کد خبر: 836137
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
معمولاً اساتيد دانشگاه براي محاسبه نمره پايان ترم دانشجويان روش خاص خود را دارند و مي‌توان گفت به...
محمد ترابي*
معمولاً اساتيد دانشگاه براي محاسبه نمره پايان ترم دانشجويان روش خاص خود را دارند و مي‌توان گفت به تعداد اساتيد دانشگاهي روش نمره دهي و محاسبه نمره وجود دارد. حتماً اگر دانشجو بوده باشيد تأييد مي‌كنيد كه در مورد برخي از اساتيد در ميان دانشجويان اين نظريه وجود دارد كه برگه‌ها را تصحيح نمي‌كنند و براساس معيارهايي كه فقط خود و خدا از آن آگاه است نمره دانشجو را محاسبه مي‌كنند. برخي ديگر از اساتيد هم شيوه‌هاي ديگري را بر مي‌گزينند. به عنوان مثال از نمودار براي تنظيم و نرمال كردن نمرات استفاده مي‌كنند يا روش‌هاي ديگر. اما مسئله مهمي كه تقريباً همه دانشجويان با آن درگير هستند موضوع عدم نظارت بر سيستم نمره‌دهي اساتيد به دانشجويان است و ظلمي كه به دانشجو مي‌شود.
بنده به عنوان يك فعال دانشجويي در طول دوران تحصيلم مدام با اين موضوع درگير بودم و بودند دانشجويان و دوستان ديگري كه به خاطر عدم نظارت بر عملكرد اساتيد در حوزه ثبت نمرات حقشان ضايع شد و به‌رغم پيگيري اين مسئله نتوانستند به حق واقعي خود برسند. به عنوان مثال من بارها از سوي اساتيدي كه به آنها انتقاد داشتم از نظر نمره مورد ظلم واقع شدم و حتي در بعضي مواقع نه تنها حقم را ندادند بلكه آنقدر نمره پاييني به من مي‌دادند كه به مرز مشروطي برسم! من و بسياري از دانشجويان اين موضوع را در دوران دانشجويي پيگيري كرديم اما متأسفانه سيستم آموزشي استاد محور است و در اين ميان حرف استاد است كه به آن استناد مي‌شود و در واقع تلاش دانشجو براي پيگيري حقش يك تلاش بيهوده است. اگرچه در سال‌هاي اخير سيستم‌هاي نظارتي فعال‌تر شده‌اند و با طرح‌هاي نظرسنجي دانشجويان در مورد اساتيد، نظارت نيم‌بندي بر اساتيد دارند اما هنوز سيستم آموزش عالي كشور استاد محور است و اين استاد است كه سرنوشت دانشجو را رقم مي‌زند و كافي است يك يا چند استاد تصميم بگيرند با سرنوشت يك دانشجو با هر انگيزه‌ شخصي، سياسي و... بازي كنند آن وقت است كه كار تمام است.
خوشبختانه يكي از خبرگزاري‌هاي كشور نظرسنجي‌اي در اين مورد انجام داده است كه 93 درصد دانشجويان شركت كننده در اين نظرسنجي معتقدند يا سازوكاري براي نظارت بر نمره‌دهي اساتيد وجود ندارد يا اگر وجود دارد، كافي نيست. چندي ‌پيش نيز همان خبرگزاري از دانشجويان پرسيده بود:«آيا دانشگاه‌ها به نظرات دانشجويان در طرح ارزشيابي اساتيد توجه مي‌كنند؟» كه آنجا هم 92 درصد پاسخ‌دهندگان گفتند: نه!
اين نظر دانشجويان است كه استاد در نحوه برخورد با دانشجويان از آزادي كامل برخوردار است و مي‌تواند سرنوشت يك دانشجو را تغيير دهد بنابراين لازم است در رابطه با اين مسئله وزارتين بهداشت و علوم وارد عمل شوند و راه‌حل‌هاي بهتري براي ضايع نشدن حقوق دانشجويان برگزينند.

*عضو سابق شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشگاه دريانوردي و علوم دريايي چابهار

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار