيم‌هاي ايراني در فيفا پرونده‌هاي باز زيادي دارند منتها در اين فصل مديران استقلال به خيال اينكه فدراسيون جهاني فوتبال به اين زودي‌ها رأي خود را اعلام نمي‌كند دستمزد بازيكن شاكي خود را به موقع پرداخت نكردند تا اتفاقي كه نبايد، رخ دهد؛ استقلال از گرفتن بازيكن جديد در پنجره نقل و انتقالات زمستاني محروم شد. به همين راحتي و در حالي كه مي‌شد زودتر از اين‌ها فكري به حال شكايت عادل شيحي كرد يكي از باشگاه‌هاي پرطرفدار كشور با محروميت جدي از سوي فيفا مواجه شد، محروميتي كه وجهه فوتبال ايران را نيز تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. شيحي بازيكن آلماني – مراكشي بود كه در نيم‌فصل دوم ليگ پانزدهم به جمع آبي‌ها اضافه شد و قرار بود در ميانه ميدان عصاي دست استقلال شود اما اين هافبك دردسرساز تنها 315 دقيقه براي استقلال بازي كرد و به دليل مصدوميت خيلي زود نيمكت‌نشين شد. با پايان فصل عليرضا منصوريان، شيحي را در ليست بازيكنان مازاد قرار داد اما قرارداد 80 هزار دلاري اين بازيكن گريبان استقلال را گرفت. عادل شيحي بخشي از دستمزدش را گرفته بود اما به خاطر باقي‌مانده طلبش دست به دامان فيفا شد تا بلكه از طريق آن‌ها به حقش برسد. شكايت 47 هزار دلاري اين بازيكن از چند ماه قبل در فيفا در حال بررسي بود و ديركرد در پرداخت دستمزد شيحي كميته حل اختلاف فيفا را برآن داشت تا در نهايت باشگاه استقلال را به خاطر اين تأخير از نقل و انتقالات بازيكنان در پنجره زمستاني محروم كند. 13 دسامبر 2016 آخرين مهلت مديران استقلال براي پرداخت بدهي بازيكن آلماني بود. علاوه بر اين در تاريخ 8 دسامبر آخرين اولتيماتوم فدراسيون جهاني به دست آبي‌ها رسيده اما آقايان مدير ترجيح دادند صداي اخطارهاي فيفا را درنياورند تا در آخر حكم محروميت قطعي استقلال صادر شود. با اينكه مسئولان باشگاه تصور مي‌كردند فرجام‌خواهي استقلال به نتيجه مي‌رسد فيفا اين درخواست را نيز رد كرد تا نوعي ديگر از سوءمديريت در فوتبال ايران رخ نشان دهد. خنده‌دارترين نكته اينكه مديرعامل باشگاه مدعي است پول را به موقع پرداخت كرده‌اند اما به دليل تحريم مبلغ مورد نظر به موقع به حساب شيحي واريز نشده است!
  دسته گل حذف از آسيا
مسئولان فعلي باشگاه استقلال در حالي مدعي‌اند پول به موقع پرداخت شده كه مديران قبلي نيز سابقه درخشاني در به آب دادن دسته گل‌هاي به يادماندني داشته‌اند. حذف استقلال از ليگ قهرمانان آسيا پيش از شروع بازي‌ها يكي از مواردي است كه هواداران پس از گذشت يك دهه هنوز آن را فراموش نكرده‌اند. طبق ماده 30 قانون ليگ قهرمانان آسيا، تيم‌هاي حاضر مي‌بايست ليست بازيكنان خود را تا 11 فوريه سال 2007 به‌ AFC ارسال مي‌كردند. با وجود اينكه اين قانون براي همه كشورهاي قاره كهن و تيم‌هايشان يكسان است مديران وقت استقلال از ارسال به موقع اسامي بازيكنان خودداري كردند تا كنفدراسيون فوتبال آسيا بي‌رودربايستي اين تيم را از گردونه رقابت‌ها كنار بگذارد؛ خبري كه روز 22 بهمن سال 85 (18 فوريه) اعلام شد و طرفداران آبي‌پوش و كل فوتبال ايران را به شوك فروبرد. اظهارنظر تاريخي امير قلعه‌نويي، سرمربي وقت استقلال در خصوص عدم ارسال اسامي به AFC براي هميشه در تاريخ فوتبال ايران ثبت شد: «فوقش يك جريمه است!» قاطعيت سران آسيا اما خيلي زود ثابت كرد فقط در فوتبال ايران است كه قصور و اشتباهات ريز و درشت را مي‌توان با پرداخت جريمه برطرف كرد. مسئولان استقلال مدعي بودند ليست بازيكنان را صبح روز 21 بهمن به‌ AFC فرستاده‌اند اما اسامي ارسال شده در AFC گم شده است! رايزني‌ها و تلاش‌ها پس از صدور حكم اين بار هم فايده‌اي نداشت و كميته اجرايي كنفدراسيون آسيا رأي خود را تغيير نداد.
  6 امتياز لعنتي
پرسپوليس در كورس قهرماني مي‌جنگيد و بدترين خبر براي هواداران كسر 6 امتياز ناقابل از اين تيم بود. در سال 85 رافائل نيجريه‌اي كه شغل كارگري داشته به سرعت هرچه تمام با پرسپوليس قرارداد بست، آن هم بدون اينكه تست سلامت جسماني داده باشد. خيلي زود مشخص شد كه اين نيجريه‌اي هپاتيت B دارد و به همين دليل از جمع سرخپوشان كنار گذاشته شد. منتها از آنجا كه بند سلامت جسمي در قرارداد اين بازيكن گنجانده نشده بود رافائل به فيفا شكايت كرد، شكايتي كه در سال 86 و در ليگ هفتم 6 امتياز حساس را از پرسپوليس كسر كرد. درحالي كه دادگاه CAS پرسپوليس را به پرداخت 190 هزار يورو محكوم كرده بود و در صورتي كه اين مبلغ پرداخت مي‌شد امتيازاتي كه به سختي به دست آمده بود از پرسپوليس كم نمي‌شد اما مديران بي‌خيال و بي‌مسئوليت توجهي به اين موضوع نكردند.
  پرونده‌هاي خطرناك
با وجود اينكه تيم‌هاي ايراني بارها طعم جريمه‌ها و محروميت‌هاي سنگين فيفا را چشيده‌اند اما مديران باشگاه‌ها باز هم بي‌خيالي طي مي‌كنند و اصلاً نگران آينده تيم‌هاي پرطرفدار ايران نيستند. در حال حاضر هر دو تيم استقلال و پرسپوليس چند پرونده مفتوح خطرناك در فيفا دارند و در صورتي كه آقايان هرچه زودتر فكري به حال اين پرونده‌ها نكنند بايد باز هم منتظر محروميت‌هاي جديد باشيم. مانوئل ژوزه سرمربي پيشين پرسپوليس شكايتي عريض و طويل به دست سران فيفا رسانده و شكايت او هم‌اكنون در دادگاه عالي ورزش (CAS) در دست بررسي است. گفته مي‌شود پرسپوليس بايد مبلغي بالغ بر 9 ميليارد تومان را به عنوان دستمزد ژوره و دستيارانش و همچنين تأخير در پرداخت تقبل كند. در حالي كه مديرعامل وقت پرسپوليس (رويانيان) و همكارانش مي‌توانستند با شكايت به موقع همه چيز را به نفع قرمزها تمام كنند. استقلال هم دست‌كمي از رقيب سنتي‌اش ندارد. جي لويد ساموئل، ليام ردي، پروپييچ و هلمكه از جمله بازيكناني هستند كه شكوائيه‌هايشان در فيفا در حال بررسي‌ است و فقط خدا مي‌داند چه احكامي در انتظار اين باشگاه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار